شناسهٔ خبر: 45901290 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۷۰ هزار انگلیسی قبض جریمه نقض محدودیت‌های کرونایی دریافت کرده‌اند

لندن – ایرنا – تازه‌ترین امارها در انگلیس نشان می‌دهد که پلیس این کشور در یک سال گذشته بالغ بر ۷۰ هزار قبض جریمه برای افرادی صادر کرده که محدودیت‌های کرونایی تعیین شده از سوی دولت را نقض کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، داده‌های شورای روسای پلیس انگلیس حاکیست که تنها در یک هفته بیش از ۶ هزار قیض جریمه صادر شده که بیانگر کلافگی و پریشانی مردم این کشور نسبت به طولانی شدن قرنطینه سراسری در این کشور است.

بر اساس این گزارش، ۶۳ هزار و ۲۰۱ برگ جریمه فقط در انگلیس (بخشی از بریتانیا) و ۵ هزار و ۷۵۱ برگ جریمه در ولز بین تاریخ ۲۷ مارس ۲۰۲۰ تا ۱۴ فوریه ۲۰۲۱ صادر شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که آمار جریمه ها پس از معرفی سطح چهارم محدودیت‌های کرونایی در اواخر سال گذشته میلادی و سپس اعمال قرنطینه سراسری در ژانویه گذشته بالا گرفت.  

فقط بین ۱۷ ژانویه تا ۱۴ فوریه ۲۰۲۱ بالغ بر ۲۶ هزار و ۲۷۷ جریمه صادر شده است. همچنین در یک هفته منتهی به ۱۱ فوریه ۴ هزار و ۷۵۲ برگ جریمه صادر شده که نسبت به اوج قرنطینه موج نخست کرونا یک هزار و ۴۵۸ برگ بیشتر است.

«مارتین هیویت» رئیس شورای روسای پلیس انگلیس می‌گوید: ما هنوز در مقطع خطرناکی از همه‌گیری کرونا هستیم که تاکنون بالغ بر ۱۲۰ هزار قربانی برجای گذاشته است. 

وی افزود: قوانین قرنطینه پس از یازده ماه شیوع کرونا روشن است اما جای تاسف است که هنوز شماری از مردم بی مسئولیت ساز مخالف زده و هیچ ارزشی برای امنیت و سلامتی خود و دیگران قائل نیستند.

دولت انگلیس مقررات سنگینی را برای جریمه تخلف از محدودیت‌های کرونایی در نظر گرفته است. بر اساس آخرین دستورالعمل دولت، افرادی که در گردهمایی‌های بیش از ۱۵ نفر شرکت می‌کنند ۸۰۰ پوند جریمه می‌شوند. مبلغ این جریمه هر نوبت دوبرابر و تا سقف ۶ هزار و ۴۰۰ پوند تعیین شده و پس از آن پرونده افراد به دادگاه ارجاع می‌شوند. پلیس انگلیس به عنوان نهاد ناظر بر حسن اجرای محدودیت‌های کرونایی و اعمال جریمه تعیین شده است؛ با این حال انتقادهای فراوانی نسبت به ضعف عملکرد این نهاد امنیتی در این زمینه وجود دارد.

انگلیس پس از دوره نسبتاً آرامی که از اوایل سپتامبر آغاز شده بود در ماه اکتبر وارد قرنطینه عمومی در کل کشور شد. بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس به مردم امیدواری داده بود که تا تعطیلات کریسمس اوضاع کمی بهبود خواهد یافت تا جایی که مردم بتوانند بازدیدهای خود را انجام دهند.

با این حال پس از قرنطینه ملی ماه اکتبر کشور وارد قرنطینه محلی بر اساس سیستم درجه بندی از سطح یک تا سه شد. در این سیستم رده یک به معنی منطقه با خطر متوسط، ۲ وخیم و سه بسیار وخیم بود.

 ۱۹ دسامبر در حالی که مردم توقع شنیدن خبر کاهش حساسیت قرنطینه‌ها و امکان دید و بازدید سال نو را داشتند، جانسون برای اولین بار رده چهار را معرفی کرده و به موجب آن، لندن و بخش بزرگی از جنوب شرقی انگلیس را در این منطقه قرار داد.

وی عامل این تغییر سیاست را شناسایی نوع جهش یافته‌ ویروس کرونا معرفی کرد که بعدا مشخص شد دولت سه ماه کتمان کرده بود. در نتیجه مقررات جدید، نزدیک به ۴۴ میلیون شهروندان گرفتار شده در منطقه با حساسیت درجه چهار امکان خروج از این حوزه را نداشتند. فردای اعلام جانسون، یعنی ۲۰ دسامبر از ساعت ۱۰ شب، فرانسه مرز خود را به روی انگلیس بست که موجب شکل گیری یک صف طولانی از کامیون‌های باری در جاده‌های منتهی به بندر «دووِر» شد.

هم زمان آمار مبتلایان و جان باختگان به سرعت افزایش یافت تا ژانویه گذشته بوریس جانسون ناگزیر برای سومین بار کشور را در وضعیت قرنطینه قرار داد.

وی تصریح کرد که افراد تنها در شرایط اضطراری، شامل خرید اقلام ضروری، مراجعه به درمانگاه و فرار از اذیت و آزار خانگی قادر به خروج از منزل هستند. همچنین افراد شاغل تنها در حالی که امکان کار در خانه وجود نداشته باشد قادر به خروج از منزل هستند.

نخست وزیر انگلیس هشدار داد که ویروس جدید و جهش یافته کرونا بین ۵۰ تا ۷۰ درصد مسری‌تر و ظرفیت بیمارستان‌های کشور ته کشیده است. آمار مبتلایان به کرونا روزانه به ۶۰ هزار نفر رسید و کار به جیره بندی خدمات بهداشتی در انگلیس کشیده شد.

نزدیک به دو ماه پس از اعمال قرنطینه سراسری در انگلیس، جانسون هفته پیش با بیان این ادعا که آمارها روند نزولی طی می‌کند، برنامه خروج تدریجی از محدودیت‌های کرونایی را ارائه داد. وی امیدوار است تا ۲۱ ژوئن عمده محدودیت‌ها برداشته شود.  

بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده تاکنون بالغ بر ۱۲۱ هزار و ۷۴۷ نفر به دلیل ابتلا به کرونا در انگلیس زندگی خود را از دست داده‌اند.

نظر شما