شناسهٔ خبر: 45895807 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره برداری از آزادراه غدیر؛ آزادراه «غدیر» به بهره برداری رسید| سپاه ساخت؛ روحانی افتتاح کرد

رکورد ساخت پروژه‌های عمرانی در کشور شکسته شد| آزادراه غدیر بخش مهمی از جاده ابریشم ایران است| تهران می‌تواند نفس بکشد

وزیر راه و شهرسازی، آزادراه غدیر را بخش مهمی از جاده ابریشم آزادراهی کشور دانست و گفت: رکورد ساخت پروژه‌های عمرانی در کشور شکسته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد اسلامی در مراسم بهره برداری از آزادراه کنارگذر جنوبی تهران و البرز (آزادراه غدیر) اظهار داشت: برای اولین بار یک سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت آزادراهی از ایده تا طراحی و ساخت همگی در یک دولت انجام می‌شود؛ چراکه معمولاً طرح‌های عمرانی طولانی شده و دولت‌های بعدی وارث آن می‌شوند.

وی افزود: ارزش روز این آزادراه هفت هزار میلیارد تومان است که اسفند ۹۴ ساخت آن آغاز شد و اسفند ۹۹ به پایان رسید؛ یعنی این پروژه سالی ۲۰ درصد پیشرفت داشته و این یک رکورد تاریخی در پروژه‌های عمرانی راه و شهرسازی محسوب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه روزانه سه هزار نفر در این ۵ سال به صورت دو شیفت در آزادراه جنوبی تهران- البرز کار می‌کردند، گفت: آزادراه غدیر بخش مهمی از جاده ابریشم آزادراهی ایران در کریدور شرقی و غربی است و ۵ نقطه اتصالی با آزادراه‌های عبوری دارد؛ ضمن اینکه تیرپارک ها و پارک‌های لجستیکی در این مناطق شکل می‌گیرد.

اسلامی، آزادراه غدیر را نقطه انتقال حجم انبوهی از آمد و شد خودروها از جنوب و جنوب غرب تهران به شمال شرق و شمال غرب کشور دانست و تصریح کرد: با این انتقال ترافیک، تهران می‌تواند نفس بکشد و ما امروز یک طرح اساسی را افتتاح کردیم.

وی از دیگر مزیت‌های این آزادراه را هدایت شرکت‌ها و ظرفیت‌های پیمانکاری به سمت شراکت در توسعه زیرساخت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در قالب سرمایه گذاری ۷۰ درصدی و مشارکت ۳۰ درصدی با وزارت راه، در ساخت آزادراه غدیر نقش اساسی داشته است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین امروز ساخت آزادراه دیگری از انتهای آزادراه غدیر در چرمشهر گرمسار تا پردیس با مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی آغاز می‌شود که به این ترتیب بار ترافیک سنگین مناطق شریف آباد، پاکدشت و افسریه به سمت شمال و جنوب منتقل می‌شود.

اسلامی درباره این آزادراه اظهار داشت: این آزادراه جدید حد فاصل رودخانه جاجرود تا پاسگاه شریف آباد ساخته می‌شود؛  این در حالی است که در طرح قبلی قرار بود آزادراه از وسط پارچین عبور کند که به دلیل ترانشه های بلند، اجرای آن میسر نبود؛ اما این آزادراه توزیع ترافیک را از افسریه و جاده امام رضا و اتوبان آزادگان برمی دارد و ۱۰ کیلومتر آن نیز به عنوان کمربندی پاکدشت در نظر گرفته خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی درباره الگوی تأمین مالی از محل بازار سرمایه در طرح‌های زیرساختی حمل و نقل اظهار داشت: طی یک و نیم سال گذشته این الگو در وزارت راه و شهرسازی طراحی شد و ۱۹ پروژه آزادراهی و راه آهن با استفاده از تأمین مالی از محل بازار سرمایه، ساخته خواهد شد.

وی با بیان اینکه مجوزهای لازم را از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دریافت کرده‌ایم، یادآور شد: عملیات اجرایی این ۱۹ پروژه زیرساختی حمل و نقل در همین دولت آغاز می‌شود.

نظر شما