شناسهٔ خبر: 45866935 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌های مشرق؛

زیباکلام: اگر با آمریکا به توافق نرسیم، اسرائیل حمله می‌کند!/ موفقیت‌های دولت از دید مردم پنهان مانده است

اصلاح طلبان بجای سر و دست شکاندن برای راهیابی به پاستور در انتخابات 1400 بهتر است درباره کارنامه دولتی که اکثریت مطلق آن را در اختیار دارند، به مردم پاسخگو باشند.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

** زیباکلام:اگر با آمریکا به توافق نرسیم،اسرائیل حمله می کند!

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«اگر هیچ توافقی بین ما و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها صورت نگیرد، دشمنان دست روی دست نخواهند گذاشت که ما در زمینه هسته‌ای مطابق برنامه پیشرفت کنیم...نتانیاهو و دیگر رهبران اسرائیل بارها گفته‌اند اگر آمریکا و غرب نتوانند با مصالحه و مذاکره جلوی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بگیرند، من خواهم گرفت و مقصودش هم احتمالا حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران است...با توجه به اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نابودی اسرائیل است، نمی‌شود گفت شما به برنامه هسته‌ای ما کاری نداشته باشید...اگر کار به رویارویی نظامی بین ما و اسرائیل برسد، قطعا آمریکایی‌ها به نفع آنها مداخله خواهند کرد».

زیباکلام در ادامه گفت:«رئیس‌جمهور 1400 از بدنه اصلی حاکمیت خواهد بود... می‌دانیم که مشکلات، مسائل و دشواری‌های اقتصادی همچنان ادامه خواهند داشت و روحانی نیست که مشکلات را گردنش بیندازیم و باید گردن رئیس‌جمهور جدید بیندازیم. و این هم نمی‌شود. بنابراین باید تغییری در سیاست خارجی ایران به وجود بیاید».

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد:«در اینکه ایران بتواند به نیازهای اقتصادی‌اش در زمینه صادرات و واردات، و انتقال مالی دست پیدا کند. همه اینها مستلزم تنش‌زدایی ابتدایی با آمریکاست. من اسمش را برجام 1400 می‌گذارم...البته آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها فقط به دنبال توافق اولیه و مقداری شل‌شدن تحریم‌ها نیستند. هم اروپایی‌ها و هم دولت آقای بایدن می‌خواهند توافق جدی‌تری صورت بگیرند. می‌خواهند پیرامون حضور ما در لبنان، ‌سوریه و یمن هم توافقاتی صورت بگیرد...آنها اهداف بلندمدت در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای و موشک‌سازی و حضور در کشورهای دیگر دارند».

صادق زیباکلام و همفکران وی هیچگاه حاضر نیستند که واقعیت های موجود در ایران و سایر نقاط جهان را بپذیرند و اصرار دارند که موضع ایران در مقابل آمریکا همچون «برده ای در مسلخ» و «بره ای در مذبح» باشد.

رهبر معظم انقلاب- 19 دی 99- فرمودند:«شما امروز وضع آمریکا را مشاهده میکنید؛ وضع و حال بت بزرگ را امروز شما می‌بینید که این دموکراسی‌شان است؛ این افتضاح انتخاباتی‌شان است؛ این حقوق بشرشان است، حقوق بشری که هر چند ساعت یک بار، یا حدّاقل چند روز یک بار، یک سیاه پوست را بدون دلیل، بدون جرم در خیابان میکُشند، و کشنده و قاتل هم تعقیب نمیشود؛ این ارزشهایشان است که همین طور میگویند ارزشهای آمریکایی، ارزشهای آمریکایی، و امروز این ارزشها مایه‌ی مسخره‌ی همه‌ی دنیا شده، حتّی دوستانشان آنها را مسخره میکنند؛ این هم اقتصاد فلجشان است؛ اقتصاد آمریکا به معنای واقعی فلج است، دَه‌ها میلیون بیکار و گرسنه و بی‌خانمان [وجود دارد]؛ این وضع امروزِ آمریکا است. این البتّه چیز مهمّی است لکن عجیب‌تر از این، این است که یک عدّه‌ای هنوز قبله شان آمریکا است،  هنوز امید و آرزویشان به آمریکا است؛ آمریکایی که در یک چنین وضعی است».

اسرائیل اکنون درگیر مشکلات عدیده در خاک سرزمین های اشغالی و همچنین در سطح منطقه است. با این وجود جماعتی که در سال 88 مورد تمجید سران رژیم صهیونیستی قرار گرفتند و از آن ها تحت عنوان «سرمایه های اسرائیل در ایران» نام برده شد، با بزک این رژیم جنایتکار و ذلیل، مدعی هستند که اسرائیل توانایی حمله به ایران را دارد. آن هم رژیمی که از ترس به دور خود دیوار کشیده و حتی توانایی مقابله با «بادبادک های آتش زای» جوانان فلسطینی را هم ندارد.

افراطیون اصلاح طلب در سال 96 مدعی بودند که اگر رقبای روحانی پیروز شوند، دلار 5 هزارتومان خواهد شد. همان طیف اکنون بجای ارائه گزارش عملکرد خود، یا قصور و تقصیرهای خود را به گردن بدشانسی می اندازند و یا همچنان به داستان سرایی مشغولند.

** موفقیت های دولت از دید مردم پنهان مانده است

روزنامه شرق در مطلبی نوشت:«بخش بزرگی از موفقیت‌های دولت در حوزه زیرساخت‌های اقتصادی مانند افزایش تولید گاز، بنزین، آب، برق و... است که با وجود ارزش و اهمیت بسیار، به‌واسطه قیمت‌های دستوری و حجم عظیم یارانه‌ها، این موفقیت‌ها از دید مردم پنهان مانده و انجام آنها به اموری بدیهی تبدیل شده که وظیفه دولت است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«ضعف اطلاع‌رسانی و فقدان سیاست منسجم رسانه‌ای به‌ویژه در فضای بس پیچیده و هزارتوی مجازی از آسیب‌های جدی دولت است. متأسفانه دولت نتوانسته از امکانات قابل توجه خبری و رسانه‌ای در اختیار خود به‌نحو مؤثری برای ارتباط با جامعه و اقناع آن استفاده کند و این ارتباط یک‌طرفه یا از بالا به پایین و در قالب سخنرانی و صدور بیانیه و اطلاعیه یا دفاع بد و ناشیانه از اقدامات و عملکردش بوده است».

زیباکلام: اگر با آمریکا به توافق نرسیم، اسرائیل حمله می‌کند!/ موفقیت‌های دولت از دید مردم پنهان مانده است

«اشرف بروجردی»  نماینده رئیس جمهور در شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و رئیس کتابخانه ملی چندی پیش گفته بود:«برای دولت کاری ندارد که بخواهد به‌طور مرتب کارنامه خود را به رخ بکشد و مواردی که در آنها موفق عمل کرده را بیان کند اما امروز زمان مناسبی برای این کار نیست و کشور درگیر بحران‌های زیادی است که هرکدام از آنها به نوعی مردم را از پای درآورده‌اند. دولت در شأن خود نمی‌بیند که بخواهد به این نکات بپردازد و توان خود را صرف این مسائل کند».

چندی پیش روزنامه ایران-ارگان رسانه ای دولت- در مطلبی نوشته بود:«دولت گذشته سیاست هایی را اتخاذ کرده و منابع مالی بردوش دولت جدید گذاشته است که برای اصلاح آن باید حداقل ۸ سال کار کرد».

پیش از آن «شهربانو امانی» عضو شورای شهر اصلاح طلب تهران در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود: «دست‌کم ۱۶ سال زمان لازم است تا کشور به وضعیتی بازگردد که وقتی احمدی‌نژاد دولت را از خاتمی تحویل گرفت، حاکم بود».

این قبیل موضعگیری ها در حالی است که تصمیم دلار ۴۲۰۰ تومانی، عباس آخوندی، بیژن زنگنه، نعمت زاده، ربیعی، حسین فریدون، دلار ۳۲ هزارتومانی، پراید ۱۶۰ میلیونی، سکه ۱۶ میلیونی، فساد صندوق ذخیره فرهنگیان، حقوق های نجومی، برجام، توتال، تبعات خسارات کرسنت و...همگی در دولت آقای روحانی بوده و خسارات زیادی به کشور وارد کرد.

حامیان دولت باید به این سوال پاسخ بدهند که در این قریب به 8 سال چند واحد مسکن اجتماعی به مردم تحویل داده شد!؟ آیا مسکن مهر تکمیل شد!؟ دولت روحانی برای مدیریت بازار خودرو چه اقدام قابل توجهی انجام داد!؟ آیا ارزش پول ملی در این هفت سال افزایش یافت!؟ چرا دولت علیرغم تاکید صاحبنظران و کارشناسان، تصمیم غیرکارشناسی دلار ۴۲۰۰ تومانی را اجرایی کرد!؟ چرا دولت روحانی تمام تخم مرغهای خود را در سبد برجام چید!؟ برجام با سفره مردم چه کرد!؟ و...

** ترافیک کاندیداهای اصلاح طلب و رسوایی دروغ «اختیارات محدود»

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت:«طیف وسیعی از نیروهای اصلاح‌طلب معتقدند باید با تمام توان در انتخابات حضور پیدا کنند و به همین خاطر، گروه‌ها و چهره‌های مختلفی از این جریان از حالا شروع به‌کار کرده و وارد عرصه شده‌اند... حسین مرعشی در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفته است:"چیزی که در حال حاضر فراوان است، الحمدلله کاندیدا است؛ بنابراین کاندیدا کم نداریم، بلکه نفر زیاد است".».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«جدای عارف، افراد دیگری هم تا به حال تلویحا و غیرعلنی برای کاندیداتوری خیز برداشته یا رسما اعلام کرده‌اند که در انتخابات 1400 نام‌نویسی می‌کنند...عباس آخوندی...اسحاق جهانگیری...محسن رهامی...صادق خرازی...مصطفی کواکبیان...محسن هاشمی...محمدجواد ظریف...سیدحسن خمینی و... به نظر می‌رسد که این فهرست هنوز ادامه دارد و با نزدیک‌تر شدن به روز سرنوشت و موعد برگزاری انتخابات و فشرده‌تر شدن رایزنی‌ها احتمالا افراد جدیدی نیز وارد میدان رقابت سیاسی شوند».

زیباکلام: اگر با آمریکا به توافق نرسیم، اسرائیل حمله می‌کند!/ موفقیت‌های دولت از دید مردم پنهان مانده است

تاکنون قریب به 30 نفر از فعالین اصلاح طلب برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 1400 احساس تکلیف! کرده اند. جالب اینجاست که هیچکدام از این افراد بابت نقش خود و هم حزبی های خود در ایجاد وضع موجود و لزوم پاسخگویی درباره آن اصلا احساس تکلیف نمی کنند.

از سوی دیگر یکی از پرتکرارترین ادعاهای اصلاح طلبان در سالهای اخیر این بوده که رئیس جمهور به هیچ عنوان از اختیارات لازم برخوردار نیست و صرفا تدارکاتچی است. حالا سوال اینجاست که چرا اصلاح طلبان برای پستی که خودشان مدعی هستند که تدارکاتچی است و اختیاراتی ندارد، این چنین سر و دست می شکنند و با ترافیک کاندیدا مواچه شده اند.

پاسخ روشن است؛ برخلاف ادعای اصلاح طلبان، رئیس جمهور در ایران اختیارات و امکانات بسیار گسترده ای دارد، مسئله اینجاست که اصلاح طلبان مسئولیت پذیر نبوده و علاوه بر این برنامه ای هم برای اداره کشور ندارند.

اصلاح طلبان بجای سر و دست شکاندن برای راهیابی به پاستور در انتخابات 1400 بهتر است درباره کارنامه دولتی که اکثریت مطلق آن را در اختیار دارند، به مردم پاسخگو باشند.

نظر شما