شناسهٔ خبر: 45858684 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

حامد مکملی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

هنرمندان قزوین محروم از امکانات و زیرساخت خلق آثار هنری/ انزوای هنرمندان و نابودی انگیزه ها را جدی بگیرید

نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر استان قزوین گفت: نبود سالن نمایش و بی توجهی به هنر در استان موجب انزوا و مهاجرت هنرمندان شاخص شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ حامد مکملی در این باره اظهارداشت: نمایش « کمین ژاله» بعد از برگزیده شدن در جشنواره تئاتر استان قزوین و معرفی به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر، پس از بازبینی فیلم نمایش های برگزیده استان ها توسط هیات بازبینی آثار به بخش صحنه ای سی و نهمین دوره جشنواره فجر راه یافت. 

این هنرمند قزوینی تصریح کرد: نمایش «کمین ژاله» بعد از اجرای موفق در تهران توانست جایزه ویژه هیئت داوران و نیز تندیس جشنواره را دریافت کند که افتخاری برای استان و همکاران و هنرمندان این خطه هنر خیز است.

مصاحبه مکملی

وی با معرفی عوامل دست اندرکار نمایش « کمین ژاله» اظهار داشت: نویسندگی و کارگردانی نمایش را اینجانب بر عهده داشته و بازیگران آن مرتضی نجفی، حامد مکملی، امیر امیدی راد، حسن یاوری، امیر محمد خوش نواز هستند، و موسیقی نمایش نیز توسط فرامرز نصیری ساخته شده است. 

وی افزود: محمد طاهرخانی، سجاد کریمی، آیدا بابا، ابوالفضل خلیل پور و مرتضی نادیفر از دیگر عوامل اجرای این نمایش بوده اند. 

نمایش 23

هنرمندان قزوین را دریابید

مکملی گفت: قزوین علیرغم داشتن ظرفیت های مختلف در عرصه های صنعتی، کشاورزی، هنری، دانشگاهی و ورزشی نتوانسته از این توانمندی ها بخوبی بهره برده و به جایگاه اصلی خود برسد لذا امیدواریم این عقب ماندگی ها جبران شود.

وی اظهارداشت: در شرایطی که در چهار راه ترانزیتی کشور قرار داریم و پایتخت خوشنویسی هستیم و در تعزیه، موسیقی،تئاتر، نمایش و صنایع دستی حرف زیادی برای گفتن داریم اما هنوز از این ظرفیت ها بخوبی استفاده نکرده ایم و تداوم این روند نگران کننده است.

مکملی بیان کرد: بی توجهی به موضوعات فرهنگی نگران کننده است و این موضوع موجب شده بسیاری از هنرمندان از  استان مهاجرت کنند و برخی نیز بی انگیزه شده اند و اگر بی توجهی به امور هنرمندان ادامه یابد باید فاتحه هنر را در این کشور و استان بخوانیم.

وی گفت: استان مهمی چون قزوین یک سالن نمایش آبرومند و مناسب ندارد و هنرمندان ما از یک محل مناسب برای اجرا و تمرین بی بهره اند و هنوز محل دائمی برای اجرای نمایش نداریم تا اگر شهروندی خواست، بتواند به صورت مستمر از دیدن تئاتر لذت ببرد.

ایجاد دانشگاه هنر در قزوین یک ضرورت است

مکملی گفت:با وجود این همه ظرفیت های مختلف، هنوز یک دانشگاه معتبر هنر در استان نداریم در حالی که موقعیت جغرافیایی قزوین به گونه ای است که قادریم اساتید برجسته را به شهرمان دعوت کنیم تا دانشجویان شایسته ای تربیت شوند.

مکملی 3333

این نویسنده، کارگردان و بازیگر تاکید کرد: تا زمانی که نگاه و رویکرد ما به فرهنگ و هنر تغییر نکرده و همچنان بخواهیم با همان رویکردهای سطحی، شعار زده، غیر هنری و به دور از اندیشه های بنیادین به آن بپردازیم باید نگران آینده هنر باشیم.

وی تصریح کرد: این نگرانی اگر تداوم یابد و پاسخی درخور به آن داده نشود، باید بدانیم ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی گریبان فرزندان ما را خواهد گرفت و باید هزینه های سنگینی آن را همه ما پرداخت کنیم.

مکملی اظهارامیدواری کرد با توجه به ظرفیت های هنری زمینه برگزاری برنامه های هنری فاخر را مهیا و به تقویت نشاط و شادابی در جامعه کمک کرد. 

این هنرمند قزوینی در ادامه گفت: از خبرگزاری برنا به عنوان صدای رسای نسل جوان تشکر می کنم که به دغدغه جوانان اهمیت داده و مشکلات آنها را در حوزه هنر مطرح می کند و امیدواریم این رسانه بتواند با طرح مشکلات و چالش های مهم جوانان در عرصه های ورزشی، هنری، فرهنگی، به جلب نظر مدیران و دست اندرکاران برای پاسخگوی به آنها کمک کرده و در حل این دغدغه ها نیز  نقش آفرین باشد.

نظر شما