شناسهٔ خبر: 45842949 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بابایی به مهر خبر داد؛

زندگینامه شهید علیرضا نوری برای چاپ آماده می‌شود

صادق وفایی

گلعلی بابایی از آماده‌سازی کتاب «صبح روز نهم» شامل زندگینامه سردار شهید علیرضا نوری قائم مقام لشگر ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) برای انتشار خبر داد.

صاحب‌خبر -

گلعلی بابایی نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار مهر،‌ گفت:‌ کتاب جدیدی که در دست انتشار دارم، «صبح روز نهم» سرگذشت‌نامه سردار شهید علیرضا نوری قائم‌مقام لشگر ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) است که این‌روزها با همکاری نشر ۲۷ بعثت و نشر صاعقه برای چاپ آماده شده است.

وی افزود: این‌کتاب در راستای ثبت و ضبط خاطرات و اسناد مربوط به فرماندهان و رزمندگان لشگر ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) تهیه شده است. شهید نوری یک مهندس و یکی از مسئولان کارآمد نظامی جنگ بود که در زمینه جنگ‌های نامتقارن و نبردهای منظم سال‌های دفاع مقدس کارنامه درخشانی دارد. او از شهدای شهر ساری از استان مازندران است و وقتی زمستان سال ۹۷ مسئولان استان مذکور با لطف‌شان برایم مراسم تقدیری برپا کردند، پیشنهاد نوشتن کتاب درباره زندگی دوتن از شهدای این‌استان را هم مطرح کردند که یکی از آن‌ها شهید نوری بود. این‌دو فرمانده که نوشتن زندگی‌شان پیشنهاد شد، علی‌رضا نوری ساروی و سید ابراهیم کسائیان بودند که هر دو با وجود اصالت مازندرانی خود، فرماندهی دو یگان قدرتمند تهرانی یعنی لشگرهای ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) و ۱۰ سیدالشهدا (ع) را به عهده داشتند.

این‌نویسنده دفاع مقدس در ادامه گفت: از این‌منظر، نوشتن کتاب «صبح روز نهم» ادای دینی به شهید نوری‌ به عنوان یک‌همشهری است. ما شهیدان بزرگ دیگری مثل شهید نوری داریم که فرماندهی یا رزمندگی در یگان‌هایی غیر از یگان نظامی شهر خود را به عهده داشتند و معمولا در خطه و دیار خود چنان که باید شناخته‌شده نیستند. در محل خدمت‌شان در شهر دیگر هم مورد غفلت قرار می‌گیرند. بنابراین تولید کتاب‌های مشابه درباره این‌فرماندهان را به دوستان و همکارانم پیشنهاد می‌کنم.

بابایی درباره تولید کتاب «صبح روز نهم» گفت: شهید علیرضا نوری از مدیران رده‌بالای راهن‌آهن دولتی و فرماندهان ارشد سپاه منطقه ۱۰ تهران بوده است. در برهه‌ای هم مسئولیت اعزام نیروهای تهران به جبهه را به عهده داشت. من پس از مطالعه اسناد و خاطرات گردآوری‌شده درباره این‌شخصیت که توسط دوستانم در نشر ۲۷ تهیه شده بودند، اقدام به نوشتن زندگینامه او کردم. به این‌ترتیب پانزدهمین عنوان از مجموعه «بیست و هفت در ۲۷» که کتاب‌های سرگذشت‌نامه فرماندهان شهید لشگر ۲۷ را در بر می‌گیرد، متولد شد که به‌زودی در حجم ۳۰۰ صفحه منتشر می‌شود.

وی در ادامه گفت: شهید نوری متولد سال ۳۱ بود و سال ۶۵ به شهادت رسید. کتاب هم در ۲۰ فصل زندگی او را روایت می‌کند که عناوین فصولش به این‌ترتیب است: «به سخاوت خزر»، «بوی خوش آشنایی»، «از خدا مدد خواستم»، «زیر سایه طوبی»، «دختری به اسم فروغ»، «پوست‌اندازی مردم»، «گنجشک‌های بی‌پناه»، «روایت دیگران»، «بااعمال شاقه»، «دشمن در خانه»، «خودباوری»، «ضربات نفوذی‌ها»، «کوثر آمد»، «والله ان قطعتموا یمینی»، «عملیات ناممکن»، «مهران باید آزاد شود»، «در کنار هم»، «برای آخرین بار»، «وصال در سه‌راه شهادت» و «تصاویر - اسناد».

این‌پژوهشگر دفاع مقدس در پایان گفت: «صبح روز نهم» در حال حاضر مرحله صفحه‌بندی را پشت سر می‌گذارد و امیدوارم به‌زودی به دست مخاطبان و علاقه‌مندان شهید نوری برسد.

نظر شما