شناسهٔ خبر: 45758013 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بخشی از جنگل نوشهر دچار آتش‌سوزی شد

نوشهر - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر از آتش‌سوزی عرصه جنگلی نهررودبار در بخش کجور نوشهر خبر داد.

صاحب‌خبر -

عبدالرضا سنگاری شامگاه چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت که این آتش سوزی عصر امروز شروع شد و بلافاصله نیروهای امدادی برای مهار آن به منطقه اعزام شده اند و مشغول فعالیت هستند.

وی علت آتش سوزی را سهل انگاری انسانی بر شمرد و افزود که درجه حرارت بالا و باد گرمی که در حال حاضر در منطقه می وزد سبب گسترده تر شدن آتش شده است.

سنگاری گفت که این آتش سوزی در ارتفاع یکهزار تا یکهزار و ۴۰۰ متری از سطح دریا رخ داده که دارای درختان پهن برگ افرا ، ممرز ، راش و بلوط است.

وی منطقه آتش سوزی را صخره‌ای و سخت گذر توصیف کرد و افزود که ۱۲۰ نیرو با تجهیزات مناسب مانند دستگاه دمنده اطفا حریق ، بمپ آب دوشی و آتش بر در حال مهار آتش هستند.

سنگاری که هنگام گفت و گوی تلفنی در منطقه آتش سوزی حضور داشت ، گفت که علاوه بر اکیپ های منابع طبیعی ، نیروهای هلال احمر ، محیط زیست ، بسیج  و مردم منطقه نیز به عنوان نیروهای کمکی در صحنه حضور دارند.

وی افزود : با توجه به پیش بینی هواشناسی و تماسی که با مدیرکل هواشناسی داشتم از نیمه شب شاهد بارش باران در منطقه خواهیم بود که باعث شتاب بخشی به سرعت مهار و خاموش کردن آتش خواهد شد.

این دومین آتش سوزی جنگل های مازندران طی ۲۴ ساعت گذشته است. سه شنبه هم بخشی از عرصه جنگلی روستای "پارت‌کلا" از توابع بخش دودانگه شهرستان ساری دچار آتش سوزی شد و حدود سه هکتار از عرصه جنگلی این منطقه مرتفع در آتش سوخت.

علت این آتش سوزی هم سهل انگاری انسانی و وزش باد گرم اعلام شد.

هواشناسی مازندران روز یکشنبه هفته جاری با اعلام هشدار سطح زرد ، نسبت به افزایش دما ، وزش باد گرم جنوبی و احتمال آتش سوزی در مراتع و مناطق جنگلی این استان تا پایان امروز چهارشنبه هشدار داده بود.
در این اطلاعیه اعلام شده بود که دمای هوا مازندران بتدریج افزایشی می شود و روز چهارشنبه دمای هوا در استان نسبت به امروز تا هشت درجه افزایش خواهد یافت.

مازندران دو اداره کل منابع طبیعی دارد که حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه نوشهر با وسعتی بیش از ۶۶۰ هزار هکتار جنگل ، مرتع و سواحل معادل ۲۸ درصد از مساحت مازندران را در بر دارد.

شهرستان های نور ، نوشهر ، چالوس ، عباس آباد ، تنکابن ، رامسر و کلاردشت از نظر حوزه منابع طبیعی زیر پوشش حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر هستند.

حوزه منابع طبعی مازندران منطقه ساری هم حدود ۷۰ درصد از اراضی ملی و جنگل های استان را زیر پوشش مدیریتی خود دارد.

استان مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که حدود ۲ میلیون هکتار از این مساحت را منابع طبیعی  شامل جنگل ها و مراتع تشکیل می دهد.

نظر شما