شناسهٔ خبر: 45606438 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح‌هایی که نویدبخش بهبود زندگی و حفظ محیط‌زیست فارس شد

شیراز- ایرنا- بهره‌برداری از طرح‌های حوزه‌های آب، فاضلاب و برق استان فارس در روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه همزمان با دهه فجرو با دستور از راه دور رئیس‌جمهوری، نویدبخش بهبود وضعیت زندگی مردم و معیشت کشاورزان و نیز حفظ محیط‌زیست در این استان شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سدهای تنظیمی ملاصدرا در شهرستان مرودشت و سد خاکی تنگ خمار  در این آیین در قالب پویش "الف - ب - ایران" وزارت نیرو به بهره‌برداری رسید.
تصفیه‌خانه‌های آب شهرستان فسا و تاسیسات وابسته به آن و طرح‌های آبرسانی به فسا و استهبان و همچنین تصفیه‌خانه فاضلاب شهر جدید صدرا در شمال غرب شیراز نیز با دستور ویدیوکنفرانس حجت ‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی افتتاح شد.
طرح نیروگاه خورشیدی و همچنین کمربند فیبر نوری بین پست‌ها و ایستگاه‌های فوق توزیع برق در استان فارس از دیگر طرح‌های پویش الف-ب وزارت نیرو بودند که روز سه‌شنبه خبر بهره‌برداری آنها اعلام شد.
 

خبر خوش برای مردم و کشاورزان مرودشت و فسا
سدهای تنظیمی ملاصدرا در شهرستان مرودشت و سد خاکی تنگ خمار از جمله این‌ طرح‌ها بودند که هر دو، در دولت تدبیر و امید ساخته شده ‌اند. این طرح‌ها روز سه‌شنبه با دستور از راه دور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسیدند.
بنا بر اعلام معاون آب و آبفای وزیر نیرو که به منظور بهره‌برداری از سد تنظیمی ملاصدرا به شهرستان مرودشت سفر کرد، سد تنظیمی ملاصدرا به صورت بتنی ساخته شده و می‌تواند در مدار تولید کشاورزی این منطقه اثر جدی داشته باشد.
قاسم تقی‌زاده‌خامسی گفت: ارتفاع سد تنظیمی ملاصدرا در شهرستان مرودشت ۱۱.۶ متر و طول تاج آن ۱۷۰ متر به صورت بتنی وزنی است؛ این سد دهمین سد احداث شده در استان فارس است.
تقی‌زاده افزود: از ۱۰ سد احداث شده در استان فارس، ۹ سد بعد از انقلاب اسلامی ساخته شده است.
بر این اساس، سد تنظیمی ملاصدرا همراه با پنج بند انحرافی که در بالادست ساخته شده در این آیین به بهره‌برداری رسید و ظرفیت آن را دارد که ۹۲ میلیون مترمکعب آب را برای بهبود چهار هزار و ۴۰۰ هکتار از دشت حاصلخیز کامفیروز در مرودشت تنظیم کند.
معاون وزیر نیرو گفت: همچنین این سد این قابلیت را دارد که ۱۰۰ مگاوات برق در زمان پیک به شبکه سراسری اضافه کند.
تقی‌زاده با بیان اینکه در این آیین،سد تنگ خمار به عنوان صد و نود و چهارمین سد ملی کشور به بهره‌برداری رسید، افزود: این سد به صورت خاکی با ارتفاع ۱۲ متر و طول تاج ۱۷۰ متر با هدف کنترل سیلاب و تغذیه آبخوان منطقه برای بالا بردن سطح آب‌های زیرزمینی به بهره‌برداری رسید.
معاون وزیر نیرو همچنین گفت:‌ تا پایان دولت تدبیر و امید به طور متوسط هر ماه یک سد به بهره‌برداری می‌رسد که در مجموع تعداد سدهای بزرگ کشور دست‌کم به ۲۰۱ سد خواهد شد.

رشد شاخص‌های آب و فاضلاب در استان فارس
تصفیه‌خانه‌های آب شهرستان فسا و تاسیسات وابسته به آن و طرح‌های آبرسانی به فسا و استهبان و همچنین تصفیه‌خانه فاضلاب شهر جدید صدرا در شمال غرب شیراز دیگر طرح‌هایی بودند که روز سه‌شنبه با دستور از راه دور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.
در آیین بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر جدید صدرا که با حضور حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری و عنایت الله رحیمی استاندار فارس برگزار شد، معاون وزیر نیرو توضیحاتی در زمینه ابعاد اجرای این طرح ارائه کرد.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این باره گفت:  تاسیسات این تصفیه‌خانه شامل تصفیه‌خانه مدرن با ظرفیت ۱۳ هراز متر مکعب در شبانه روز است که ۶۵ کیلومتر شبکه جمع‌آوری در این محدوده اجرا شده و جمعیت حدود ۸۷ هزار نفر از خدمات جمع‌آوری فاضلاب بهره‌مند می‌شوند.
وی ادامه داد: عملیات اجرایی این پروژه در پایان سال ۱۳۹۵ آغاز شد و با اعتبار ۱۳۸ میلیارد تومان به مرحله بهره‌برداری رسیده است.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: از پساب تصفیه شده این تصفیه‌خانه برای فضای سبز و بخش صنعت استفاده خواهد شد.
جانباز همچنین با اشاره به طرح آبرسانی به شهر فسا و استهبان بیان کرد: آبرسانی به شهرهای فسا و استهبان که در این آیین به بهره‌برداری رسید، شامل خطوط متعدد و تصفیه‌خانه‌ای با ظرفیت ۵۳۰ لیتر بر ثانیه و ۲۶۰ متر ارتفاع پمپاژ است.
به گفته این مقام مسئول،  تا سال ۱۳۹۲ تنها چهار تصفیه‌خانه فاضلاب در  فارس وجود داشت که در دولت تدبیر و امید ۶ تصفیه‌خانه در این استان احداث شده و ۲.۵ برابر افزایش ظرفیت داشته است.
جانباز افزود: از سال ۱۳۹۲ تا کنون ۲۵۶ هزار متر مکعب در شبانه‌روز به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان فارس افزوده شده است.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: قبل از دولت تدبیر و امید ۲ تصفیه‌خانه آب در استان فارس وجود داشت که در این دولت چهار تصفیه‌خانه بزرگ با ظرفیت ۲۵۴ هزار متر مکعب در شبانه‌روز به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های آب استان افزوده شده است.
 

تصفیه‌خانه فاضلاب شرق شهر صدرا

رهایی شیراز از  معضلات زیست‌محیطی نبود تصفیه خانه صدرا
شهر جدید صدرا که در دهه هفتاد برای اسکان سرریز جمعیت کلانشهر شیراز احداث شد، در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد.
استاندار فارس، سه‌شنبه در حاشیه آیین بهره‌برداری از مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب این شهر جدید در جمع خبرنگاران گفت: با افتتاح این طرح، حدود ۸۰ هزار نفر از جمعیت شهر صدرا تحت پوشش دفع بهداشتی فاضلاب قرار می‌گیرند که هم برای محیط زیست مناسب است و هم از پساب آن در زمینه فضای سبز و صنعت نیز می‌توان استفاده کرد.
عنایت‌الله رحیمی افزود: نبود یک تصفیه خانه مناسب و مدرن سبب شده بود که ساکنان این منطقه طی سال‌های گذشته با مشکلات بسیاری مواجه شوند که با راه‌اندازی این تصفیه خانه این مشکلات به حداقل ممکن خواهد رسید.وی ادامه داد: در نبود این تصفیه خانه، علاوه بر مشکلاتی که برای ساکنان شهر صدرا ایجاد می‌شد، فاضلاب ایجاد شده به سمت شهر شیراز سرازیر می‌شد و منابع آب زیرزمینی، قنات‌ها و چشمه‌ها را دچار آسیب زیست محیطی می‌کرد.
او اظهار داشت: بر همین اساس تصمیم گرفته شد که زمینی در اینجا تامین شود و با مذاکراتی که با اداره کل اوقاف و مستاجر آن انجام شد و با همکاری شرکت عمران صدرا، زمین مورد نیاز تامین شد و کار به سمت انعقاد قرارداد پیش رفت و نتیجه آن اقدامات این شد که امروز شاهد افتتاح این تصفیه خانه پیشرفته هستیم.
استاندار فارس بیان کرد: اجرای این طرح افزون بر ۱۳۶ میلیارد تومان هزینه دفتری به دنبال داشته که این عدد به احتساب ارزش روز بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری می‌شود.
رحیمی، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک کلنگ فاضلاب غرب صدرا هم که بنا است هفته آینده به پیمان برود به زمین بخورد.
وی، اقدامات دولت در زمینه تصفیه خانه‌ها، شبکه جمع‌آوری و انتقال فاضلاب در این استان را خوب توصیف کرد و افزود: از جمله در تیرماه امسال شاهد افتتاح تصفیه خانه شماره دو شیراز با دستور رئیس جمهوری بودیم که با افتتاح آن، ۶۰۰ هزار نفر به جمعیت تحت پوشش دفع بهداشتی فاضلاب شهر شیراز افزوده شد.
او گفت: تا قبل از افتتاح این تصفیه خانه ۴۰۰ هزار نفر از جمله شهر شیراز تحت پوشش دفع بهداشتی فاضلاب بودند که تصفیه خانه شماره دو شیراز ۶۰۰ نفر دیگر به این جمعیت افزود.
رحیمی اظهار داشت: سال گذشته نیز تصفیه خانه نورآباد ممسنی وارد مدار شد و می‌کوشیم که تصفیه خانه شهر کازرون را نیز تا پایان دولت و حتی در صورت امکان تا پایان امسال به سرانجام برسانیم.
استاندار فارس گفت: هم‌اینک در ۶ مرکز شهرستانی استان نیز شاهد اجرای پروژه‌های تصفیه خانه فاضلاب، شبکه جمع آوری و خطوط انتقال هستیم که میزان پیشرفت فیزیکی آنها افزون بر ۶۵ درصد است که با استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی در حال اجرا هستند.
رحیمی گفت: علاوه بر این و برای نخستین بار در دولت تدبیر و امید، هشت روستای استان فارس از شبکه جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه خانه بهره‌مند شدند.

نیروگاه خورشیدی سروستان


نیروگاه‌های خورشیدی و گامی‌دیگر برای حفظ محیط زیست
۲ طرح نیروگاه خورشیدی و همچنین کمربند فیبر نوری بین پست‌ها و ایستگاه‌های فوق توزیع برق در استان فارس از دیگر طرح‌های پویش الف-ب وزارت نیرو بودند که روز سه‌شنبه با دستور از راه دور رییس جمهوری به بهره برداری رسیدند.
در این آیین، نیروگاه های خورشیدی لایزنگان داراب به ظرفیت شش دهم مگاوات و سروستان به ظرفیت یک مگاوات که با سرمایه گذاری ۱۱۳ میلیارد ریال احداث شده اند، افتتاح شدند.
به گفته غلامرضا نصیری مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان فارس، برای نیروگاه لایزنگان داراب که با مشارکت ساتبا احداث شده، ۴۸ میلیارد ریال و برای نیروگاه شهرک صنعتی سروستان ۶۵ میلیارد ریال هزینه و سرمایه گذاری شده است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان فارس افزود:همچنین طرح تکمیل کمربند فیبرنوری بین ایستگاه‌ها و پست‌های تامین و انتقال برق در استان فارس در قالب پویش الف – ب- ایران به بهره برداری رسید که با تکمیل این طرح، واحدهای دیسپاچینگ، حفاظت و کنترل و همچنین همه واحدهای مدیریت تامین و انتقال برق می‌توانند به پایش مستمر شبکه بپردازند، این کار به صورت متمرکز انجام می‌شود و هر گونه اختلال و اشکال در شبکه می‌تواند از راه دور پایش شود.
نصیری  اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک بهره‌برداری شده در استان فارس برابر  ۸۶.۱۲ مگاوات است که مشتمل بر ۱۰ نیروگاه خورشیدی به ظرفیت تجمعی ۶۷.۶ مگاوات، یک نیروگاه زیست‌توده به ظرفیت ۱.۰۶۵ مگاوات، یک نیروگاه بادی به ظرفیت ۰.۶۶ مگاوات و ۲ نیروگاه برق آبی به ظرفیت ۱۲.۲۵ مگاوات و همچنین تعداد ۳۳۱ سامانه مقیاس کوچک خورشیدی (پشت بامی) به ظرفیت تجمعی ۲۰۲۱ کیلووات است و هم اکنون نیز ظرفیت ۱.۶ مگاوات نیروگاه خورشیدی لایزنگان و سروستان به آن افزوده شده است.
وی ادامه داد: نزدیک به ۷۰.۵۲ مگاوات از مجموع ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر نصب شده در استان فارس تنها در دولت دوازدهم توسعه یافته است.
 مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان فارس با بیان اینکه اجرای طرح تکمیل کمربند فیبرنوری بین پست‌ها و ایستگاه‌های فوق توزیع برق در این استان، یک کار ماندگار و اساسی برای تثبیت و پایداری تامین و انتقال برق است، اظهار داشت: برای احداث طرح‌های تکمیل کمربند فیبرنوری بین ایستگاه‌ها و پست های تامین و انتقال برق در استان فارس در سال ۹۹ اعتبار مناسبی اختصاص یافته و این اعتبارات در سال‌های آتی نیز پیش‌بینی خواهد شد تا با اجرای کمربند فیبر نوری بین ایستگاه‌ها و پست‌های تامین و انتقال برق در فارس، نیازهای اصلی این طرح تامین شود.
نصیری گفت:‌ استان فارس دارای چهار کمربند بزرگ فیبرنوری است، فازهای یک و ۲ این کمربند به گونه‌ای طراحی شده است که ارتباطات سریع بین ایستگاه‌ها را برقرار کند؛هم اینک فازهای بعدی هم در حال طراحی است و مابقی ایستگاه‌ها را در کلان‌شهر شیراز و سایر شهرستان‌ها پوشش می‌دهد تا درصد رویت پذیری شبکه‌های تامین و انتقال برق افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان فارس ادامه داد: اکنون میزان رویت پذیری ایستگاه‌های فوق توزیع در استان فارس و جنوب کشور بالای ۹۹ درصد است و با اجرای فازهای بعدی طرح تکمیل کمربند فیبر نوری بین پست‌ها و ایستگاه‌های برق این رویت پذیری افزایش می‌یابد و رویت پذیری و قابلیت اطمینان پذیری به صد در صد نزدیک می‌شود.

نظر شما