شناسهٔ خبر: 45447680 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مسوول شبکه شاد:

بیش از ۸ میلیون فایل روزانه در شبکه شاد ارسال می‌شود

تهران- ایرنا- مسوول شبکه آموزشی شاد گفت: روزانه بیش از ۸ میلیون فایل و ۲۱ میلیون پیام از طریق شبکه دانش آموزی شاد ارسال می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، سید حسن الحسینی در آیین رونمایی از فاز سه شبکه شاد که با حضور وزیر آموزش‌وپرورش و شورای معاونین در ساختمان شهید رجایی  افزود: پلتفرم آموزشی شاد با شیوع کرونا و در راستای ادامه روند آموزش، طراحی و راه‌اندازی شد و با ایجاد فضایی امن و سالم در بستر فضای مجازی برای حضور دانش آموزان، در مدت بسیار کوتاهی ارتقا یافت.

وی افزود: پلتفرم پیام‌رسان شاد در مدت کوتاهی در فاز دوم و سوم ارتقا یافت و توانست تبدیل به پلتفرم آموزشی - تعاملی شود تا از این طریق آموزش و یادگیری در بستر فضای مجازی کارآمدتر و مؤثرتر شود.

مسوول شبکه آموزشی دانش آموزان با یادآوری رویکرد توانمندسازی کاربران در استفاده از بستر فضای مجازی، تصریح کرد: یکی از اهداف مسوولان نظام تعلیم و تربیت در راه اندازی شبکه شاد، ارتقای ظرفیت و توانمندسازی کاربران در بهره‌برداری از بستر فضای مجازی است و این موضوع می‌تواند در آینده کشور تأثیر فراوانی داشته باشد.

الحسینی با اشاره به حضور بیش از ۱۲ و نیم میلیون دانش‌آموز در شبکه شاد، گفت: شبکه شاد، توانست از ورود دانش آموزان به فضای ناسالم در بستر مجازی جلوگیری کند و فضایی امن و سالم برای دانش آموزان به وجود آورد تا از دغدغه خانواده‌ها کاسته شود. آموزش‌وپرورش با راه‌اندازی این شبکه وسیع برای اولین بار اقدامی اساسی برای ورود به عرصه آموزش ترکیبی فراهم کرد. انتظار می‌رود با تلاش بیشتر همکاران و حمایت خانواده‌ها و معلمان بتوانیم پارادایم جدید آموزشی را تقویت کرده و در پسا کرونا هم با استفاده از ظرفیت شاد از آموزش مجازی بهره ببریم.

وی خاطرنشان کرد: امروزه در دنیا سواد به خواندن و نوشتن محدود نخواهد شد و افرادی باسواد محسوب می‌شوند که بتوانند از انواع سوادها بهره‌مند باشند. در این زمینه در شبکه شاد توانایی تعریف انواع سواد برای دانش آموزان وجود دارد که این امکان از طریق کتب درسی امکان‌پذیر نبود.

مسوول شبکه آموزشی شاد ادامه داد: شبکه شاد امروز دارای امکاناتی از قبیل استقرار سیستم احراز هویت کاربران است. این شبکه ایجاد گروه های درسی با عضویت ۳ میلیون و دویست هزار گروه درسی و انجام عملیات تعامل درسی بین دانش آموزان و معلمان، راه‌اندازی ۳۰۰ هزار کانال آموزشی و اطلاع‌رسانی در شبکه شاد، موفق به جلب رضایت بیش از ۸۰ درصد کاربران شده است.

الحسینی گفت: روزانه بیش از ۶۰۰ هزار کلاس آنلاین به‌صورت زنده در شبکه شاد برگزار می‌شود. همچنین شاد دارای سیستم پایش مدیران است که مدیران مناطق و مدارس می‌توانند با ایجاد تنظیماتی مربوط به خود آن را طبق شرایط مدرسه و منطقه خود تنظیم کنند.

وی درباره خدمات سراسریی ارائه ‌شده از طریق شبکه شاد و اهمیت این پوشش همگانی گفت: در حال حاضر روزانه بیش از ۸ میلیون فایل و ۲۱ میلیون پیام از طریق شاد ارسال می‌شود که با احتساب تعداد دانش آموزان عضو شاد می‌توان گفت هر دانش‌آموز روزانه ۲۴ پیام و هفت فایل را از طریق شبکه شاد جابجا می‌کند. این آمار سطح بالای ارتباط را در شاد می‌رساند.

 در این مراسم پیرامون موضوعاتی از جمله؛ آینده شاد، برنامه‌های توسعه‌ای شاد و پسا کرونا، تأثیرگذاری بیشتر برنامه‌ها، مقایسه ایران و سایر کشورهای دنیا در مواجهه با برنامه‌های آموزش مجازی در شرایط کرونایی، آموزش نوآموزان پیش‌دبستانی در شاد، معرفی شادنما و برنامه‌های آن، معرفی برنامه‌های ورزش صبحگاهی و استعدادیابی ورزشی، خدمات ویژه دانش آموزان استثنایی، معرفی سامانه جدید گزارش‌گیری، معرفی خدمات ویژه روسای فناوری استان‌ها و اعلان مقررات مدیریت کانال‌ها و گروه‌ها، معرفی تدریس برتر، معرفی آزمون ساز، نسخه وب، جنگ شادی و ... سخنرانی هایی ارائه و در پایان از این سامانه جدید با حضور وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد.

شبکه شاد در واقع محیطی ایمن در فضای مجازی برای آموزش دانش‌آموزان است که پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس راه‌اندازی شد. شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفند ماه سال ۹۸ مدارس، دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی ایران و کشورهای جهان را به تعطیلی کشاند.

وزارت آموزش و پرورش از همان روزهای ابتدایی تعطیلی با شعار "آموزش تعطیل نیست" آموزش از راه دور را دستور کار قرار داد و با کمک نهادهایی مانند صدا و سیما و وزارت ارتباطات و همچنین فعالیت معلمان روش‌های مختلف را آزمود.

آموزش و پرورش در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در تلاش بود تا به واسطه آموزش در تلویزیون روند آموزش را ادامه دهد؛ اما تلویزیون به دلیل برخی ضعف‌ها از جمله کمبود وقت برای آموزش و نداشتن تعامل دو سویه میان معلم و دانش‌آموز نتوانست نیازهای آموزشی دانش آموزان را رفع کند، از این رو تصمیم گرفته شد تا «شبکه فراگیر ارتباط معلم با دانش‌آموز» طراحی شود.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با توجه به خلاءهای آموزش از راه دور برای دانش آموزان، از همان هفته های ابتدایی تعطیلی مدارس، از ایجاد یک شبکه اجتماعی دانش آموزی مستقل برای آموزش مجازی دانش آموزان خبر داد که این وعده تقریبا یک ماه بعد در فروردین ۹۹ با راه‌اندازی شبکه شاد محقق شد.

نظر شما