شناسهٔ خبر: 45361582 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

گزارشی از جدال ورزش و کرونا؛

تعطیلی استخرها صدای فعالان ورزش‌های آبی زنجان را درآورد/ یک بام و دو هوای مسئولان

تمام باشگاه‌ها از جمله استخرهای ورزشی همزمان با شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته تعطیل هستند که طبق دستورالعمل ستاد ملی کرونا با توجه به وضعیت کرونایی استان‌ها بازگشایی می‌شوند اما این در حالی است که باشگاه‌های استان زنجان به‌ویژه استخرها بنا به آنچه که عدم موافقت ستاد کرونای استان اعلام شده، اجازه بازگشایی ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; ورزش‌های آبی از جمله شنا علاوه بر اینکه مورد تاکید پیامبر اکرم(ص) است، جزء ورزش‌ها و فعالیت‌های پرهیجان بوده که جوانان زیادی را علاقه‌مند به خود کرده است و شنا و واترپلوی زنجان همواره جزء مطرح‌ترین رشته‌ها در سطح کشور بوده است.

با وجود اینکه شنای استان زنجان در مقطعی به دلیل اختلافات به جود آمده در هیات با رکود مواجه شد اما پس از این توقف و با تلاش و پیگیری فراوان اعضای هیات و مربیان، ورزشکاران و دلسوزان، این رشته ورزشی دوباره احیا شده بود اما شیوع ویروس کرونا و متعاقب ان تعطیلی تمام استخرهای ورزشی، روند رو به رشد ورزش‌های آبی استان زنجان را با تعلیق مواجه کرد که سبب بر باد رفتن برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات متولیان و همچنین بی‌انگیزگی ورزشکاران و مربیان این رشته‌ها شده است.

 

*‌ تعطیلی استخرها سبب نیمه‌کاره ماندن احداث ساختمان هیات شنای زنجان شد

حامد دبستانی، دبیر هیات شنا، شیرجه و واترپلوی شهرستان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه استخرهای ورزشی از ابتدای شیوع کرونا در اسفند سال 98 تاکنون تعطیل هستند، گفت: در طول 40 سال گذشته هیچ کسی نیامده بود که بتواند برای هیات شنا، ساختمان احداث کند اما این هیات بر اساس فعالیت‌ها و مسابقاتی که طی سال‌های اخیر برگزار می‌کرد، مبالغی را جمع کرده بود و در حال احداث ساختمانی در جنب استخر امجدیه برای دفتر ریاست هیات، دفتر برگزاری مسابقات، سالن کنفرانس و جلسات، خوابگاه 100 نفری و میهمانسرا بود که متاسفانه تعطیلی‌ها سبب نیمه‌کاره ماندن این عملیات شد.

وی با بیان اینکه استان زنجان هر سال حداقل 5 مسابقه کشوری را برگزار می‌کرد، اظهار داشت: ورزشکارانف مربیان و داورانی که از تهران می‌آمدند سبب افزایش هزینه‌ها می‌شد لذا میهمانسرا را برا اسکان آن‌ها ایجاد می‌کردیم اما نیمه‌کاره ماند.

دبستانی با بیان اینکه زنجان، میزبانی 4 مسابقه کشوری را از اسفندماه سال گذشته درخواست داده بود، خاطرنشان کرد: برای اولین بار نیز لیگ استانی شنا را سال گذشته در بخش آقایان وخانم‌ها برگزار کردیم و تعداد شرکت‌کنندگان به اندازه‌ای بود که از دوره بعدی می‌خواستیم لیگ را در دو بخش دسته برتر و دسته یک، برگزار کنیم زیرا تعداد ورزشکاران زیاد بود و مسابقات از ساعت 7 صبح تا 11 شب برگزار می‌شد.

دبیر هیات شنا، شیرجه و واترپلوی شهرستان زنجان گفت: در لیگ استانی، تقریباً تمام استخرهای استان هرکدام حداقل 10 نفر آورده بودند و کیفیت مسابقات در حدی بود که حتی از شهرستان‌های استان‌های دیگر مانند تاکستان نیز درخواست شرکت در مسابقات لیگ استان را داشتند اما به ان‌ها اعلام کردیم که لیگ ما فقط استانی است.

 

*‌ 1000 شناگر در استان دور هم بودند که پراکنده شدند

وی با بیان اینکه همت و تلاش مربیان، ورزشکاران و متولیان شنا در استان سبب شده که حدود 1000 شناگر از 5 تا 25 سال در استان داریم که تمرین کرده و آموزش می‌بینند، اظهار داشت: در فصل تابستان که آمار از این هم بالاتر می‌شد اما به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی استخرها تمام تمرینات و کلاس‌های آموزشی آن‌ها تعطیل شده است. بچه‌ها هم تمایل خیلی زیادی برای برگشت دارند اما یک سال بدون تمرین بوده و متاسفانه پراکنده شدند و مشخصات برخی از ورزشکاران نیز موجود نیست.

دبستانی با اشاره به تلاش، زحمت و آینده‌نگری‌های هیات شنا خاطرنشان کرد: برخی مسائل در هیات شنای استان سبب شده بود که 1.5 سال نتوانیم آنطور که باید کار کنیم و زنجان که همواره جزء سه تیم برتر کشور می‌شد در بین تیم‌های پنجم و ششم قرار گرفت اما در سال‌های اخیر، تمرکز بر ورزشکاران کمتر از 10 سال در سیاست هیات بود که نتیجه‌اش را نیز دیدیم و آینده‌نگری صورت‌گرفته سبب شده بود پنج تیم کمتر 10 سال با حدود 70 نفر ورزشکار را به عنوان تیم الف ایجاد کنیم و همچنین با پشتوانه‌ای که داشتیم تعداد ورزشکاران در این رده سنی به 150 نفر می‌رسید اما متاسفانه تمام این شناگران پراکنده شدند.

 

*‌ ستاد کرونای استان زنجان سختگیرانه عمل می‌کند

وی در خصوص زمان بازگشایی استخرهای ورزشی بیان کرد: اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان امروز (سه‌شنبه 7 بهمن‌ماه) نامه‌ای به ستاد کرونا داده اما علی‌رغم مجوز بازگشایی و اعلام فدراسیون، ستاد کرونای استان زنجان خیلی سختگیرانه عمل می‌کند در حالی که فدراسیون قبلاً نیز نامه‌ای ارسال کرده بود که زنجان، جزء 10 پایگاه قهرمانی کشور است که می‌تواند استخرهایش بازگشایی شود اما 9 پایگاه کشور باز شده و فقط زنجان تعطیل است!

دبیر هیات شنا، شیرجه و واترپلوی شهرستان زنجان گفت: در استان تهران عالوه بر استخرهای پایگاه قهرمانی، سایر استخرها هم باز شده اما متاسفانه در زنجان باز نشد.

وی با بیان اینکه در پیگیری‌ها از اداره کل ورزش و جوانان گفتند که ستاد کرونای استان اجازه بازگشایی نمی‌دهد، اظهار داشت: متاسفانه نه تنها استخر که حتی به باشگاه‌هایی مانند بدنسازی نیز مجوز بازگشایی داده نمی‌شود.

دبستانی با بیان اینکه قایقرانی، واترپلو و شنای استان زنجان از رشته‌های مطرح کشور بوده و جنذین ملی‌پوش در این رشته‌ها داریم، خاطرنشان کرد: تیم واترپلوی زرین‌معدن آسیا زنجان سه سال قبل، نایب‌قهرمان مسابقات باشگاه‌های آسیا شد در حالی که این اسپانسر را به سختی پیدا کرده بودیم و در همان سال، دانشگاه آزاد اسلامی، خریدار این تیم بود و می‌خواست افتخار نایب‌قهرمانی آسیا را به نام خود بزند اما اجازه چنین کاری داده نشد.

دبیر هیات شنا، شیرجه و واترپلوی شهرستان زنجان گفت: هر سال 3 یا 4 نفر از شناگران زنجانی در تیم ملی داریم و در واترپلو نیز 10 نفر دعوت‌شده داریم ضمن اینکه افتخار کسب مقام‌های قهرمانی و نایب‌قهرمانی مسابقات کشور در کارنامه ورزشکاران زنجانی قرار دارد و تیم زنجان سال گذشته در المپیاد ورزشی به مقام اول دست یافت.

وی با اشاره به نظرسنجی فدراسیون از تمام استان‌ها برای میزبانی مسابقات، خاطرنشان کرد: زنجان در این نظرسنجی به عنوان بهترین برگزار کننده مسابقات شنا انتخاب شده بود که این نشان از اعتماد فدراسیون به زنجان دارد که میزبانی مشابقات را به زنجان می‌دهد

دبستانی با بیان اینکه قرار بود در اسفندماه سال گذشته 3 مسابقه در زنجان برگزار شود، اظهار داشت: متاسفانه تعطیلی استخرها سبب لغو این مسابقات شد.

 

*‌ شنای زنجان علی‌رغم کمبود امکانات جزء سه تیم برتر کشور است

حامد خوش‌خطی، مربی شنا و مسئول لیگ شنای استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه شنا و واترپلوی زنجان از رشته‌های مطرح ورزشی در کشور است، گفت: هرچند مدتی اُفت کرده بود اما دوباره رونق گرفت و با وجود اینکه حتی یک استخر استاندارد نداریم اما زنجان در سال‌های قبل، جزء سه تیم اول کشور بود و تیم‌هایی که در رده بیستم کشور هستند در دورافتاده‌ترین مناطق‌شان نیز استخر دارند و امکانات در زنجان، زیر صفر آسیایی است اما با این وجود، مربیان با علم و تجربه و عشقو علاقه خود و همچنین پشتکار بچه‌ها، زنجان را در سطح کشور مطرح می کردند.

وی اظهار داشت: شنای استان زنجان از سال گذشته دوباره راه افتاده بود و چند مدال در المپیاد شنا به دست اورد اما شیوع کرونا و تعطیلی استخرها سبب توقف این موفقیت‌ها شد.

خوش‌خطی با بیان اینکه شاید اگر دوباره استخرها باز شود، تعدادی از ورزشکاران به این سمت نیایند، خاطرنشان کرد: بنا به دلایل مختلفی از جمله مشکلات اقتصادی و معیشتی و همچنین بالا رفتن سن ورزشکاران، مسیر زندگی برخی از این‌ها تغییر پیدا کرد در حالی که برنامه‌ریزی داشتیم و به صورت حرفه‌ای از نظر تمرین، تغذیه و بدنسازی بر روی ورزشکاران کار می‌کردیم و حتی برای تحقق اهداف امسال، درس و تحصیل ورزشکاران نیز سال گذشته لطمه خورده بود اما ویروس کرونا کل سیستم را بر هم زد.

وی با بیان اینکه ستاد کرونای استان زنجان، اجازه بازگشایی استخرها را نمی‌دهد، افزود: با اینکه از فدراسیون درخواست شده که استخرها در پایگاه‌های قهرمانی کشور دایر شوند تا حداقل قهرمانان در آن تمرین کنند ولی باز هم در زنجان قبول نکرده‌اند.

مربی شنای استان زنجان با بیان اینکه شیوع کرونا و تعطیلی استخرها کاری که به روال اتفاده بود را خراب کرد، گفت: با کمک ورزشکاران، مربیان و متولیان، شنای استان را راه انداخته بودیم و لیگ هم برگزار کردیم که از اکثر شهرستان‌ها شرکت کرده بودند و تمام استخرهای استان، ورزشکار اعزام کرده بودند و شنای استان به روی ریل افتاده بود اما کرونا امد و تمام این برنامه‌ها را از بین برد.

وی با بیان اینکه جمع کردن مجدد ورزشکاران و مربیان، سخت است، اظهار داشت: هیچ کس با ان حقوق‌هایی که داده می‌شد نمی‌امد اما مربیان با عشق و علاقه به تیم می‌آمدند.

خوش‌خطی از تناقض در گتفار مسئولان انتقاد کرد و ابراز کرد: یکی می‌گوید مجوز بازگشایی داده شده اما دیگری می‌گوید باشگاه‌ها و استخرها بسته هستند و در واقع هر کس دستور خود را می‌دهد.

مسئول لیگ شنای استان زنجان گفت: شناگران در شهرهای دیگر تمرین می‌کنند اما در زنجان تعطیل است و حتی در زنجان گفتیم حداقل یک استخر قهرمانی را باز کنید تا 15 نفر در ان تمرین کنند که متاسفانه این را هم قوبل نکردند.

وی اظهار داشت: جمع کردن دوباره ورزشکاران و مربیان در کنار هم بسیار سخت است و اینکه بخواهی دوباره به آن‌ها انگیزه بدهی طول می‌کشد و حداقل شاید 5 سال ما را به عقب انداخت

خوش‌خطی خاطرنشان کرد: سایر رشته‌های ورزشی نیز تعطیل هستند اما شاید بتوان مکمل آن‌ها را در بیرون هم انجام داد اما رشته در شنا حتما باید استخر، باز باشد و ورزشکاران به هر اندازه بدنسازی کرده و به کوهنوردی بروند نیز باز هم اگر در داخل آب نباشند، ارزشی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: برای مسابقات کشوری هم نمی‌توان تیمی اعزام کرد و حتی اگر تیم بدهیم نیز بدون تمرین و آماده‌سازی، بی‌معناست.

 

*‌ تابع تصمیمات ستاد کرونای استان هستیم

محمدعلی حمزه‌پور، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: امروز (سه‌شنبه 7 بهمن‌ماه) نامه‌ای به ستاد کرونای استان زده و درخواست بازگشایی باشگاه‌های ورزشی و استخرها را کرده‌ایم.

وی با اشاره به فعالیت استخرها در سایر استان‌ها گفت: رونوشت نامه آن استان‌ها را نیز به ستاد کرونای استان ارسال کرده‌ایم اما باید ببینیم چه پاسخی می‌دهند.

حمزه‌پور تاکید کرد: در هر صورت ما تابع تصمیمات و مصوبات ستاد کرونای استان هستیم.

معاون ورزشی اداره کل ورزش وج وانان استان زنجان در پاسخ به اینکه آیا نباید استخرها در وضعیت زرد باز باشند، گفت: در نهایت، تصمیم با ستاد کرونای استان است و هر چه اعلام کنند آن را اجرا می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در صورت مجوز بازگشایی باشگاه‌ها و استخرها بر اساس پروتکل‌های بهداشتی ویژه‌ای فعالیت خواهند کرد.

حمزه‌پور اظهار  داشت: معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی نامه‌‌ای خطاب به معاونت ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان، نحوه بازگشایی باشگاه‌های ورزشی از جمله استخرها را اعلام کرده و هم‌اکنون باشگاه‌های ورزشی در سایر استان‌ها طبق آئین‌نامه مذکور اقدام به فعالیت می‌کنند اما در استان زنجان تاکنون این مجوز صادر نشده است.

وی افزود: منتظر پاسخ مسئولان ستاد کرونا و یا دانشگاه علوم پزشکی استان جهت بازگشایی باشگاه‌های ورزشی ز جمله استخرها هستیم.

این اظهارات در حالی است که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ضمن تایید نامه مذکور اعلام کردند که آئین‌نامه مربوط به نحوه بازگشایی باشگاه‌های ورزشی، تالارهای پذیرایی، مهدهای کودک و شهربازی‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده که در اسرع وقت و با تصویب نهایی به دستگاه‌ های مربوطه‌شان ابلاغ خواهد شد.

مسئولان بهداشتی استان گفتند: اصناف و مشاغل مختلف طی یک سال گذشته با مشکلاتی مواجه شده‌اند اما حفظ سلامتی جامعه در اولویت قرار دارد و به زودی با تصویب و تصمیم نهایی، نحوه بازگشایی و فعالیت باشگاه‌های ورزشی از جمله استخرها ابلاغ خواهد شد.

این مسئولان خاطرنشان کردند: سختگیری در آغاز فعالیت مشاغل مختلف از این جهت است که جامعه با پیک چهارم شیوع کرونا مواجه نشود.

انتهای پیام/

نظر شما