شناسهٔ خبر: 45353397 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

توصیه به رئیس جدید بورس؛ از سیاسی کاری و تصمیمات جناحی دوری کنید

چراغی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تحولات اخیر در این بازار گفت: اگر رئیس بورس منافع عامه مردم را در نظر بگیرد و سیاسی کاری را کنار بزند، شرایط مساعدتری برای بورس پدیدار می‌گردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، محمدرضا چراغی در خصوص تغییر نگاه حاکمیت اقتصادی به بورس در دوران تصدی گری مدیر جدید، گفت: اینکه رئیس بورس چه کسی باشد، اهمیت ندارد؛ کما اینکه مدیر قبلی سابقه ای بسیار زیاد داشت و مورد وثوق بازار بود.

وی آزادی عمل و پیروی نکردن از اهداف سیاسی در بورس را مهم برشمرد و افزود: بسیاری نوسانات کنونی بورس ناشی از جریانات جناحی و سیاسی است که مردم عادی را متضرر می کند.

چراغی به رادیو گفت‌وگو گفت: نوسانات بازار بدلیل ورود و خروج پول حقیقی در بورس بوده است و زمانی که بورس بسیار رشد می کرد، خیلی ها از سوی دولت برای جبران کسری بودجه دست به تبلیغ زدند و ای تی اف دولتی را به مردم فروختند که تا ۵۰ درصد مردم را متضرر کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه افت امروز بورس بدلیل خروج نقدینگی است، ادامه داد: اگر رئیس بورس منافع عامه مردم را در نظر بگیرد و سیاسی کاری را کنار بزند، شرایط مساعدتری برای بورس پدیدار می گردد و در غیر اینصورت اولین متضرر، مردم هستند.

چراغی خاطرنشان ساخت: با توجه به رزومه آقای دهنوی، امید می رود مدیریت بورس سیاسی نشود ولی اینکه مدیر جدید بورس تا چه حد بدین منظور قدرت داشته باشد، جای سوال است!

همچنین توکلی، معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه گذاری با اشاره به جلسه روز گذشته شورایعالی بورس، اظهار کرد: باید بپذیریم گاه نظر بازار مثبت نیست و در حوزه انتخاب دکتر دهنوی برای تصدی گری بازار بورس، باید گفت ایشان رزومه ای مرتبط با بازار سرمایه ندارند ولی اگر تصور کنیم چنین فردی قادر به مدیریت بورس نیست، باید به دیده شک بدان نگریست.

وی با بیان اینکه فعالان بازار سرمایه مدیر جدید بورس را نمی شناسند و تا اندازه ای حق دارند که اظهار نگرانی کنند، ادامه داد: بسیاری ابزارهای مالی بورس، در دوره مدیریت دکتر صالح آبادی رئیس اسبق بود و لذا انتخاب دکتر دهقان نیز چندان عجیب نیست و امیدواریم اثراتی مثبت در بورس داشته باشند.

توکلی در بخشی دیگر از این مصاحبه رادیویی تصریح کرد: رئیس بورس در تحولات بازار سرمایه اثرگذار است و فقط لازم است کارهای درست را انجام دهد ولی در دوره قبلی مجموعه شرایط اجازه نمی داد کارهای شایسته صورت گیرد.

وی جسارت مدیریت بورس را هم از الزامات دانست و افزود: در دوره قبلی بازارگردانی ایجاد شد ولی به روش های حاجی بازاری قصد پیش برد این کار را داشتند که موفق نبود.

توکلی گفت: اگر مدیران جسارت داشته باشند، باید بدانند صدماتی هم در پیش خواهد بود ولی نباید کل کار را متوقف کنند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: وزیر قصد دارد با شخصی که به او اعتماد دارد شرایط بازار را آرام کند، اما بهتر بود در این سال ها افرادی تربیت می شدند که از نظر توانمندی و تجربه به بلوغ رسیده باشند.

توکلی در خصوص تامین مالی دولت از بازار سرمایه، این رویه را اقدامی در تمام کشورها دانست و در عین حال گفت: بازار سرمایه شامل اوراق بلند مدت یعنی بدهی و سرمایه است، اما در کشور عده ای به اشتباه به دولت راهنمایی دادند و لذا فروش ای تی اف دولتی و سهام های دولتی، سرمنشأ اشتباهات بود.

نظر شما