شناسهٔ خبر: 45351456 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مسافرآستانه:

سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر آغاز حرکت از صفر بود

تهران- ایرنا- دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به شرایط متفاوت شیوع کرونا و تاثیر آن در فعالیت‌های فرهنگی و هنری گفت: با این رویکرد تجربه سی‌وهشت دوره قبلی به هیچ‌وجه کارگشای ما نبود و گام سی‌ونهم این رویداد آغاز حرکت از صفر بود.

صاحب‌خبر -

نشست خبری سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر صبح امروز (چهارشنبه هشتم بهمن) با حضور حسین مسافرآستانه دبیر این دوره از جشنواره تئاتر فجر، قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام دکتر محمدمهدی بهداروند مشاور مدیرکل و دبیر جشنواره تئاتر فجر در تالار رودکی برگزار شد.

نقش تئاتر در ارتقای روحیه جامعه از هر هنری بالاتر است

مسافرآستانه در ابتدای این نشست با تاکید بر اهمیت و ضرورت نقش هنر خاصه هنر تئاتر در جریان زندگی بشر گفت: در میان تمام هنرها، هنر تئاتر تنها هنری است که برای آرامش بخشیدن و رسیدن انسان و جامعه به وضعیت روحی و روانی از آغازین روزهای تشکیل تا به امروز نقش بسزایی ایفا کرده است.

 هم‌زمان با اوج استیلای روحیه یأس و افسردگی میان عموم مردم جهان به واسطه جنگ جهانی دوم، متفکران و اندیشمندان و هنرمندان تئاتر بودند که توانستند با تئوری‌ها و تولیدات خود رویدادهایی را رقم بزنند که در سایه آن شاهد کم‌رنگ‌تر شدن روحیه یأس و افسردگی و بازگشت شور و نشاط به شکل عمومی میان افراد جامعه در تمام جهان باشیم. شاید مهم‌ترین این رویدادها جشنواره تئاتر آوینیون است که بعد از جنگ جهانی دوم تا به امروز به حیات خود ادامه داده است.

هنرمندان تئاتر، ‌ایثارگران عرصه فرهنگ و هنر هستند

مسافرآستانه با اشاره به شرایط سخت و طاقت‌فرسای یک‌ساله اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و تمام مخاطرات و مصائب این ویروس برای تمام جهان خاطرنشان کرد: در سایه این اتفاقات تلخ ضربه مهلکی ویروس کرونا به فعالیت هنرمندان تئاتر وارد کرد. چراکه آن‌ها به دلیل شرایط سخت عمومی نتوانسته‌اند به تولید، بازتولید و درنهایت در مواجهه قرار گرفتن با تماشاگران قرار بگیرند که این علاوه بر ضرر اقتصادی برای آن‌ها از نظر روحی و روانی نیز افسردگی فراوانی را با خود به‌همراه داشت.

وی با اشاره به هنرمندانی که در این ایام با وجود سختی‌ها دست به تولید و اجرای آثار نمایشی زدند آن‌ها را ایثارگران عرصه هنر خواند و تصریح کرد: هنرمندان با وجود تمامی مخاطرات برای تزریق روحیه نشاط، شادی و امید میان افراد جامعه، ایثارگرانه پای در میدان گذاشتند و به تولید آثار دست زدند. این زنده کننده روحیه ایثار و مقاومت کادر درمان و تمام کسانی که در جنگ تحمیلی در راستای ارتقا و افزایش روحیه جامعه تلاش می‌کردند بود. به همین جهت اعتقاد دارم فعالیت هنرمندان در این ایام کم از ایثارگران دوران حماسه ۸ سال دفاع مقدس نداشت.

محدودیت میزبانی باعث دور ماندن برخی آثار از حضور در جشنواره شد

دبیر سی‌ونهمین  جشنواره تئاتر فجر با اشاره به آنکه این رویداد مهم‌ترین فرصتی است که علاقه‌مندان به حوزه تئاتر و از همه مهم‌تر هنرمندان خانواده شریف و نجیب تئاتر می‌توانند آثار خود را به مخاطبان ارائه دهند یادآور شد: در این میان لازم است از هنرمندانی که آثار خود را برای شرکت در این رویداد ارائه داده ولی به دلیل محدودیت‌های ما نتوانستند در جدول نهایی حضور داشته باشند به شکل ویژه قدردانی کنیم.

این دلیل بر ضعف و کیفیت کمتر پائین‌ آثار آنها نیست، بلکه شرایط برگزاری جشنواره سی‌ونهم و جدول محدود آن به دلیل شرایط کرونا این اجازه را به ما نمی‌داد که میزبان آن‌ها باشیم. امیدواریم که با بازگشایی سالن‌های نمایشی شاهد اجرای عمومی تمام آثار حتی آن‌هایی که به جدول نهایی جشنواره سی‌ونهم تئاتر فجر راه پیدا نکرده‌اند در سراسر کشور باشیم.

خوشحالی و سختی، ‌دوگانه حضور هنرمندان استانی در جشنواره تئاتر فجر

تجربه سی‌وهشت دوره گذشته برای برگزاری دوره سی‌ونه به‌هیچ‌وجه کارساز و مؤثر نبوده است. در حقیقت ما برای برگزاری سی‌ونهم جشنواره تئاتر فجر می‌توانیم ادعا کنیم کار را از صفر شروع کردیم. چه در بحث ستادی و چه در امر برگزاری در این رویداد با اتفاقات پیش‌بینی‌شده و غیر قابل پیش‌بینی مواجه بودیم و مسیرمان هر لحظه دچار تغییر می‌شد.

وی با تاکید بر آنکه حضور هنرمندان استانی برای ما بسیار خوشحال‌کننده بود افزود: در نقطه مقابل بار سنگینی را بر ما و جشنواره افزود. هم‌زمان با مقرر شدن بازگشایی سالن‌های نمایشی از یک سو واز سوی دیگر آمادگی شرایط میزبانی از مخاطبان، باید شرایط اسکان، رفت‌وآمد و میزبانی از هنرمندان استان‌ها را نیز در جشنواره فراهم می‌کردیم. درحالی‌که تا پیش از این بنابر ضبط و ارائه آثار بود که این خود مشکلات متعددی را به‌همراه داشت.

تست رایگان کرونا برای تمام هنرمندان استانی و عوامل ستادی جشنواره توسط وزارت بهداشت

مسافرآستانه در ادامه با تقدیر ویژه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تعامل برگزاری سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر گفت: همکاران‌مان در این وزارت‌خانه از هیچ‌گونه حمایت و کوششی برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر در امن‌ترین شکل خود فروگذار نبودند. تا حد بسیار زیادی مشکلات بحث بهداشت و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را حل کردند.

همچنین در وزارت بهداشت تمام ۴۴ گروه استانی و بیش از ۵۵۰ هنرمند این گروه‌ها را به شکل رایگان تست کرونا انجام دادند. این افراد با در دست داشتن تست منفی کرونا در جشنواره حضور پیدا خواهند کرد. همچنین تست کرونای بیش از ۲۰۰ نفر از افراد ستادی و کارمندان جشنواره نیز توسط همکاران‌مان در وزارت بهداشت، درمان، آموزش پزشکی انجام شد تا بتوانیم ایمن‌ترین شرایط را برای برگزاری جشنواره فراهم کنیم و همه این‌ها دال بر این است که باید بیش از پیش شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند را در برگزاری جشنواره امن و ایمن از هر حیث مدنظر داشته باشیم.

مسافر آستانه همچنین از حامیان معنوی جشنواره تقدیر کرد و گفت: متأسفانه شرایط اقتصادی جامعه از یک‌سو و از سوی دیگر اقتصاد تئاتر باعث شد تا نتوانیم شاهد حضور حامیان مالی باشیم اما از حامیان معنوی جشنواره تمام قد سپاسگزاریم.

برای پذیرش آثار هیچ تخفیف و استثنایی قائل نشدیم

 جشنواره امسال را نه از نظر نوع برگزاری و نه از نظر کیفیت و کمیت آثار یا هیچ جشنواره‌ای نباید مقایسه کرد. چون جشنواره تابعی از شرایط کلی تئاتر در تمام سال است مقایسه این دوره با سایز دوره‌ها، جفا در حق تئاتر و تاریخچه تئاتر فجر است.

وی افزود: برخی کارها در آستانه اجرا با تعطیلی سالن‌ها مواجه شدند، اطلاعیه‌ای دادیم که اگر تاییدیه‌ای در این خصوص داشته باشند پذیرش خواهیم داشت. پس بخشی از آثار ما کارهایی هستند که اجرا نشده بودند. هیچ امتیاز ویژه‌ای برای آثاری که اجرا نشدند، قائل نشدیم. تخفیف ندادیم و بخششی قائل نشدیم. جشنواره فقط بر اساس کیفیت آثار کار خود را انجام داد. اینکه ممکن است برخی اجراها به دلیل ساعت هفت شب مخاطب کمتری داشته باشد درست نیست. چینش جدول همیشه مشکلاتی داشته ولی امسال مشکلات بیشتر است. امسال تماشای آثار را از ساعت سه شروع کردیم آن عده ای از تماشاگران که علاقه‌مند به تماشای آثار در آن ساعات هستند باید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند و منعی برای حضور آنها نخواهیم بود.

تقدیر از چهار چهره در اختتامیه جشنواره سی‌ونهم تئاتر فجر

مسافر آستانه گفت: در هر بخش تلاش کردیم در انتخاب و داوری یکی از هنرمندان مؤثر در استان‌ها را نیز در کنار تیم‌های انتخاب و داوری داشته باشیم. این به معنای شأنیت بخشیدن به جایگاه حرفه‌ای و هنری هنرمندان استانی است و نباید تنها تمرکزمان بر فعالان عرصه تئاتر در تهران باشد. چراکه در بسیاری از موارد میزان تاثیرگذاری و جریان سازی هنرمندان تئاتر در استان‌ها و سراسر کشورمان فارغ از پایتخت نوید دهنده درخشش تئاتر و دمیدن روح سرزندگی آن در این ایام در سراسر کشور است.

دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر همچنین درباره بخش تقدیر و تجلیل جشنواره گفت: در مراسم اختتامیه امسال از اختر تاجیک عکاس پیش‌کسوت حوزه تئاتر، همایون علی‌آبادی از منتقدان شناخته‌شده عرصه تئاتر، بهرام ابراهیمی بازیگر پیش‌کسوتهمچنین جمشید داورپناه از هنرمندان بنام تئاتر در استان خراسان شمالی به شکلی ویژه تقدیر به عمل خواهد آمد.

 بارها گفته ام که وقتی بسیاری از مشاغل باز هستند، سینما و تئاتر بهتر می‌توانند فعالیت کنند. اجازه بدهیم سالن باز باشد، نترسیم. مگر در سایر فعالیت‌ها باید کد ملی از افراد گرفته شود تا ببینیم کرونا دارند یا نه؟ قادر اشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی بارها به وزارتخانه رفتند تا این وضعیت برای جشنواره مهیا شد چون نگاه تخصصی کمتر ارایه شده بود ولی امیدوارم بعد از جشنواره هم شاهد فعالیت سالن‌ها باشیم.

شرایط میزبانی از خبرنگاران و هنرمندان مدعو 

در ادامه محسن حسن‌زاده مدیر روابط عمومی سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر درباره حضور اصحاب رسانه در این رویداد گفت: کارت مهمان نخواهیم نداشت، همه شرکت کنندگان صرفا با ارائه بلیت می‌توانند وارد سالن ‌شوند، بلیت هم باید یه صورت الکترونیکی  تهیه شود. کد بلیت حضوری برای خبرنگاران شب گذشته ارائه شده و از پنجشنبه ۱۲ ظهر به بعد اهالی محترم رسانه می‌توانند برای رزرو بلیت اقدام کنند. 

ما صرفا در بحث فروش بلیت حضوری در سالن‌های اصلی تئاتر شهر، ایرانشهر پذیرای محدودی از افراد به صورت حضوری خواهیم بود. مهمانانی که سال پیش کارت مهمان می‌دادیم، دعوت نامه‌ای دادیم تا اگر تمایل به حضور دارند کد مهمان بگیرند. ۳۰ تا ۴۰ درصد سالن‌های بزرگ پر می‌شود. پخش آثار در فضای مجازی به این صورت خواهد بود که این آثار را از روز ۱۴ بهمن خواهیم داشت که جدول پخش آنها از طریق سه پلتفرم اطلاع رسانی می‌شود.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: پلتفرم های تیوال، نمایش نت و تلویزیون تئاتر ایران میزبانان آنلاین این رویداد خواهند بود.‌ برای همه مهمانان جشنواره کد تماشای آثار در فضای مجازی ارسال و فروش مجازی آثار در این پلتفرم‌ها اطلاع رسانی می‌شود. تلویزیون تئاتر برای مهمانان جشنواره در نظر گرفته شده و برای تماشاگران مردمی امکان تماشا با خرید بلیت امکانپذیر است.‌ تبلیغات محیطی را نیز از امروز شروع کرده ایم. در بحث نمایش خیابانی رو به روی تالار رودکی، آبنمای بزرگ بازار بزرگ ایران مال آثار ارایه می‌شود.

رونمایی از پوستر جشنوار با حضور همسر شهید سلامت

رونمایی از پوستر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر توسط دکتر مرضیه پوراکبری همسر شهید مدافع سلامت شهید دکتر غلامرضا فخری، با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی بهداروند مشاور دبیر جشنواره و قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی صورت گرفت.

نظر شما