شناسهٔ خبر: 45341509 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

از سوی کمیته سلامت عمومی انجمن دانشجویان داروسازی ایران( ایفسا)

نخستین همایش دانشجویی« سرطان» با رویکرد پیشگیری از سرطان‌های شایع در ایران و جهان ۱۶ و ۱۷ بهمن برگزار می‌شود

به مناسبت روز جهانی سرطان (١٦ بهمن ماه)، اولین همایش دانشجویی سرطان با رویکرد غربالگری، پیشگیری و انتخاب‌های نوین درمانی مربوط به ٥ سرطان شایع در ایران و جهان، طی روزهای ۱۶ و ۱۷ بهمن ماه، به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا، در این همایش  که از سوی کمیته سلامت عمومی انجمن دانشجویان داروسازی ایران( ایفسا) برگزار می‌شود، موضوعات روز در حوزه سرطان در زمینه‌های مختلف پزشکی، داروسازی، روانشناسی و سلامت عمومی با حضور متخصصان حوزه سرطان در ایران و جهان ارائه می‌شود و جامعه هدف این همایش، همه دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی، اعضای کادر درمان و علاقه‌مندان و محققان در این موضوع تخصصی است.

شرکت‌کنندگان علاوه بر پیدا کردن پاسخ سؤوالات خود در مورد این بیماری، می‌توانند با زمینه‌های گسترده این موضوع جهت انجام تحقیقات آشنا شده و در صورت تمایل با اساتید دوره به منظور انجام پژوهش و رفع ابهاماتشان،‌ارتباط برقرار کنند.

در افتتاحیه این همایش که روز پنجشنبه ۱۶ بهمن ماه برگزار می‌شود، دکتر علی قنبری مطلب یکی از سخنرانان در خصوص پیشگیری، غربالگری، تشخیص و درمان سرطان در ایران صحبت می‌کند. دکتر اله لآلی نیز درباره موضوع تخصصی به ارائه سخن می‌پردازد. همچنین دکتر فرهاد رضایی، دکتر زهرا جهانگرد رفسنجانی و دکتر سارا بدیع درباره موضوعات تخصصی سخنرانی می‌کنند.

لینک ثبت نام جهت شرکت در این همایش مجازی https://evnd.co/irmJ8 می‌باشد.

بنا بر این گزارش، درآمد حاصل از برگزاری این همایش، به مؤسسه خیریه مکسا و قطره تقدی می‌شود و همچنین در پایان این همایش، به شرکت کنندگان، گواهی معتبر اعطاء می‌شود.

در انتهای همایش، شرکت‌کنندگان می‌توانند در قالب گروه‌های ٣ نفره، در رقابت feed your faith که با هدف افزایش آگاهی‌رساننی عموم تنظیم شده است، شرکت کنند.

اگر  دانشجوی علوم پزشکی می‌خواهد در این رقابت حاضر باشد ، تنها کافی است با هم گروهی‌های خود به صورت تک نفره ثبت نام کند و در روز همایش در رابطه با گروه بندی خود اطلاع بدهد.

کمیته سلامت عمومی انجمن دانشجویان داروسازی ایران (ایفسا) در جهت آگاهی بخشی و ارتقای سلامت کشور، اولین همایش دانشجویی سرطان و کمپین آگاهی بخشی جهانی "امید را انتخاب کن" با رویکرد پیشگیری و غربالگری سرطان‌های شایع در ایران را برگزار می‌کند.

در طی این کنگره، در رابطه با غربالگری سرطان، جایگاه پزشکی شخصی سازی شده در سرطان، روش‌های موثر برقراری ارتباط با بیمار، روان درمانی بیمار و بستگان، سرطان‌های ارثی، سرطان و میکروبیوتا و سرطان و کویید-۱۹، استفاده از نانوتکنولوژی برای هدفمند سازی دارورسانی سرطان و صنعت تولید داروهای ضد سرطان، بحث خواهد شد.

اولین همایش دانشجویی "سرطان" در ایران، در دو روز پنجشنبه ۱۶ بهمن و جمعه ۱۷ بهمن ماه برگزار خواهد شد. دبیر عملی همایش، پروفسور محمد عبداللهی، رئیس پژوهشکده علوم دارویی و مدیر دپارتمان داروشناسی و سم شناسی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند. به شرکت‌کنندگان در همایش، گواهی معتبر از جانب سامانه مدیریت امور دانشجویی (سماد) دانشگاه علوم پزشکی تهران و پژوهشکده علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران داده خواهد شد. 

در شروع همایش، یک چالش مرتبط با سلامت عمومی و سرطان، با موضوع "طراحی پویش سلامت عمومی و اطلاع رسانی به  مناسبت روز جهانی سرطان" مطرح می‌شود. شرکت‌کنندگان در گروه‌های ۳ نفره (به درخواست خود) گروه بندی شده و به مدت یک  هفته (تا پایان روز چهارشنبه ۲۲ بهمن ماه ۱۳۹۹) فرصت دارند تا با خلاقیت خود، پویش مورد نظر را طراحی و ارائه خود را در قالب یک ارائه مجازی ۱۰-۵ دقیقه‌ای از طریق طراحی پوستر و یک ویدئو کلیپ سهدقیقه‌ای آماده کنند. ارائه گروه‌ها در تاریخ جمعه ۲۴ بهمن ماه، توسط داوران که از دبیران سابق انجمن ایفسا و سخنرانان هستند، ارزیابیخواهند شد. به سه گروه برتر که مجموع امتیازات آنها از  سایرین بیشتر بوده است، جوایز ارزنده‌ نقدی تعلق خواهد گرفت.

همچنین کمیته سلامت عمومی انجمن دانشجویان داروسازی ایران (ایفسا) در نظر دارد تا به مناسبت روز جهانی سرطان، با برگزاری کمپین سلامت عمومی در کنار اولین همایش دانشجویی سرطان در ایران، مسیر را در جهت کاهش موارد ابتلا به سرطان، تشخیص به موقع بیماری و صرفه‌جویی در هزینه‌های کل، هموارتر سازد.

کمپین "امید را انتخاب کن" در دو بخش مجزا برای شرکت عموم مردم و دانشجویان علوم پزشکی و با تمرکز بر غربالگری سرطان‌های شایع در ایران برگزار می‌شود.

بخش  پویش کشوری " امید را انتخاب کن" (Choose Hope"")

در سال ۲۰۲۰، بیشترین موارد ابتلا به سرطان در جهان، مربوط به سرطان‌های سینه، ریه، کولورکتال، پروستات و معده بوده است. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. گمان می‌رود در سال ۲۰۳۰ نیز، همین ۵ مورد، عوامل شایع ابتلا به سرطان در ایران باشند. لذا ارتقای دانش عمومی و تخصصی در جهت یافتن راهکارهایی برای پیشگیری به موقع، غربالگری و جلوگیری از ابتلا به سرطان‌های مذکور، بیش از سایر موارد، به سلامت و اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

در همین راستا، پویش کشوری " امید را انتخاب کن" با هدف قرار دادن عموم مردم و دانشجویان و متخصصین علوم پزشکی در دو بخش برگزار می‌شود که تمرکز آن بر مسائل مربوط به پیشگیری و غربالگری سرطان‌های شایع در ایران است.

تاریخ شروع پویش: شنبه ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۹

تاریخ پایان پویش: پنچ شنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۹

محورهای اصلی پویش و رقابت‌ها:

الف) رقابت "در کنار هم" ("Stand Together")

این رقابت، در قالب یک ربات تلگرامی حاوی اطلاعات مربوط به ۵ سرطان شایع در ایران برگزار خواهد شد. شرکت‌کنندگان می‌توانند در تاریخ ۲۴-۱۱ بهمن ماه،  با انتخاب هر یک از این ۵ سرطان، دانش خود را در قالب ۵ سوال محک بزنند و در انتها از نکات مهم در رابطه با پیشگیری و غربالگری سرطان مورد نظر آگاه شوند. در انتها، تصویر فرد شرکت‌کننده توسط ربات در قالب مربوط به پویش قرار داده می‌شود.

شرکت در رقابت

شرکت‌کنندگان با انتشار تصاویر حاوی شعار و یا نتایج ربات در صفحات اجتماعی و دعوت از دیگران برای پیوستن به این پویش، وارد مسابقه می‌شوند و امتیازات مربوط به ایفسا به قید قرعه به ۵ نفر از این افراد تعلق خواهد گرفت.

تاریخ شروع رقابت: شنبه ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۹

تاریخ پایان رقابت: جمعه ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۹

تاریخ اعلام برندگان: سه شنبه ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹

ب) رقابت "سرطان را مهار کنیم" ("Make Cancer Homeless")

شرکت‌کنندگان در این رقابت، ابتدا یکی از ۵ سرطان ریه، سینه، پروستات و دهانه‌ی رحم را انتخاب می‌کنند. سپس اطلاعات و پرسشنامه‌ای مربوط به غربالگری سرطان انتخابی در اختیار افراد قرار می‌گیرد. پس از پرکردن پرسشنامه، اینفوگرافیک‌های مربوط به علائم سرطان انتخابی و موارد لازم برای غربالگری آن، به ایمیل فرد ارسال می‌شود. هم‌چنین، در فرم مربوطه از شرکت‌کننده درخواست می‌شود تا نام و ایمیل ۵ نفر از دوستان خود را که قرار است به این رقابت دعوت شوند، بنویسد. هر فرد، مجاز است تنها ۱ بار، پرسشنامه‌ی مربوطه را پر کند.

شرکت در رقابت

در صورتی که شرکت‌کنندگان، غربالگری را برای ۵ نفر از اطرافیان خود انجام دهند، وارد رقابت می‌شوند و به قید قرعه، به  سه نفر از شرکت‌کنندگان جوایز نقدی اعطا خواهد شد.

تاریخ شروع رقابت: پنج شنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۹

تاریخ پایان رقابت: جمعه ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۹

تاریخ اعلام برندگان: چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹

ج) انتشار اخبار روز حوزه‌ی سرطان در ایران

از تاریخ ۱۸ لغایت ۲۳ بهمن ماه، تازه‌ترین‌های غربالگری، تشخیص، درمان و مراقبت‌های پسادرمان به همراه جدیدترین پیشرفت‌های کسب شده در زمینه‌ دارورسانی و داروسازی مربوط به سرطان¬های شایع در صفحه اینستاگرام پویش و ایفسا قرار خواهد گرفت.انتهای پیام

کدخبرنگار:۱۰۲۲۰

نظر شما