شناسهٔ خبر: 45326226 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عکس| تظاهرات علیه بدرفتاری‌ با بومیان استرالیا در سالروز استعمار انگلیس

هزاران نفر از مردم استرالیا در سالروز آغاز استعمار انگلیس، در چند شهر علیه بدرفتاری با بومیان و تبعیض‌های نژادی در این کشور تظاهرات کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، طبق گزارش رسانه‌های غربی، در سالروز ورود ناوگان نیروی دریایی بریتانیا و آغاز استعمارگری انگلیسی‌ها در استرالیا، تبعیض‌ها علیه بومیان استرالیایی باز هم خبرساز شده است.

بنا بر گزارش شبکه «الجزیره»، هزاران نفر از مردم استرالیا نگرانی‌ها درباره وضعیت ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا را نادیده گرفتند و روز سه شنبه علیه بدرفتاری با بومیان این کشور تظاهرات کردند.

تظاهرات اعتراضی در چند شهر استرالیا از قبیل سیدنی و ملبورن، به مناسبت ۲۶ ژانویه و تاریخ ورود نیروی دریایی بریتانیا در سال ۱۷۸۸ به استرالیا برگزار شد؛ تاریخی که از آن به عنوان آغاز استعمار بریتانیا در استرالیا یاد می‌شود.

بومیان استرالیایی از این روز به عنوان «روز تهاجم» یاد می‌کنند و دولت و مقام‌های استرالیایی این روز را به عنوان «روز استرالیا» شناخته و جشن می‌گیرند.

بنا بر گزارش رسانه‌های غربی، حدود ۳۰۰۰ نفر در تظاهرات در شهر سیدنی حاضر شدند و نیروهای پلیس استرالیا هم در این تظاهرات حضور سنگینی داشتند.

پلیس استرالیا اعلام کرد، نیروهای امنیتی ۵ تن از معترضان شرکت‌کننده در تظاهرات علیه بدرفتاری با بومیان را بازداشت کردند.

برای بسیاری از بومیان استرالیا که ساکنان ده‌ها هزار ساله این کشور بوده‌اند، روز ورود نیروی دریایی انگلیس و استعمار استرالیا به معنای نابودی فرهنگ آنها است.

شرکت‌کنندگان در تظاهرات علیه بدرفتاری با بومیان استرالیا، در بخشی از تظارهات خود شعارهای علیه تبعیض نژادی در این کشور سر دادند و فریاد ‌زدند «جان سیاه پوستان با ارزش است».

«لیزی جَرِت» یکی از سازمان دهندگان تظاهرات در سیدنی ضمن انتقاد از تداوم تبعیض‌ها علیه بومیان استرالیایی، از دولت خواست جشن‌هایی که به مناسبت آغاز استعمار استرالیا توسط انگلیسی‌ها برگزار می‌شود، لغو شوند.

او گفت: «تا زمانی که روز استرالیا برچیده نشود، شاید روز تهاجم کمی آرام‌تر برگزار شود. در حال حاضر و تا زمانی که در این کشور نسل‌کشی جشن گرفته می‌شود، ما آرام نخواهیم گرفت، ما متوقف نخواهیم شد».

مقام‌های پلیس استرالیا به معترضان شرکت‌کننده در تظاهرات هشدار داده بودند که ممکن است به دلیل نادیده گرفتن مقررات و محدودیت‌های مقابله با همه گیری ویروس کرونا با جریمه و حبس مواجه شوند.

طبق گزارش‌ها، هزاران نفر در شهر «هوبارت» مرکز اسالت تاسمانی در جنوب استرالیا هم به خیابان‌ها آمدند.

 

از سوی دیگر، هزاران نفر از استرالیایی‌های غیر بومی به مناسبت «روز استرالیا» به سواحل و مراکز تفریحی رفتند و این روز را جشن گرفتند اما دولت استرالیا به خاطر همه گیری کرونا، جشن‌های رسمی و دولتی را لغو کرد.

طبق گزارش الجزیره، بومیان استرالیایی حدود ۳ درصد از جمعیت ۲۴.۶ میلیون نفری این کشور را تشکیل می‌دهند اما در قیاس با دیگر شهروندان این کشور از جهات مختلف از قبیل امید به زندگی، وضعیت سلامتی- بهداشتی و استخدام شرایط بدتری دارند.

اوایل تیرماه سال جاری بود که مردم شهرهای بزرگ استرالیا در حمایت از جنبش ضد نژادپرستی و همچنین در اعتراض به بدرفتاری دولت این کشور با بومیان تجمعاتی را برگزار کرده بودند.

طبق آمار آن زمان روزنامه گاردین، بیش از ۴۰۰ نفر از مردم بومی استرالیا که در بازداشتگاه‌ها به سر می‌برده‌اند از سال ۱۹۹۱ جان خود را از دست دادند.

 

«آنتونی آلبانیز» رهبر حزب کارگر استرالیا ضمن اذعان به تبعیض‌ها و بدرفتاری‌های ساختایر با بومیان این کشور اعلام کرد، استرالیا باید این موضوع را بپذیرد که «تاریخش از سال ۱۷۸۸ شروع نمی‌شود و تاریخ بیش از ۶۵۰۰۰ ساله دارد».

وی افزود: «روز استرالیا برای افراد مختلف، معنای مختلفی دارد. برای من، این روز فرصتی است که به گذشته اذعان کنیم، حال را به رسمیت بشناسیم و به آینده امیدوار باشیم».

انتهای پیام/م

نظر شما