ازجمله این بازتابها میتوان به میز اخیر هنر تجسمی در برنامه شبهای هنر اشاره کرد. حمیدرضا ششجوانی، کارشناس هنر در برنامه شبهای هنر شبکه چهار سیما گفت: «در هنر معاصر این خیلی دیده میشود که هنرمندان نه فقط برای قیمتگذاری، بلکه برای شهرت پیداکردن چند استراتژی دارند. یکی از استراتژیها، استراتژی رسوایی است! یعنی یک هنرمند کار خلاف عرف انجام میدهد تا به شهرت برسد. یا استراتژی شاعر نفرینی است، از این مدل که من درحال مرگ هستم و داغان شدهام و یا استراتژی فقدان و یا استراتژی گشتن با افراد مشهور. هنرمندان با دقت این استراتژیها را انتخاب میکنند.»
همچنین مریم بختیاریان، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی دانشگاه علوم تحقیقات به تسنیم گفت: یکی از بسترهایی که پولشویی در آن به خوبی رخ میدهد، هنر و حراجیهای هنری است و اساساًً حراجیها در همه جای دنیا از ظرفیت مستعد و قابل توجهی برای پولشویی برخوردارند و وقوع آن امری بعید و دور از ذهن نیست؛ البته من نمیخواهم این گزاره را به حراج تهران تعمیم دهم و درباره این حراج قضاوتی داشته باشم. به بیان دیگر میتوان گفت که حراجیهای هنری بهعنوان بازارهای ثانویه تحت تأثیر مناسبات اقتصاد کلان کشورها هستند.
نظر شما