شناسهٔ خبر: 45272752 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش:

ترویج مدرسه‌محوری و تقویت هرچه بهتر مهارت‌های برنامه درسی از اهداف "برنامه ویژه مدرسه"(بوم) است

مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در ارتباطی مجازی با مسئولان آموزش متوسطه و ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان و مدیران مدارس ابتدایی دور دوم و متوسطه دور اول استان، گفت: ترویج مدرسه‌محوری و تقویت هرچه بهتر مهارت‌های برنامه درسی از اهداف "برنامه ویژه مدرسه"(بوم) است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان، عظیم محبی ضمن تبیین "برنامه ویژه مدرسه" گفت: اولین مخاطب طرح بوم کارکنان ستادی و کارشناسان آموزش و پرورش استان ها و در مرحله بعد مدیران مدارس هستند، باید به مدیران مدارس اجازه دهیم تا فعالیت هایی که هم پوشانی با این برنامه دارند یا در تضادند کمتر شود.

وی افزود: در این برنامه که منبعث از سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی است 2 ساعت در هفته و در مجموع 60 ساعت در طول سال تحصیلی اختیار به مدیران مدارس ابتدایی دور دوم و متوسطه اول واگذار شده تا بر اساس تدبیر خود و متناسب با ویژگی های بومی و منطقه ای کار را پیش ببرند.

مدیر اجرای برنامه بوم گفت: تعریف ما از برنامه ویژه مدرسه این است که این برنامه، فعالیتی در کنار فعالیت های دیگری است که تا به حال داشته ایم اما این برنامه با برنامه هایی از جمله بسته خوانا، تعالی مدرسه و ...متفاوت است و از یک جنس نیست، برنامه ویژه مدرسه برنامه ای نیست که از ستاد به مدرسه ارسال شود، بلکه اجازه می دهیم 60 ساعت خود مدیر مولد و برنامه ریز باشد یعنی برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی را انجام دهد.

مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: دو نوع برنامه در آموزش و پرورش داریم، یک نوع برنامه های تجویزی هستند  که از وزارت ارسال می شود و مدارس باید با بازطراحی آن ها را اجرا کنند و نوع دیگر برنامه ای است که در اختیار مدرسه است از جمله برنامه ویژه مدرسه که فعلا در حد 60 ساعت در سال در نظر گرفته ایم که طبق قانون تا 20 درصد می تواند اضافه شود.

محبی با بیان این که فاز یک کاهش تمرکز در نظام برنامه درسی را در حال تمرین هستیم، گفت: در دو سالی که شیوه نامه ابلاغ شده در حال تمرین بوده  ایم، برنامه ویژه مدرسه یک اصطلاح است اما در اصل به معنای برنامه ریزی درسی در سطح مدرسه است، در کل سه نوع برنامه ریزی درسی داریم، تجویزی، نیمه تجویزی مثلا بخش هایی که برای مطالعه آزاد در کتاب های درسی  هست و غیرتجویزی که برنامه ویژه مدرسه از این دسته و کاملا در اختیار مدرسه است.

وی درباره چگونگی اجرای طرح بوم (برنامه ویژه مدرسه) گفت: این طرح برای دوره دوم ابتدایی و متوسطه اول در نظر گرفته شده و با توجه به این که امسال شرایط، بحرانی است همه برنامه ریزی‌های مدرسه از طریق فضای مجازی دنبال می‌شود.

مدیر برنامه ویژه مدرسه گفت: در این طرح هدف این است که مهارت‌های مربوط به کتاب و برنامه درسی به خوبی پوشش داده شده و برای دانش آموزان تبیین شود، در سطح مدارس ابتدایی دوره دوم و متوسطه اول در کنار آموزش کتاب‌های درسی، اجرای طرح برنامه ویژه مدرسه متناسب با نیاز روز دانش آموزان ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی خانواده‌ها می‌توانند برخی امور خانه مانند حساب و کتاب جزئی و خرید برخی مایحتاج خانه را به فرزندان خود بسپارند تا آن‌ها به طور عملیاتی با کارکرد دروس خود آشنا شوند.

مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که صفر تا صد چگونگی اجرای طرح بوم به مدرسه واگذار شده و در واقع گامی برای تحقق شعار مدرسه محوری است، گفت: برای اجرای هرچه بهتر این طرح آموزش مدیران مدارس در دستور کار قرار گرفته است و ٣٠ هزار نفر تاکنون آموزش دیده اند.

نظر شما