شناسهٔ خبر: 45264382 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آمادگی نهادها و جلوگیری از خسارت سنگین برف در آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- برف سنگین که طی روزهای گذشته در اواسط زمستان کم‌بارش امسال بارید و موجب سفید شدن بخش وسیعی از سطح آذربایجان‌غربی شد، با آمادگی نهادهای مسوول و خدمات‌رسان، مصائب زیادی به همراه نداشت و تقریبا بدون مشکل از این استان رخت بربست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اوایل هفته گذشته بود که هواشناسی خبر از وقوع بارش برف سنگین در همه سطح آذربایجان غربی داد که پس از این پیش بینی، اقدامات اولیه برای کاهش مشکلات ناشی از بارش برف در استان آغاز شد.

این بارش از اواسط هفته گذشته، ابتدا در مناطق جنوبی آذربایجان غربی آغاز شد و سپس به تدریج در مناطق مرکزی و شمالی استان نیز گسترش یافت و تقریبا همه مناطق را در بر گرفت.

این بارش کم سابقه طی سال جاری در آذربایجان غربی به حدی بود که حتی در برخی مناطق، میزان بارش برف به حدود ۱۰۰ سانتی متر رسید و همه کوه ها و مناطق مرتفع آذربایجان غربی، پوشیده از برف سنگین شد.

در کنار بارش برف، یخبندان و کاهش شدید دما به ویژه در ساعات بامداد و اوایل صبح نیز در آذربایجان غربی مشهود بود و حتی در برخی ساعات، دمای هوا در آذربایجان غربی به ۲۶ درجه سانتی گراد زیر صفر رسید که در نوع خود، رکورد محسوب می‌شود.

کمینه دما در آذربایجان غربی به ۲۶ درجه سانتی‌گراد زیر صفر رسید

کارشناس اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌غربی گفت: دمای هوای چالدران در شمال استان طی ۲۴ ساعت گذشته به ۲۶ درجه سانتی‌گراد زیر صفر رسید که نشان دهنده سرمای بیش از حد در استان بود.

مهدی کریمی افزود: با این میزان، چالدران پس از سراب آذربایجان شرقی، دومین شهر سرد کشور در شبانه روز گذشته بود.

وی اضافه کرد: همه شهرهای آذربایجان غربی طی ۲۴ ساعت گذشته، دمای زیر صفر داشتند.

کارشناس اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌غربی ادامه داد: دمای شهر ارومیه نیز طی ۲۴ ساعت گذشته، منفی ۱۲ درجه سانتی گراد ثبت شد که نسبت به هفته گذشته ۱۰ درجه سانتی گراد کاهش دارد.

کریمی اظهار کرد: طی هفته گذشته شهرستان پیرانشهر با بارش ۹۷ میلی‌متری برف و باران، پربارش‌ترین شهر استان بود.

وی گفت: بعد از پیرانشهر شهرهای اشنویه، سردشت و مهاباد نیز به ترتیب با ۷۹، ۶۸ و ۳۹ میلی‌متر شهرهای پر بارش استان بودند و میزان بارش در ارومیه نیز پنج میلی‌متر ثبت شده‌است.

وی بیان کرد: هر چند هواشناسی استان در مناطق مرتفع و صعب العبور کوهستانی ایستگاه هواشناسی ندارد ولی طبق تصاویر منتشره در فضای مجازی از اطراف شهر ارومیه و نقاط مرتفع استان بارش برف به میزان ۸۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر نیز در این مناطق مشاهده می شود.

کارشناس اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌غربی ادامه داد: نقشه های پیش بینی و پیش یابی بیانگر پایداری هوا تا اواسط هفته جاری است که احتمال افزایش نسبی آلاینده های جوی با توجه به این وضعیت در استان وجود دارد.

البته با وجود بارش سنگین برف و یخبندان شدید، اقدامات بسیار خوبی در راستای کاهش مشکلات شهروندان و روستاییان آذربایجان غربی انجام شد.

راه دسترسی به ۱۶۴ روستا در آذربایجان‌غربی بازگشایی شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با اشاره به تلاش بی وقفه راهداران با وجود بارش برف و یخبندان طی روزهای گذشته گفت: راه دسترسی به ۱۶۴ روستا در استان بازگشایی شده و روند بازگشایی همچنان ادامه دارد.

ارسلان شکری افزود: این روستاها در شهرستان های مختلف شمال، مرکز و جنوب آذربایجان غربی با بارش برف و کولاک مسدود شده بود که با تلاش راهداران بازگشایی شده و تردد در آنها جریان دارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نیز ۶۰ روستا مسدود است که تا ساعاتی دیگر، این روستاها هم بازگشایی می شوند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با اشاره به بازبودن همه محورهای اصلی و فرعی استان بیان کرد: برای بازنگهداشتن جاده ها، بیش از ۲ هزار کیلومتر برفروبی صورت گرفته است.

شکری ادامه داد: در این عملیات، ۲۲۰ ماشین راهداری با تلاش حدود ۴۰۰ راهدار فعال در مناطق مختلف جنوبی و شمالی آذربایجان غربی به کار گیری شده است.

وی اظهار کرد: در این مدت، ۲ هزار و ۲۰۰ تن شن و نمک در جاده های آذربایجان غربی مصرف شده تا زمینه بهبود وضعیت محورهای مواصلاتی فراهم شود.

اشنویه، در بارش برف اخیر بیشترین میزان تاثیرپذیری را از این سامانه داشت و راهداران این شهرستان، طی دو سه روز گذشته، اقدامات زیادی برای بازگشایی مسیرهای دسترسی انجام دادند.

راه دسترسی به ۷۴ روستای اشنویه بازگشایی شد

رییس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اشنویه نیز گفت: راه دسترسی به ۷۴ روستای این شهرستان که از روز پنجشنبه به دلیل بارش سنگین برف بسته شده بود، با تلاش راهداران بازگشایی شد.

هاوری مدرس اظهار داشت: بارش سنگین برف سبب مسدود شدن تمامی محورهای روستایی در این شهرستان شده‌ بود که با تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی راهداران و تلاش‌های مردمی، مسیر دسترسی به همه روستاها بازگشایی شده است.

وی افزود: هم‌اکنون تردد در محورهای اصلی این شهرستان از جمله اشنویه - پیرانشهر، اشنویه - ارومیه و اشنویه - نقده نیز بدون هیچ مشکلی در جریان بوده و تمامی محورهای اصلی برف‌روبی و نمک‌پاشی شده‌است و راهداران نیز در جاده‌ها حضور دارند.

رییس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اشنویه گفت: با شروع بارش برف و طی سه روز گذشته به بیش از ۱۲۰ دستگاه خودرو در محورهای مواصلاتی این شهرستان امدادرسانی شد.

مدرس ادامه داد: در قالب طرح زمستانی برای پاکسازی محورهای مواصلاتی در راهدارخانه‌های این شهرستان ۱۷ دستگاه سبک و سنگین برف‌روب مستقر شده است و ۱۸ مامور راهداری نیز در ۲ راهدارخانه این شهرستان  به صورت شبانه‌روزی آماده خدمات‌رسانی به مردم در قالب طرح زمستانی راهداری هستند.

وی گفت: برای رفع یخبندان محورهای مواصلاتی و ارتباطی شهری و روستایی و شن‌پاشی این محورها نیز، هزار و ۵۰۰ تن شن و ماسه و ۵۰۰ تن نمک در انبارهای اداره راهداری و حمل و نقل این شهرستان انباشته شده است.

نهادهای امدادی از جمله هلال احمر هم در این مدت، خدمت رسانی خوبی برای درراه ماندگان داشت و توانست صدها نفر را در بارش برف اخیر در آذربایجان غربی، از حادثه دور کند.

هلال‌احمر آذربایجان‌غربی به ۱۸۶ فرد گرفتار در کولاک امدادرسانی کرد

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌غربی گفت: طی روزهای برفی گذشته این نهاد با تلاش امدادگران به ۶۵ خودرو با ۱۸۶ نفر گرفتار در برف و کولاک در جاده‌های این استان امدادرسانی کرده که این روند با توجه به تداوم سرما و یخبندان در منطقه ادامه دارد.

امیر جعفرزاده افزود: این امدادرسانی در مسیرهای منتهی به شهرهای اشنویه، ارومیه، مهاباد و مناطق کوهستانی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: از ۱۸۶ نفر آسیب دیده بر اثر بارش برف سنگین در جاده های آذربایجان‌غربی، سه مادر باردار به مراکز درمانی انتقال یافته اند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌غربی گفت: ۱۱ تیم عملیاتی با هشت خودرو آمبولانس و ۴۷ نیروی امدادی در این عملیات‌ها مشارکت داشتند.

جعفرزاده اظهار داشت: اقلام غذایی از جمله بیسکویت و وسایل گرمایشی از جمله پتو به تعداد ۶۹ عدد نیز بین در راه ماندگان توزیع شد.

وی اظهار داشت: شهروندان گرفتار در کولاک می‌توانند با شماره ۱۱۲ این نهاد تماس بگیرند تا از خدمات امدادی هلال‌احمر بهره‌مند شوند.

با این اوصاف، با وجود بارش مناسب برف و یخبندان ایجاد شده پس از بارش، مشکل خاصی در آذربایجان غربی ایجاد نشد که همین امر نشان دهنده اقدامات ارزنده در این حوزه در استان است.

آذربایجان غربی در یک منطقه سرد و کوهستانی واقع شده و میانگین بارش های سالانه آن ۴۵۰ میلی متر است.

همه ساله در اواخر دی ماه استقرار هوای سرد در آذربایجان غربی صورت می‌گیرد و بارش برف و باران پدیده قابل ذکر برای این ایام است.

نظر شما