شناسهٔ خبر: 45246949 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تصميم بايدن براي تمديد پيمان «استارت نو» با روسيه

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- دولت جدید آمریکا تصمیم دارد تا پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای میان مسکو- واشنگتن موسوم به «استارت نو» را به مدت 5 سال تمدید کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری رویترز، کاخ سفید روز پنج شنبه اعلام کرد «جو بایدن»، رئیس جمهور جدید آمریکا درصدد تمدید پنج ساله پیمان کنترل تسلیحاتی «استارت نو» (New START) با روسیه است؛ این یکی از نخستین تصمیم‌های سیاست خارجی دولت جدید در آستانه انقضای این پیمان در اوایل فوریه است.
روزنامه واشنگتن پُست هم روز پنجشنبه به نقل از 2 مقام آمریکایی در این خصوص اعلام کرد که در 2 هفته‌ای که تا انقضای این پیمان فرصت باقی است، دولت جدید بایدن در صدد است تا به تمدید این پیمان با روسیه مبادرت نماید.
دولت بایدن در حالی به دنبال تمدید پیمان استارت نو است که وزارت امورخارجه روسیه روز پنجشنبه در بیانیه‌ای با انتقاد شدید از رویکرد دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا در عرصه کنترل تسلیحاتی از دولت جو بایدن خواست پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی یا استارت-2 برای پنج سال دیگر تمدید کند.
پیمان استارت 2 یا استارت نو در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد.
25 مهر ماه سال جاری «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه خطاب به آمریکا پیشنهاد کرده بود: پیمان «استارت نو» بدون هیچ پیش شرطی یک سال دیگر تمدید شود.
لازم به ذکر است که پیمان استارت نو معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک دو جانبه میان ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه است که روز هشتم آوریل 2010 میان رئیس جمهور وقت آمریکا و همتای روسی وی در شهر پراگ پایتخت جمهوری چک به امضا رسید.
آمریکا و روسیه تحت این قرارداد، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و 550 کلاهک مستقر کنند،  حدود 30 درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال 2002 قید شد. نخستین پیمان سال 1991 منعقد شد و سال 2009 منقضی شد. اعتبار استارت-2 روز پنجم ماه فوریه سال 2021 (17 بهمن) بسر می‌رسد.

نظر شما