شناسهٔ خبر: 45231266 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برف و کولاک در جاده‌های استان اردبیل

اردبیل - ایرنا - تداوم بارش برف سنگین که از عصرسه‌شنبه از شمال استان اردبیل آغاز و روز چهارشنبه تمامی مناطق این استان را در برگرفت همچنان تداوم داشته و حجم برف و نیز بروز پدیده کولاک در جاده‌ها داشتن زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی را برای رانندگان ضروری کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ارتفاع برف در شهرستان‌های مختلف استان ازسه تا ۲۳ سانتیمتر در مناطق شهری و  ۴۰ سانتیمتر در ارتفاعات گزارش شده است و این وضعیت مشکلاتی برای تردد شهروندان استان در مناطق شهری و روستایی ایجاد کرده است .

بر اساس اعلام هواشناسی استان اردبیل ، در شهرستان نمین  ۲۳ سانتیمتر، در خلخال ۲۲ سانتیمتر ، در مشگین شهر۲۱ سانتیمتر، در اردبیل ۱۸ سانتیمتر، در نیر  و گرمی ۱۷ سانتیمتر، در سرعین ۱۵ سانتیمتر ، در بخش فیروزآباد شهرستان کوثر پنج سانتیمتر و بیله سوار مغان نیز سه سانتیمتر برف بر زمین نشسته است.

مرکز مدیریت راه‌های اداه کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل صبح پنجشنبه اعلام کرد که در تمامی جاده‌های اصلی استان  از جمله  اردبیل - مشگین‌شهر - پارس‌آباد، اردبیل - آستارا، اردبیل - سرچم ، اردبیل - نیر - سراب، اردبیل - سرعین، اردبیل - گرمی - بیله‌سوار، پارس‌آباد - بیله‌سوار ،  پارس‌آباد- اصلاندوز - کلیبر، مشگین‌شهر - اهر و خلخال - اسالم  بارش برف ادامه دارد.

این مرکز  به رانندگان هشدار داد که در برخی از جاده‌ها به خاطر وزش باد و بروز پدیده کولاک تردد با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

همچنین بارش برف موجب مسدود شدن اکثر راه‌های روستایی بویژه در مرکز و جنوب استان شده و تلاش راهداران برای بازگشایی آنها در جریان است.

فرهاد عبدالعلی‌پور ، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل هم گفت: نزدیک به ۲۰۰ نیروی امدادی و پلیس راه با  ۱۴۲ دستگاه ماشین‌آلات راهداری در حال بازگشایی جاده‌های ارتباطی برف‌گیر استان هستند.  

وی بیان کرد: تمامی جاده‌های استان به جز جاده خلخال - پونل باز بوده و در جاده  خلخال به اسالم نیز به خاطر وضعیت جوی، تردد تریلر و کامیون تا سه روز آینده  ممنوع است.

در این حال شهر اردبیل نیز از شب گذشته تا بامداد پنجشنبه شاهد بارش سنگین و توفانی برف بوده و هم‌اکنون اغلب معابر اصلی و فرعی پوشیده از برف بوده و این وضعیت موجب بروز مشکلات عدیده‌ای برای شهروندان این شهر شد.  

حمید لطف‌اللهیان ، شهردار اردبیل گفت: عملیات برفروبی توسط بیش از ۴۰۰ نیروی خدمات شهری و ۹۰ دستگاه سنگین برفروبی از ابتدای بارش سنگین برف در شهر اردبیل آغاز شده و همچنان ادامه دارد و عملیات نمک‌پاشی در معابر شهری نیز  اهدف منابع طبیعی،صیانت از محیط زیست و پیشگیری از آسیب به آسفالت معابر شهری به صورت حداقلی انجام می‌گیرد.

وی از شهروندان خواست تا ضمن رعایت امنیت عبور و مرور در معابر برفی و یخ‌زده همکاری تنگاتنگ با شهرداری داشته باشند تا به این وسیله  با پدیده غیراصولی نمک‌پاشی معابر که موجب آسیب به محیط زیست می‌شود ، مقابله شود.

در این حال طی بامداد و صبح امروز تمامی شهرستان‌های استان اردبیل دمای هوای زیر صفر درجه را تجربه کرده و دما بین یک درجه زیر صفر در شهرهای گرمسیر  پارس‌آباد و بیله‌سوار مغان تا ۹ درجه زیر صفر در سرعین و خلخال در نوسان است، ضمن اینکه شهر ادبیل نیز دمای منفی هفت درجه  دارد.

اداره کل هواشناسی استان اردبیل پیش‌بینی کرده است که بارش برف در مناطق مرکزی استان تا عصر پنجشنبه متوقف شده اما این سامانه در روز جمعه نیز در مناطق جنوب استان و در شهرستان خلخال همچنان فعال خواهد بود.

بنا به پیش‌بینی هواشناسی، با توقف بارش برف و صاف شدن آسمان، دمای هوا در اکثر مناطق استان اردبیل در روزهای آتی سردتر خواهد شد. 

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد. ساکنان این شهرستان از ابتدای فصل سرما تاکنون طی آذر چهار بار و طی اوایل دی یک بار با برف سنگین مواجه شده‌اند. پس از توقف بارش برف اوایل دی ماه سرما و یخبندان کم‌سابقه ای بر منطقه حاکم شد که به مدت طولانی در سطح گذرگاه‌های درون‌شهری ماندگار شده بود ولی به لطف وزش بادهای بطور نسبی گرم گرمیج طی چند روز گذشته ذوب شد.

نظر شما