شناسهٔ خبر: 45220802 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سیاست خارجی بایدن در قبال ایران؛ به دنبال توافقی مستحکم‌تر با ایران خواهیم بود

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-شیوۀ بایدن در انتخاب افراد برای پست‌های دیپلماتیک حاکی از آن است که او قصد دارد تیمی از مذاکره کنندگان باسابقه را برای بازگشت به توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران جمع کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از یورونیوز،بایدن در حالی وارد کاخ سفید خواهد شد که در آخرین روزهای ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تنش میان ایران و آمریکا بطور قابل توجهی افزایش یافته است. آمریکا تحریم‌های بیشتری را علیه نهادها و چهره‌های ایرانی وضع کرده و اقدام تهران در توقیف نفتکش کره‌ای همچنین افزایش سطح غنی سازی اورانیوم و انجام آزمایش‌های موشکی جدید، باعث شده نگرانی از وقوع درگیری جدیدی در منطقه خاورمیانه بار دیگر در سطح بین‌الملل تقویت شود.
جو بایدن در حالی سکان امور را در قدرتمندترین کشور جهان به دست می‌گیرد که حتی پیش از واقعۀ حمله به کاپیتول نیز آشفتگی‌ها در داخل آمریکا، گمانه زنی‌ها درباره تضعیف جایگاه بین‌المللی ایالات متحده حتی در امور خاورمیانه قوی بود.
بایدن کشوری را تحویل می‌گیرد که دچار اختلافات شدید سیاسی است، هزاران نفر در آن به دلیل ابتلا به کرونا در حال مرگ هستند و نرخ بیکاری همچنان بالاست. در چنین شرایطی اولین پرسش متحدان و منتقدان او این است که با توجه به مشکلات متعدد داخلی، این کشور تا چه اندازه می‌تواند روی هرگونه نگرانی خارجی از جمله موضوع فعالیتهای هسته‌ای ایران تمرکز کند و آیا تعهدات بایدن (مانند آنچه در دوران ترامپ روی داد) توسط جانشینش لغو خواهد شد یا خیر.
ولی نصر، استاد دانشگاه جان هاپکینز و مشاور پیشین باراک اوباما در این باره می‌گوید: «توانایی بایدن برای تغییر وضعیت، احتمالا به دلیل تردیدهایی که دربارۀ توانایی‌های آمریکا بوجود آمده همچنین نگرانی‌ها از آنچه بعد از بایدن می‌تواند روی دهد شکل گرفته، مختل خواهد شد.»
وندی شرمن، گزینه بایدن برای معاونت وزارت خارجه نیز وجود چنین مشکلاتی را تایید کرده است.
او که پیش از این هدایت کنندۀ تیم باراک اوباما در مذاکرات هسته‌ای با ایران بود، ماه گذشته در جریان گفتگو با شبکه خبری بوستون آمریکا، هنگامی که بطور کلی درباره برنامه‌های پیش‌روی واشنگتن در حوزه سیاست خارجی از جمله توافق هسته‌ای با ایران صحبت می‌کرد، گفت: «باید در این باره به سختی تلاش کنیم زیرا اعتبارمان را از دست داده‌ایم و اکنون ضعیف‌تر به نظر می‌رسیم.»

کنگره در مقابل بایدن
اولویت اول بایدن در قبال مسأله ایران، از سرگیری مذاکرات است تا به توافقی برای حفظ امنیت بین‌المللی در قبال سلاح‌های هسته‌ای دست یابد؛ اما در این راه، هم با فشار دموکرات‌ها و هم جمهوریخواهان آمریکا روبروست.
ریچارد گولدبرگ، مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی که مشاور دولت ترامپ بود، معتقد است قانون گذاران كنگره مانع از لغو تحریم‌های سپاه پاسداران خواهند شد. همچنین به نظر او بعید است که کنگره حاضر شود فشارهای مالیِ تحمیل شده بر ایران که با هدف جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای طراحی شده، لغو کند.
هنوز روشن نیست که هدف از انتخاب وندی شرمن برای معاونت وزارت خارجه، استفاده از او به عنوان مهره اصلی برای مذاکره با ایران است یا خیر. زیرا خانم شرمن در مذاکرات ایالات متحده با کره شمالی نیز نقش مهمی را ایفا کرده است.
زمان آغاز هر اقدامی از سوی دولت بایدن برای از سرگیری مذاکرات با ایران نیز روشن نیست؛ بویژه آنکه تهدید ضمنیِ دولت اوباما به اقدام نظامی علیه ایران در صورت تداوم برنامه هسته‌ای این کشور که 5 سال پیش مطرح شده بود، اکنون با توجه به بحران‌های داخلی آمریکا چندان کارساز نیست.
مشکلات اقتصادی امروز ایالات متحده بویژه دغدغۀ بایدن برای تامین حدود 2 تریلیون دلار بودجه برای مقابله با شیوع کرونا نیز دیگر مشکل اساسیِ رئیس جمهور جدید آمریکاست و در چنین وضعیتی یک درگیری جدید در خاورمیانه، تنها اوضاع را برای او سخت‌تر می‌کند.

گزینه بایدن برای وزارت خارجه آمریکا؛ به دنبال توافقی مستحکم‌تر با ایران خواهیم بود
آنتونی بلینکن، گزینه جو بایدن برای احراز مقام وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه گقت که واشنگتن در صورت اجرای تعهدات ایران در چهارچوب برجام آماده بازگشت به این توافق هسته‌ای است.
به گزارش العربیه، آنتونی بلینکن، گزینه جو بایدن برای احراز مقام وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه گقت که واشنگتن در صورت اجرای تعهدات ایران در چهارچوب برجام آماده بازگشت به این توافق هسته ای است.
سخنان نامزد جو بایدن برای مقام وزارت خارجه ایالات متحده یک روز پیش از مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید بیان شد. آنتونی بلینکن در سخنان خود همچنین از مسئولیتی «اضطراری» برای پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای سخن گفت.
گزینه جو بایدن برای سمت وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که بازگشت به برجام در صورت پایبندی ایران به تعهداتش تنها «سرآغازی» برای «یک توافق مستحکم تر و بادوام تر» خواهد بود.
آنتونی بلینکن افزود که واشنگتن پیش از بازگشت احتمالی به توافق هسته ای با ایران با متحدان خود در منطقه خلیج فارس و اسرائیل مشورت خواهد کرد. وی همچنین هشدار داد که مدت زمانی که ایران برای «تولید سلاح هسته ای» نیاز دارد از بیش از یک سال به سه تا چهار ماه کاهش یافته است.

رویترز: بن‌سلمان خود را در موضوع ایران با تیم بایدن هماهنگ می‌کند
رویترز به نقل از سه منبع دیپلماتیک اعلام کرد محمدبن سلمان ولیعهد جوان و قدرتمند عربستان سعودی به شدت تلاش می‌کند در موضوعاتی همچون دشمنی با ایران و همینطور مسائل منطقه‌ای خود را رهبری قابل اطمینان و قدرتمند به جو بایدن نشان دهد.
 به نظر می‌رسد ولیعهد عربستان سعودی تلاش می‌کند چهره یک رهبر مقتدر و قابل اطمینان را به دولت آینده آمریکا نشان دهد.
رویترز به نقل از سه منبع دیپلماتیک اعلام کرد محمدبن سلمان ولیعهد جوان و قدرتمند عربستان سعودی به شدت تلاش می‌کند در موضوعاتی همچون دشمنی با ایران و همینطور مسائل منطقه‌ای خود را رهبری قابل اطمینان و قدرتمند به جو بایدن نشان دهد.
پس از ماه‌ها دور بودن از صحنه سیاست، حالا بن سلمان با آغوش باز از رهبران قطر استقبال می‌کند و در مناسبت‌های مختلف سیاسی و اقتصادی شرکت می‌کند تا به جو بایدن- رییس جمهور جدید آمریکا- نشان دهد که شریکی ارزشمند و قابل اتکا برای ایالات متحده است. او خوب می‌داند که لحن و سیاست بایدن در مورد برخی رخدادهای سیاسی منطقه از جمله ایران و قطر مثل ترامپ نیست؛ به همین خاطر به شدت تلاش می‌کند خود را با تیم بایدن سازگار کند.
این درحالی است که چهره محمدبن سلمان پس از قتل فجیع جمال قاشقجی و همچنین کارنامه غیرقابل دفاع عربستان در حقوق بشر به شدت تخریب شده است. محمد خوب می‌داند که دوران جدیدی شروع شده و تضمین‌هایی که ترامپ در برابر هر کاری به او داده بود دیگر تمام شده‌اند؛ او حالا چهره محتاط‌انه‌ای در موضوعاتی چون عملکرد حقوق بشری حکومت خود اتخاذ کند تا به خوبی روی اولویت‌هایی نظیر توافق هسته‌ای ایران تمرکز کند. یک دیپلمات غربی می‌گوید: سعودی‌ها اصلاً دوست ندارند برجام دوباره به میز مذاکره بازگردد؛ با این حال همه ژست‌های مثبتی که آنها به تازگی به خود گرفته‌اند به تغییر دولت در واشنگتن مربوط است.

القدس العربی: بایدن می خواهد به صلحی دست یابد که مورد قبول هر دو طرف باشد
ایران هرگز برای انتقام گرفتن از شهدای خود، به خشونت متوسل نمی‌شود، مگر پس از پایان دوره ترامپ و روی کار آمدن بایدن و مشخص شدن موضع او در قبال دو مساله بازگشت به توافق هسته‌ای و موشک‌های بالستیک دور برد ایران. اما معتقدم که اولویت بایدن مقابله با افزایش آثار کرونا در دو سطح مردم و اقتصاد آمریکاست و ترجیح می‌دهد از قدرت نرم و نه خشن، در مورد ایران استفاده کرده و وارد مذاکره با این کشور شود، تا به صلح با آن دست یابد، صلحی که مورد قبول هر دو طرف باشد.
عصام نعمان در القدس العربی نوشت: در فاصله تنها چند روز مانده به ترک منصب ریاست جمهوری، دونالد ترامپ یک گام استراتژیک برداشته و اسرائیل را از منطقه عملیات فرماندهی آمریکا در اروپا، یعنی از ائتلاف ناتو به منطقه عملیات فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکام» انتقال داد، که مقر آن در قطر است. این تصمیم در واقعیت به معنای انتقال کشور‌های عربی و نه فقط اسرائیل، از منطقه امنیت ناتو، به منطقه امن صهیونیستی آمریکایی در منطقه غرب آسیا از سواحل دریای مدیترانه تا سواحل دریای خزر و تشکیل ناتوی منطقه‌ای به موازات ناتوی آمریکایی-اروپایی است.
 در ادامه این مطلب آمده است: پنتاگون دلیل این تصمیم را کاهش تنش بین اسرائیل و همسایگان آن پس از توافق‌های ابراهیم می‌داند، توافق‌هایی که فرصت جمع شرکا علیه تهدیدات و ایجاد یک تحول نظامی برای تقویت همکاری عربی-اسرائیلی در مقابله با ایران را فراهم کرده بود.
عومر دوستری، پژوهشگر اندیشکده استراتژی و امنیت قدس، با همان صراحت فرمانده مرکزی سابق آمریکا در خاورمیانه، می‌گوید: «تصمیم ترامپ قدرت اسرائیل و موقعیت آن را تقویت کرده و زمینه‌های همکاری منطقه‌ای بین اسرائیل و دیگر دولت‌های منطقه را افزایش می‌دهد، از جمله آنکه ارتش اسرائیل می‌تواند در آموزش‌های نظامی که فرماندهی مرکزی آمریکا در امارات سازماندهی می‌کند، مشارکت داشته باشد».
اما عده‌ای در آمریکا و اسرائیل هستند که بر این عقیده اند ایران احتمالا فرصت سرگرمی آمریکا به تنش‌های داخلی را مغتنم شمرده و چند ساعت مانده به پایان دوره ترامپ، ضربات شدیدی را به آمریکا و اسرائیل وارد می‌کند. چه ایالات متحده شروع کننده جنگ باشد و چه ایران، نتیجه احتمالی آن، به عقیده کارشناسان نظامی، در نتیجه این جنگ، ایران می‌تواند پایگاه‌های نظامی آمریکا حداقل در منطقه خلیج فارس و همسایگی آن را نابود کند. فرمانده نیرو‌های هوافضای ایران، سردار امیر علی حاجی زاده تصریح کرده که ایران می‌تواند در یک لحظه پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه را تا فاصله 2000 کیلومتری، هدف بگیرد.

نظر شما