شناسهٔ خبر: 45217998 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

ایران در ایران

صاحب‌خبر -


آتش جنگل های گلستان و گیلان خاموش شد

گروه ایران زمین -  جنگل سوزی در گیلان و گلستان پس ازچندین روز سرانجام پایان یافت.
 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان از اطفای کامل آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان خبرداد.
محمدرضا کنعانی به ایسنا گفت: از عصر روز شنبه هفته جاری یک فقره آتش‌سوزی در منطقه «دره شمالی» پارک ملی گلستان به وقوع پیوست. برای اطفای کامل آتش‌سوزی، ۱۵۰ نیرو شامل نیروهای ارتش، بسیج در کنار نیروهای هلال‌ احمر، منابع طبیعی و محیط زیست به‌کارگیری شد. فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان هم گفت: آتش‌سوزی‌های 54 ساعته در گیلان کامل اطفا شد.به‌گزارش ایلنا، سرهنگ محمد قربانی لُرد افزود: با آغاز وزش باد گرم و افزایش دما در چند روز اخیر، 34 هکتار از جنگل‌های استان در 30 فقره آتش‌سوزی، طعمه حریق شد که اکنون همه آتش‌سوزی‌ها، کامل اطفا شده است. وی گفت: در 54 ساعت گذشته 34 هکتار از جنگل‌ها و مراتع در شهرستان‌های لنگرود، رودبار، ماسال، سیاهکل، رضوانشهر، فومن، رشت، صومعه سرا، آستانه اشرفیه، املش، لاهیجان و آستارا، سطحی آتش گرفته بود.

نگرانی از تنش آبی در حوضه‌های کرخه، دز و مارون

اهواز - معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به نگرانی‌ها از تنش آبی در حوضه رودخانه‌های کرخه، دز و مارون، گفت: ۵۵ میلیون مترمکعب آب از سدهای حوضه کارون بیش از برنامه برای تولید برق رهاسازی شده است.
به‌گزارش ایرنا، فراز رابعی افزود: با توجه به ‌کاهش آوردها، بویژه در حوضه رودخانه کرخه پیشنهاد نوبت‌بندی برای تأمین آب کشاورزی را مطرح کرده‌ایم.
وی نسبت به‌ کاهش آوردهای حوضه رودخانه کرخه و مارون و دز هشدار داد و گفت: آورد حوضه کرخه از ابتدای سال آبی جاری تا کنون ۲۴ درصد کاهش، حوضه دز ۱۱ درصد کاهش و حوضه مارون چهار درصد کاهش را نشان می‌دهد. رابعی افزود: این آمارها نشان می‌دهد که با‌وجود بارندگی آذر ماه، در ماه‌های مهر و آبان و دی، بارندگی مؤثری اتفاق نیفتاده همچنین هواشناسی برای ماه‌های بهمن و اسفند شرایط نرمال و کمتر از نرمال را پیش‌بینی کرده است، بنابراین در شرایط فعلی بویژه در حوضه کرخه باید مراقبت و صرفه‌جویی بیشتری داشته باشیم و بنا داریم جلسات مدیریت تنش آبی را تشکیل دهیم.به‌گفته وی، ورودی به سدهای حوضه کارون امسال نسبت به نرمال ۱۴ درصد افزایش داشته است.

ایجاد موزه سنگ‌نگاره‌ها در ورزقان کلید خورد

تبریز - معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی از آغاز مراحل ایجاد موزه سنگ‌نگاره‌ها در محوطه عمارت امیر ارشد ورزقان خبر داد.
علیرضا قوچی گفت: یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های تاریخی ورزقان سنگ‌نگاره‌های سده‌های مختلف است که جای خالی موزه‌ای تخصصی در این حوزه دیده می‌شد، از این‌رو اقدامات لازم در این راستا در دستور کار این اداره کل قرار گرفت. وی گفت: محوطه عمارت امیر ارشد ورزقان که یکی از آثار تاریخی مهم این شهرستان محسوب می‌شود، برای ایجاد این موزه انتخاب شده است.به‌ گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آذربایجان شرقی، وی گفت: مراحل اولیه ایجاد موزه سنگ‌نگاره‌های ورزقان در محوطه عمارت امیر ارشد ورزقان آغاز شده و در ماه‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.



برچسب‌ها:

نظر شما