شناسهٔ خبر: 45206928 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عبور اسکواش قزوین از دیوار رکود

قزوین - ایرنا - فعالان و کارشناسان ورزشی در قزوین معتقدند که رشته اسکواش در این استان پس از ۱۲ سال انفعال با تغییرات در هیات استان و راه‌اندازی هیات‌های شهرستانی از حالت رکود خارج شده است و برای حضور در مسابقات بین المللی آماده می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ورزش‌های راکتی مانند بدمینتون، تنیس و اسکواش به لحاظ تحرک و تمرکز همواره مورد توجه جوانان است و به عنوان یکی از رشته‌های مهم مدال آور و مهیج در مسابقات ملی و فراملی شناخته می‌شوند.

به رغم اینکه استان قزوین از جمعیت جوان خوبی برخوردار بوده و در رشته اسکواش نیز استعدادهای خوبی را درون خود جای داده، اما همواره این ورزش راکتی مورد غفلت قرار داشته است؛ درحالی که از نظر بیشتر کارشناسان، این رشته ورزشی در ایجاد سلامت و آمادگی جسمانی نقش بسزایی دارد.

اغلب کارشناسان رشته اسکواش معتقدند که مهیج و هوازی بودن این ورزش به لحاظ دارا بودن حرکات ریتمیک و متناوب ماهیچه‌ای باعث می‌شود تا ضربان قلب و تنفس در مدت زمانی خاص بالا برود.

اگرچه این رشته ورزشی به تازگی در استان قزوین احیا شده و طی یکسال گذشته ۵۰ ورزشکار را جذب کرده؛ اما راه اندازی هیات‌های شهرستانی و ایجاد کمیته‌های تخصصی در یکسال گذشته، بارقه‌های امید را در میان علاقه‌مندان اسکواش روشن نموده است.

رتبه اسکواش قزوین از ۳۰ به ۱۰ ارتقا یافته است

یک فعال رسانه‌ای در حوزه ورزش استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: هیات ورزشی اسکواش تا یکسال گذشته تعطیل بود و امور آن را آموزش و پرورش برعهده می‌گرفت و با وجود اینکه شاگردانی زیادی در این رشته ورزشی حضور داشتند، اما هیچکدام نمی‌توانستند در عرصه کشوری خودنمایی کنند.

مهدی چگینی اضافه کرد: اکنون با انتخاب رییس جدید این هیات، شاهد اتفاقات خوبی در اسکواش قزوین هستیم تاجاییکه این رشته ورزشی در قزوین توانسته رتبه خود را در بین استان‌های کشور از جایگاه ۳۰ در انتهای جدول به رتبه دهم ارتقا دهد.

چگینی با بیان اینکه این رشته ورزشی هنوز مورد توجه خانواده‌ها قرار ندارد، اظهارداشت: مسؤولان این رشته باید اقداماتی را انجام دهند تا اسکواش بیش از پیش مورد توجه خانواده‌ها قرار گیرد.

این فعال رسانه‌ای در حوزه ورزش استان قزوین به مشکلات استعدادیابی و کمبود مربی در رشته اسکواش اشاره کرد و گفت: مدارس و مراکز آموزش تحصیلی بهترین مکان برای کشف استعدادها در این رشته ورزشی محسوب می‌شوند و لازم است که آموزش و پرورش در این راستا همکاری و مساعدت داشته باشد.

چگینی ادامه داد: داشتن مربی مجرب در رشته اسکواش یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که سبب می‌شود ورزشکاران آمادگی لازم را برای انجام مسابقات در عرصه‌های مختلف داشته باشند؛در حالیکه در استان قزوین این مهم هنوز برآورده نشده است.

فروشگاه‌های ورزشی قزوین فاقد تجهیزات و لوازم اسکواش هستند

یک مربی اسکواش در استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: با اینکه سالیان سال رشته ورزشی اسکواش در استان قزوین وجود دارد، اما فقط در یک سال گذشته و با تشکیل کادر جدید هیات اسکواش به ریاست صدیقه ربیعی شاهد پیشرفت و پیشبرد بهتر این رشته هستیم.

فاطمه صالحی با اشاره به کمبودهای این رشته در استان قزوین،گفت: نبود کورت‌ (زمین بازی اسکواش) متعدد و استاندارد و همچنین ناشناخته بودن این ورزش در میان قشر ورزشی باعث شده که راکت‌ها و توپ‌های این رشته در فروشگاه‌های استان وجود نداشته باشد و ورزشکاران برای تهیه این ملزومات به شهرهای بزرگی مانند تهران مراجعه کنند.

وی به ساخته شدن یک کورت تمام شیشه و استاندارد در منطقه مینودر قزوین اشاره کرد و گفت: با احداث این کورت می‌توان افق‌های روشنی را پیش روی اسکواش قزوین مشاهده کرد که امیدواریم برای دیگر شهرستان‌ها نیز این امکان فراهم شود.

صالحی تاکید کرد: رشته اسکواش پتانسیل بالایی برای پیشرفت دارد، اما ورزشکاران مستعد در استان قزوین با وجود تلاش بسیار زیاد در چند سال اخیر در سطح ملی حضور پر رنگی نداشته‌اند، شاید یکی از دلایل آن نبود زیرساخت‌های ورزشی بوده است که با توجه به احداث کورت جدید و استاندارد، انتظار می‌رود ورزشکاران خود را برای رقابت‌های ملی و فراملی آماده کنند.

زیرساخت‌های این رشته ورزشی در شهرستان‌ها هم باید تقویت شود

رییس هیات اسکواش شهرستان البرز به خبرنگار ایرنا گفت: کمتر از ۲ ماه از تشکیل هیات اسکواش شهرستان البرز می‌گذرد و در کل تا قبل از رییس جدید هیات اسکواش در استان قزوین، این ورزش مظلوم واقع شده بود و شناخت چندانی از این ورزش بین همشهریان وجود نداشت.

ناعمه حاجی محمد حسینی افزود: فقدان زیرساخت برای ورزش مفرح و مدال آور اسکواش مهم‌ترین ضعف این رشته در شهرستان البرز و شهرستان‌های دیگر است؛ درحالی که در همین شهرستان ورزشکاران ملی و فراملی بسیاری خوش درخشیده‌اند که باید مورد توجه مسؤولان باشند.

وی با بیان اینکه ظرفیت زیادی در میان جمعیت جوان و پرانرژی استان قزوین برای رشته اسکواش وجود دارد، اظهار داشت: متاسفانه شرایط این روزها و نگرانی خانواده‌ها در خصوص حفظ قرنطینه و تعطیلات ناشی از ویروس کرونا باعث شده است که یک مقدار روال کارها دچار تغییر شود و آن طور که باید نتوانیم از جمعیت مستعد استفاده کنیم.

حاج محمد حسینی با بیان اینکه نخستین گام در یافتن استعداد، معرفی رشته مفرح اسکواش به شهروندان و ورزش دوستان است، افزود: تمام سعی هیات اسکواش شهرستان البرز در این مدت کوتاه، پیشبرد این هدف از طریق شبکه‌های مجازی بوده است؛ اما به طور کلی قشر هدف این ورزش دانش آموزان، دانشجویان، زنان خانه دار و کارگرانی هستند که عمده جمعیت شهرستان البرز را تشکیل می‌دهند.

این مسؤول ورزشی به اهمیت رشته اسکواش برای ساکنان شهرک مهرگان اشاره کرد و گفت: کثرت آپارتمان نشینی در ناحیه شهری مهرگان و لزوم قرارگیری فعالیت‌های بدنی مناسب در سبد نیازمندی‌های خانوار از مهم‌ترین مسایلی است که می‌تواند به ترویج و توسعه اسکواش یاری برساند.

حاجی محمد حسینی در خصوص دغدغه فعالان ورزشی در خصوص این رشته،گفت: معرفی ورزش اسکواش و پدل (تلفیق تنیس و اسکواش) و راکت بال به شهروندان و به موازات آن فراهم کردن زیر ساخت‌های این ورزش با کمک شوراها و شهرداری‌های مناطق تابعه به عنوان یک دغدغه مهم باید در اولویت قرار گیرد.

استفاده از ظرفیت مردان و زنان برای تقویت مربیان اسکواش ضروری است

رییس هیات اسکواش شهرستان قزوین که توانسته است در شهریور ماه سال جاری مقام اول اسکواش مجازی کشور را به دست آورد به خبرنگار ایرنا گفت: هیات ما چندسالی خواب بود، اما به لطف تغییرات مدیریتی شاهد فعالیت مجدد این رشته ورزشی هستیم.

فرزاد ولی‌ها با بیان اینکه بازیکنان خوبی در این رشته ورزشی وجود دارند، افزود: استان قزوین از سال ۱۳۹۰ صاحب هیات شده است و هم اکنون مدیران اجرایی خوبی دارد که پای کار هستند و فقط کافی است که زیرساخت‌های مناسبی فراهم شود.

ولی‌ها به برگزاری دوره مربیگری اسکواش در استان قزوین اشاره کرد و گفت: در نظر داریم با استفاده از ظرفیت مردان و زنان در این رشته ورزشی علاوه بر افزایش مربیان، زمینه حضور اقشار مختلف اجتماعی را در این ورزش فراهم کنیم.

این ورزشکار به رشته پدل اشاره کرد و گفت: یکی از زیرشاخه‌های رشته ورزشی اسکواش، پدل است که به دنبال ایجاد زیرساخت‌ها این رشته ورزشی هستیم تا بتوانیم در سطح فدراسیون اسکواش نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

ولی‌ها بیان داشت: برای استعدادیابی این رشته ورزشی در هیات استان تدابیر متعددی اندیشدیده شده است، اما متاسفانه به علت کرونا فعلا این امکان فراهم نیست و اگر ویروس کرونا در استان ریشه کن شود، سریعا با دعوت از افراد برای جذب استعدادهای برتر این رشته اقدام خواهیم کرد.

رییس هیات شهرستان قزوین خاطرنشان کرد: یکی از روش‌های جذب استعدادها در این رشته ورزشی، دعوت از استعدادهای درخشان در رشته‌هایی نظیر بدمینتون بوده که همه منوط به مشخص شدن وضعیت کرونا و بازگشایی فضاهای ورزشی است.

توسعه اسکواش از شهرستان‌ها تا روستاهای قزوین ضروری است

رییس هیات اسکواش استان قزوین که مسؤولیت مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین را نیز برعهده دارد، در واکنش به این سوال که چرا به فعال کردن این رشته ورزشی منفعل در استان اقدام کرده است، پاسخ داد: علاقه شخصی من به رشته‌های ورزشی راکتی باعث شد تا اسکواش را انتخاب کنم و وارد این رشته ورزشی شوم، متاسفانه ۱۲ سال است که هیات این رشته در استان ایجاد شده است، اما هیچ زیرساختی در اسکواش نداریم و به خوبی هم به شهروندان معرفی نشده است.

صدیقه ربیعی با بیان اینکه برای توسعه رشته ورزشی اسکواش در استان قزوین باید ۲ اقدام اساسی را در دستور کار قرار داد، اظهار داشت: در حوزه ایجاد زیرساخت، هم اکنون کورت اسکواش شیشه‌ای را که اردیبهشت ماه سال جاری به بهره‌برداری رسید، برای ورزشکاران این رشته فراهم کرده‌ایم و اگرچه افتتاح این کورت درگیرودار کرونا صورت گرفت، اما خوشبختانه ورزشکاران با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی فعالیت می‌کنند.

ربیعی تاکید کرد: غیر از یک کورت شیشه‌ای، هیچ زیرساخت دیگری در شهرستان‌ها وجود ندارد و برای پدل و راکت بال نیز هیچ زیرساختی فراهم نشده است.

وی گفت: اگرچه هیات‌های شهرستان قزوین، البرز و آبیک فعال شده‌اند، اما به عقیده من رشته اسکواش باید در روستاها نیز فعال شود که برای تحقق این مهم کورت هایی روباز تدارک دیده‌ایم.

این مسؤول، بر تقویت مربیان این رشته ورزشی در استان تاکید کرد و گفت: بهمن ماه سال جاری یک دوره مریگری برگزار خواهیم کرد و مربیگری رشته پدل نیز در دستور کار قرار می‌گیرد؛ همچنین تفاهم نامه‌ای با هیات ورزش روستایی منعقد شده است تا برخی روستاییان بتوانند در دوره مربیگری سطح یک و ۲ حضور یابند.

ربیعی خاطرنشان کرد: کمیته استعدادیابی هیات هم محتواهایی را تولید کرده و قرار است از طریق شبکه شاد به دانش آموزان معرفی کند؛ اما این تمام اقدامات هیات نیست، حدودا ۱۰ کمیته تحت نظارت هیات استان شامل داوران، استعدادیابی، مربیگری، کودکان، آموزشی، پژوهش و معلولان فعالیت دارند.

رییس هیات اسکواش استان قزوین به عقد تفاهم نامه‌ای با یهزیستی استان برای حضور معلولان در رشته اسکواش اشاره کرد و گفت: در این تفاهم نامه قید شده است تا با همکاری بین دستگاهی از افراد معلول و کم توان برای جذب در این رشته ورزشی کمک بگیریم؛ چون قبلا این رشته ورزشی جزو رشته‌های پارا المپیک نبود، اما با انجام اقدامات کلان و در سطح فدراسیون هم اکنون این امکان فراهم شده است و می‌توان برای آماده سازی این قشر اقدام کرد.

ربیعی برگزاری مسابقه مجازی و استعدادیابی در دهه فجر امسال را از دیگر برنامه‌های هیات اسکواش در استان برشمرد.

به طور حتم فعال کردن رشته‌ای که سال‌ها دچار رکود بوده و هنوز سامان و زیرساخت مشخصی ندارد، زمان‌بر خواهد بود که البته لازم است دستگاه‌های دیگری نظیر آموزش و پرورش برای استعدادیابی، اداره کار برای جذب کارگران ورزشکار و دانشگاه‌ها برای جذب دانشجو در این رشته ورزشی همراهی و همکاری کنند.

مشکل اصلی رشته اسکواش،معرفی نشدن آن از گذشته است که بر دوش اعضای هیات استان و شهرستان سنگینی می‌کند و می‌توان با معرفی ورزشکاران زن و مرد این رشته و ظرفیت‌ها و ویژگی‌های آن برای توسعه و ترویج اسکواش در جامعه گام برداشت.

نظر شما