شناسهٔ خبر: 45201029 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

در همایش ملی نقش دانشگاه در جهش تولید تاکید شد؛

تغییر باورها؛ مهم ترین اصل در بحث جهش تولید/ضرورت ورود دانشگاهیان به تصمیم‌گیری‌‌های اقتصادی برای ارتقای تولید و ایجاد اشتغال

دکتر محمدرضا ابن الدین قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور در آیین اختتامیه همایش ملی نقش دانشگاه در جهش تولید، با اشاره به نقش فرهنگی دانشگاه‌ها در جهش تولید گفت: در بحث جهش تولید آن چه اساس و پایه است تغییر باورها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر ابن‌الدین در این آئین که امروز (سه‌شنبه) در محل سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، با اشاره به نقش فرهنگی دانشگاه‌ها در جهش تولید گفت: در بحث جهش تولید آنچه اساس و پایه است تغییر باورها است؛ ابتدا باید باورها جامعه تغییر کند تا تغییر عملکردها صورت گیرد.
وی اظهار داشت: فرهنگ دارای یک هسته و یک پوسته است که باورها و نگرش انسان‌ها هسته فرهنگ و عملکردها و تولید پوسته آن را تشکیل می‌دهند. ابتدا باید باور مثبتی درخصوص جهش تولید وجود داشته باشد تا کار جدی در این زمینه انجام شود.
قائم مقام سازمان بسیج اساتید در ادامه افزود: یکی از گروه‌های مرجعی که از ابتدای انقلاب تاکنون همیشه مورد احترام جامعه واقع شده‌اند اساتید و معلمان هستند و لذا برای تغییر نگرش مردم، اساتید از شایسته‌ترین گروه‌های مرجع به شمار می‌روند به‌خصوص اساتید بسیجی که باید تلاش کنند بین ظرفیت‌ها و دانش خود و مشکلات جامعه راه حل پیدا کنند و باعث تغییر نگرش مردم جامعه شوند.
وی به تغییرات اشاره کرد و گفت: این تغییرات را در هفت محور می‌توان برشمرد که شامل تقویت حکمرانی دین، شایسته سالاری در حوزه مدیریتی کشور، قطع وابستگی فکری به بیرون مرزها، تقویت اعتماد به نفس ملی، احترام به ثروت سرمایه گذاران با شرط مدیریت قوی قانونی، تقویت نظام مالیاتی کشور و نگاه ویژه به تکنولوژی برتر در امر تولید می‌باشد.
دکتر ابن‌الدین در ادامه خاطرنشان کرد: اساتید نقش مهمی در انتقال این هفت محور در جامعه دارند و باید به ظرفیت‌های اساتید در هر چهار زمینه فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی توجه نشان داد مثلاً در امر صنایع در خط تولید نقاط بحرانی وجود دارد؛ اساتید می‌توانند با اجرای آزمون‌های رقابتی استارتاپی این نقاط ضعف را شناسایی و به برطرف کردن آن اقدام کنند. از اساتید انتظار می‌رود که در صنایع راهبردی نقاط مشکل‌دار را شناسایی کنند و برای آنها آزمون‌های رقابتی استارتاپی تعریف کنند تا زمینه‌های جهش تولید فراهم شود.

 

* ضرورت ورود دانشگاهیان به تصمیم‌گیری در مباحث اقتصادی جهت ارتقای تولید ملی و ایجاد اشتغال

دکتر محمد خوش‌چهره عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران نیز در ادامه این آیین با اشاره به اهمیت موضوع تولید و ایجاد جهش در این مقوله گفت: ضرورت دارد دانشگاهیان و استادان متخصص در حوزه اقتصاد نظرات کارشناسانه خود را برای ارتقای تولید و ایجاد اشتغال و رفاه عمومی به دولتمردان و سیاستمداران انتقال دهند.
وی با تبیین اهمیت و ضرورت موضوع "جهش تولید" اظهار داشت: تولید یک موضوع ملی است که ریشه در واقعیت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه دارد و همه پارامترهایی چون حاکمیت، مردم، ساستمداران، دولتمردان و دانشگاهیان در آن نقش دارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: اگر اقتصاد ملی را با همه مناسباتش، (همچون پولی، مالی، نظام توزیع، حمل و نقل و…) در یک مجموعه در نظر بگیریم و بخواهیم به عصاره آن هویت ببخشیم، عنوان " تولید ملی" حاصل می‌شود که متناسب با سهم توسعه‌یافتگی کشورها، برخورداری از آن متفاوت است.
دکتر خوش‌چهره با اشاره به اهمیت و نقش دانشگاهیان، به ویژه اساتید متخصص در ارتقای تولید ملی تصریح کرد: سه عنصر صنعت، کشاورزی و خدمات در تولید ملی نقش اساسی دارند که خدمات دانشگاهیان، از جمله نقشی که در تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص دارند به عنوان پشتیبانی‌کننده بسیار حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: هر چقدر سهم صنعت در تولید بیشتر باشد آن کشور توسعه‌یافته و هر چقدر بخش کشاورزی پررنگ باشد، آن کشورها در حال توسعه هستند. اما گاهی سهم بخش خدمات، فراصنعتی می‌شود و خود به مهم‌ترین بخشی تبدیل می‌شود که در تولید ملی نقش اساسی دارد و خدمات نامتناسب در بخش خدمات موجب بیماری اقتصاد خواهد شد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: توانمندی یک دولت از میزان درآمد ملی آن کشور مشخص می‌شود. اگر تولید ملی را مورد توجه ویژه قرار دهیم، به فراخور آن رفاه عمومی نیز در جامعه بالا خواهد رفت و اگر درآمد ملی کشوری دچار اخلال شود و به بیراهه رود، رفاه عمومی ایجاد شده نیز موقتی و زودگذر خواهد بود. در این راستا باید تلاش شود خام‌فروشی‌ها حذف شود و به جای آن برای بالا بردن ارزش‌افزوده محصولات، آن را به سمت تولید و اشتغال هدایت کنیم.
وی با بیان اینکه سرعت تغییرات و تحولات جهان ایجاب می‌کند که حاکمان و اشخاص استراتژیست جوامع اولویت‌های مورد نیاز کشور متبوع را تعیین کنند، تصریح کرد: سال‌هاست که مقام معظم رهبری با تشخیص بسیار دقیق، اولویت اول کشور را در حوزه اقتصادی تعیین می‌کنند و هر ساله با نامگذاری سال به شعاری در این حوزه می‌پردازند که نشاندهنده تاکید و توجه به معاش مردم است.
دکتر خوش‌چهره همچنین با تاکید به اینکه درک صحیح مفهومی از جهش تولید بسیار اهمیت دارد، گفت: توجه به اشتغال و شدت گرفت آهنگ حرکت تولید ملی می‌تواند نقش اساسی در نجات کشور از اقتصاد بیمار داشته باشد.
وی در پایان سخنان خود با بیان اهمیت ورود دانشگاهیان، استادان و متخصصان در مباحث اقتصادی گفت: نظرات عالمانه، مصلحانه، منصفانه و حتی منتقدانه دانشگاهیان باید در تصمیم‌گیری‌های اساسی دولت نقش داشته باشد و این مهم موجب مرتفع شدن ضعف در نظارت، ضعف در سیاست‌های مالیاتی و ضعف در سیاست‌های متناقض پولی خواهد شد.
گفتنی است در پایان این مراسم از برگزیدگان مقالات همایش ملی " نقش دانشگاه در جهش تولید" که از دانشگاه‌های علامه طباطبائی، الزهرا (س)، هنر، آزاد اسلامی دزفول، جندی‌شاپور، سیستان و بلوچستان، فنی و حرفه‌ای، بیرجند، مرکز آموزش عالی مشکات، تحصیلات تکمیلی کرمان، پیام‌نور، و فنی‌و حرفه‌ای کازرون بودند با اهدا لوح سپاس قدردانی شد.
س.س ۵۱/ س.ر ۶۲/ ل.م ۵۴/ ع.ع ۵۷

نظر شما