شناسهٔ خبر: 45200072 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«نولان» و «مک کویین»: سینما در لبه پرتگاه است

تهران- ایرنا- «کریستوفر نولان»، «استیو مک‌کوئین» و جمعی دیگر از نام‌های شناخته‌شده سینما با انتشار نامه‌ای ضمن درخواست حمایت مالی از سینماهای انگلیس در دوران کرونا، هشدار دادند: سینما در لبه پرتگاه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی ددلاین، بیش از ۴۰ نفر از چهره‌های فعال در صنعت سینما و فیلمسازی در نامه‌ای خطاب به ریشی سوناک وزیر دارایی انگلیس خواستار حمایت بیشتر از صنعت سینماداری در این کشور شدند، صنعتی که به گفته نویسندگان این نامه در نتیجه پیامدهای ناشی از شیوع کرونا، هم اینک در لبه یک پرتگاه است.

غول‌های سینمایی چون کریستوفر نولان، استیو مک‌کویین، ریدلی اسکات، جود لا، باربارا بروکلی و مایکل جی. ویلسون در این نامه خواستار یک حمایت مالی هدفمند از سینماها شدند برای تضمین آن که آیندگان نیز می‌توانند از جادوی سینما بهره‌مند شوند.

در متن این نامه آمده است: قدردان کمک‌ها و حمایتهایی که دولت انگلیس تاکنون از سینما به عمل آورده هستیم اما می‌ترسیم این مقدار کافی نباشد. چالش‌های موجود برای سینماداران بزرگی که نتوانستند به کمک‌های مالی مناسب دست یابند، به مراتب حادتر و بحرانی‌تر است. این کمپانی‌ها بیش از ۸۰ درصد ارزش بازار سینما را تشکیل می‌دهند و از بسیاری جهات منابع حداقلی لازم برای گرداندن این صنعت را فراهم کرده و به موفقیت بخش‌های مرتبط چون ائتلاف تولید و توزیع فیلم کمک می‌کنند. بدون این مهره‌ها، آینده کل صنعت فیلم انگلیس به خطر خواهد افتاد.

در بخش دیگری از این نامه می‌خوانیم: امیدواریم دولت انگلیس به این درخواست پاسخ دهد. سینماهای انگلیس در لبه یک پرتگاه هستند. به یک حمایت مالی هدفمند نیاز فوری داریم تا بتوانیم تضمین کنیم آیندگان نیز می‌توانند از جادوی سینما بهره‌مند شده و لذت ببرند.

از دیگر امضاکنندگان این نامه می‌توان به دیوید هیمن، استفن فرای، دنی بویل، سم مندز، اما توماس، جو رایت و کوین مک‌دونالد اشاره کرد.

گیشه انگلیس نیز چون گیشه جهانی از تعطیلی‌های گسترده ناشی از شیوع کرونا خسارت سختی خورد؛ بازار سینمایی در این کشور نسبت به سال گذشته کاهشی ۷۶ درصدی را تجربه کرد، بسیاری از پردیس‌های سینمایی یا سینماهای مستقل انگلیس همچنان تعطیل هستند و اکران تعداد زیادی از فیلم‌های بزرگ نیز به تاخیر افتاده است.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر ۹۵ میلیون و پانصد هزار نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیش از دو میلیون نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

نظر شما