شناسهٔ خبر: 45191393 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

دیدار وابسته فرهنگی ایران در نخجوان با سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی

صاحب‌خبر -

"علی پیروزمنش" در این دیدار با اشاره به اشتراکات و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری آذربایجان‌شرقی و نخجوان و لزوم تقویت آن گفت: فرهنگ و هنر همواره زمینه‌ساز تعامل میان دولت ها و ملت‌هاست و با توجه به اینکه مناسبات خوبی میان ایران و نخجوان وجود دارد  ما علاقمندیم که این مناسبات گسترش و تعمیق یابد.

پیروزمنش افزود: هنرمندان و فعالان فرهنگی استان توانمندی های بسیاری در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری دارند که می‌توان با ایجاد تعامل میان فعالان این رشته‌ها روابط میان دو کشور را گسترده‌تر ساخت.

وی با اشاره به مرزی بودن آذربایجان‌شرقی این شاخصه را نقطه‌ی عطفی برای ایجاد ارتباط‌های سازنده با کشورهای همجوار دانست.

پیروزمنش با تاکید بر لزوم رصد پتانسیل‌های فرهنگی و هنری موجود در استان و منطقه، به حضور هنرمندان‌ رشته‌های مختلف در برنامه‌های فرهنگی و هنری و هفته‌های فرهنگی ایران در نخجوان اشاره کرد و گفت: حضور و تع امل هنرمندان و اصحاب فرهنگ دو کشور دوست و همسایه باعث بالندگی فرهنگ منطقه خواهد شد.

وی تاکید کرد: گسترش فعالیتهای قرآنی، اجرای نمایش و موسیقی، فعالیتهای مشترک در حوزه فیلم و تبادل و تعامل در حوزه‌ی رسانه، تبلیغات، صنعت چاپ ، حوزه شعر و هنرهای تجسمی و ... می‌تواند از جمله زمینه همکاریهای میان دو کشور باشد.

پیروزمنش همچنین آمادگی آذربایجان‌‌شرقی برای برای تعامل با هنرمندان و اصحاب فرهنگ قره‌باغ را اعلام کرد.

ابوالفضل ربیعی نیز با ابراز خرسندی از این دیدار، وجود بسترهای زیاد همکاری بین جمهوری نخجوان و آذربایجان‌شرقی در حوزه های مختلف فرهنگی را مورد اشاره قرار داد و آذربایجان‌شرقی را نخستین سنگر فرهنگی در منطقه عنوان کرد.

وی گفت: مشاهیر و بزرگان فرهنگی و هنری و اشتراکات فرهنگی هر دو منطقه باید فصل مشترک دو ملت بوده و موجب تقویت دوستی‌ها باشد.

وی بر لزوم تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها در منطقه تاکید کرد.

ربیعی گفت: ریشه‌های عمیق فرهنگی و تاریخی میان ایران و نخجوان، شرایط مساعدی برای توسعه روابط فرهنگی بین دو ملت ایجاد می‌کند چراکه دو ملت دارای علائق و مشترکات زیادی هستند که استفاده از این ظرفیت می‌تواند عاملی برای ایجاد روابط بهتر میان دو کشور باشد.

وی افزود: فرهنگ و تاریخ ما از هم جدا نیست و توسعه روابط فرهنگی بین دو کشور، منجر به ایجاد گام‌های مؤثر و سازنده در زمینه رسمی و دولتی نیز، می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد با استفاده از پشتیبانی مسئولین و ایجاد زیرساختهای لازم، روابط فرهنگی و هنری ایران و نخجوان گسترش بیشتری یابد.

وابسته فرهنگی ایران در نخجوان آمادگی نخجوان را برای پیشبرد همکاری های فی مابین در آینده را اعلام کرد و اجرایی شدن برنامه های فرهنگی و هنری را در راستای خواست و علاقه مردم دو کشور جمهوری اسلامی ایران و نخجوان دانست.

نظر شما