شناسهٔ خبر: 45191363 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کاهش ۸۰ درصدی تجارت چین و کره شمالی در ۲۰۲۰

تهران- ایرنا- تجارت چین با کره شمالی طی سال گذشته میلادی به علت بسته بودن مرزهای کره شمالی برای مبارزه با ویروس کرونا، بیش از ۸۰ درصد کاهش داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از «سی جی تی ان» تلویزیون چین، مقامات گمرک این کشور می‌گویند ارزش مجموع صادرات و واردات بین این دو کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۳۹ میلیون دلار بود که ۸۰/۷ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ و پایین ترین میزان در ۲۰ سال اخیر بوده است.

در سه ماهه آخر سال گذشته، تجارت بین دو کشور حدود ۹۹ درصد کاهش یافت.

کره شمالی حرکت هواپیماها و قطارها از مبدا و به مقصد چین را از ابتدای سال گذشته میلادی /۲۰۲۰/  به حالت تعلیق درآورد. ظاهرا این کشور تا پایان سال کنترل سختگیرانه تری بر جریان کالا و افراد اعمال کرده بود.

در نشست اخیر کنگره، «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی گفت که طرح پنج ساله اقتصادی او در دستیابی به اهدافش «تقریبا در همه بخش ها» شکست خورده است.

ظاهرا اقتصاد کره شمالی به علت انجام اقداماتی برای کنترل ویروس کرونا ضربه شدیدی خورده است. این کشور همچنین با تحریم‌های بین المللی که به علت برنامه های موشکی و هسته‌ای علیه آن اعمال شده است هم دست و پنجه نرم می کند.

کاهش تجارت بین چین و کره شمالی در حالی است که آمارها نشان می دهد در سال ۲۰۲۰ جی دی پی چین با رشد ۲.۳ درصدی برای نخستین بار از ۱۰۰ تریلیون یوان فراتر رفته است.

این گزارش حاکی است: در سال ۲۰۲۰ چین زودتر از کشورهای دیگر همه گیری کرونا را تحت کنترل قرار داد و تولید را از سر گرفت و در میان جوامع اقتصادی بزرگ جهان پیش از همه به رشد مثبت دست یافت.

نظر شما