شناسهٔ خبر: 45191139 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

گفتگو با "زهرا چراغی"، برگزیده بیست و پنجمین جشنواره هدهد در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه؛

خوشحالم از اینکه توانستم برای دانشگاه مقام آور باشم

برگزیده بیست و پنجمین جشنواره هدهد در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: پیشنهادم این است که دانشجویان مطالعه بیشتری در موضوعات قرآنی داشته باشند، چرا که هر کتاب به مثابه یک سفر تجربیات و دانش انسان را بیشتر می کند و سبب می شود ذهن انسان باز و فکر انسان روشن شود.

صاحب‌خبر -

بیست و پنجمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت با اعلام نفرات برتر به کار خود پایان داد. از این رو با برخی از برگزیدگان این جشنواره در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که در سه رده کارکنان، اساتید و دانشجویان شرکت کرده بودند به گفتگو در این راستا پرداختیم.

"زهرا چراغی"، دارنده مقام دوم و برگزیده بیست و پنجمین جشنواره قرآنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رشته بررسی و نقد کتاب از دانشجویان رشته رادیولوژی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بوده که در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه اطلاع رسانی مفدا کرمانشاه از تجربیات حضور خود در این دوره از جشنواره می گوید که در ادامه آمده است؛

از رشته نقد و بررسی کتاب در جشنواره قرآنی هدهد و اینکه برای نقد یک کتاب چه مهارت هایی لازم می باشد، برای مخاطبان ما بفرمایید.

من از سال های گذشته کتاب های زیادی را در سبک های مختلف بر حسب علاقه مطالعه می کردم و به فعالیت در این زمینه علاقمند بودم. هم چنین به سبب شرکت در سایر مسابقات نقد و بررسی کتاب تا حدودی با روش های صحیح نقد و بررسی آشنا و با مطالعه بیشتر سعی می کردم که دانش خود را در این حوزه افزایش دهم.

در رشته نقد و بررسی بایستی با اصول و قواعد نقد و طرز صحیح کتاب خوانی آشنا بوده و کتاب معرفی شده از سوی دبیرخانه جشنواره را با توجه به این اصول از تمام جوانب مورد بررسی قرار داد. هم چنین برای نقد و بررسی اصولی کتاب باید کتاب های زیادی را با دقت مطالعه کرده و به این حوزه علاقمند باشید، چرا که فرد برای به تحریر در آوردن نقدها بایستی قلم خوبی داشته باشد.

از میزان مطالعه و منابعی که استفاده کردید، بفرمایید و این دوره از جشنواره را چگونه ارزیابی می کنید؟

من در خصوص این جشنواره منابع را به شکلی کامل و با دقت مطالعه و یادداشت برداری می کردم و برای نقدها هم از منابع مختلفی مانند قرآن کریم و کتب مرتبط استفاده می نمودم. سطح جشنواره نیز همانند سال های گذشته در سطح بالا و رقابت زیادی در میان افراد شرکت کننده از دانشگاه های مختلف وجود داشت.

از کتابی که مورد نقد قرار دادید، برای مخاطبان ما بفرمایید.

کتاب "حرکت از علی صفایی حائری"، منبعی معتبر در این دوره از جشنواره بود که در این کتاب، خواننده با سه بحث کلی ضرورت، جهت و نیازهای حرکت انسان آشنا می شود و با اشاره به این موضوع که اگر به محدودیت انسان معتقد باشیم، به داشته های هرچند اندکمان قانع خواهیم بود، اما اگر عقیده داشته باشیم که هدف انسان والا و متعالی است هیچ گاه جایگاه خود را نقطه آخر نخواهیم دانست. این کتاب از کتاب های عقیدتی به شمار می رود و غالبا مخاطبان آن دانشجویان می باشند.

از نحوه آشنایی با جشنواره قرآنی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و زمینه ای که در آن موفق به کسب مقام شده اید، بفرمایید.

بنده در سال گذشته به عنوان سفیر جشنواره قرآن و عترت در دانشگاه فعالیت داشتم و در امر ثبت نام دانشجویان دانشکده پیراپزشکی با سایر دوستان در مرکز قرآن و عترت معاونت همکاری و توانستم در آن سال در بخش معارفی دوره دانشگاهی جشنواره هدهد و مسابقه استانی که توسط سازمان بسیج دانشجویی در چندین مرحله و در حوزه نقد و بررسی کتاب برگزار شده بود، موفق به کسب مقام شوم. امسال نیز به عنوان سفیر فعالیت و همکاری خوبی با مجموعه فرهنگی دانشگاه داشتم که خوشبختانه توانستم در این دوره از جشنواره نیز در میان برگزیدگان قرار بگیرم.

از اقدامات مرکز قرآن و عترت در موفقیت شما و فعالیت هایی که با توجه به تعطیلی های ناشی از اپیدمی کووید۱۹ در این راستا برای شما ترغیب کننده بود، بفرمایید.

با توجه به پاندمی بیماری کرونا و تعطیلی های ناشی از آن، زمان بیشتری برای مطالعه وجود داشت و من سعی کردم که از این زمان نهایت استفاده برای موفقیت در جشنواره را داشته باشم. مرکز قرآن و عترت دانشگاه نیز با قرار دادن سفیران قرآنی در دانشکده های مختلف تلاش زیادی برای آشنایی دانشجویان و ترغیب آنان به ثبت نام در این جشنواره انجام می داد و مسئولین مرکز قرآن نیز تا رسیدن به موعد جشنواره همواره پاسخگوی سوالات دانشجویان بودند که جا دارد در این راستا از زحمات این مجموعه قدردانی نمایم.

و در پایان سخن و توصیه شما به سایر دانشجویان و علاقه مندان به شرکت در برنامه ها و جشنواره های قرآنی؟

امیدوارم که دانشجویان عزیز مطالعه بیشتری در موضوعات قرآنی داشته باشند چرا که هر کتاب به مثابه یک سفر تجربیات و دانش انسان را بیشتر می کند و سبب می شود ذهن انسان باز و فکر انسان روشن شود.

در پایان نیز به سبب این فرصتی که در اختیار بنده قرار دادید، سپاسگزارم و خوشحالم از اینکه توانستم برای دانشگاه مقام آور باشم.

نظر شما