شناسهٔ خبر: 45191000 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتقاد عضو شورای پایتخت از تصویر کودکان کار در سریال ملکه گدایان

تهران- ایرنا - عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران از تصویر ارائه شده از کودکان کار در سریال ملکه گدایان انتقاد کرد و گفت: باید مشخص شود میزان و نحوه همکاری شهرداری تهران در این پروژه چگونه بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حجت نظری‌ روز سه شنبه در دویست و شصت و پنجمین جلسه شورا، با ارایه تذکر به سیاست‌های مدیریت شهری در مواجهه با کار کودکان گفت:  سال ۲۰۲۱ از سوی سازمان مل متحد با عنوان حذف کار کودک نامگذاری شده و حتما می‌دانید که فقر یکی از مهم‌ترین دلایل گرایش کودکان به کار است.

وی افزود: در شرایطی که خانواده‌های این افراد در تنگناهای شدید معیشتی و اقتصادی قرار دارند، چاره‌ای جز کار برای این کودکان باقی نمی‌ماند.

نظری ادامه داد: متاسفانه بی‌مسئولیتی و کم توجهی دستگاه‌های مسئول نیز در کنار عواملی مانند شیوع کرونا، رکود اقتصادی و عوامل دیگر منجر به تشدید این وضعیت و افزایش کار کودکان شده است.

به گفته وی، در سوی مقابل اما برخی از دستگاه‌ها برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت‌های قانونی و انسانی خود اقدام به نشان دادن چهره‌ای غلط از این کودکان کرده و آنها را عضو شبکه‌های مافیایی، دارای درآمدهای نجومی، تبعه کشورهای دیگر، دزد، بی‌خانواده و امثال آن معرفی می‌کنند.

عضو شورای تهران افزود: در حالی که اگر هم این کودکان در شبکه‌های مافیایی گرفتار شده باشند، قربانی این شبکه هستند و نه اینکه عضو گروه‌های مافیا باشند.

وی ادامه داد: مدیریت شهری نیز در این میان گرچه مسئولیت مستقیم و قانونی نداشته و در رده‌های بعدی و بعد از نهادهایی مانند سازمان بهزیستی، وزارت کشور، وزارت کار، وزارت آموزش و پرورش قرار دارد اما در جبران کم‌کاری بسیاری از دستگاه‌ها و در راستای مسئولیت اجتماعی و انسانی خود به این موضوع ورود کرده است.

نظری ادامه داد: اخیراً سریالی به نام «ملکه گدایان» از شبکه نمایش خانگی پخش شده که روابط عمومی شهرداری و همچنین معاونت فرهنگی و اجتماعی هم در تولید این سریال به عنوان کمک‌کننده حضور داشتند.

وی تاکید کرد: محتوای این سریال و آنچه که طی دو قسمت به نمایش درآمده از آن نشان داده، نه تنها بر خلاف سیاست‌ها و رویکردهای شهرداری تهران است؛ بلکه با مافیایی و بزهکار نشان دادن کودکان کار، نفرت و خشم را علیه این کودکان تشدید می‌کند. 

وی با ارایه تذکر به مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: شهرداری باید  پاسخ بدهد آیا مسئولان دراین دو بخش بدون اطلاع از محتوای این اثر اقدام به همکاری با ساخت این مجموعه کرده‌اند؟ یا از محتوا اطلاع داشتند و خلاف سیاست‎های کلی برای ایجاد ارتباطات شخصی و یا احیانا برای منافع شخصی از این دست تولیدات حمایت کردند .

وی با بیان اینکه اکنون شرایطی را فراهم کرده‌اند که تصویری نادرست و غلط از شهرداری تهران ارائه شود، گفت: اگر اینچنین باشد، به نظر می‌رسد هیچ‌کدام از مسئولان مربوطه صلاحیت فعالیت در مسئولیت خود را ندارند اما اگر غیر از این است باید به شورا پاسخ دهند تا  تردید و ابهام‌هایی از این دست وجود نداشته باشد.

نظری اظهارداشت: اگر معاونت اجتماعی و فرهنگی و مرکز ارتباطات و امور بین الملل در جریان محتوای این اثر بوده و بازهم با چنین رویه‌ای موافقت کرده‌اند، واضح است که این اقدام آنان برخلاف سیاست‌گذاری شورای شهر و سیاست‌های کلان مدیریت شهری  و در راستای منافع همان افرادی است که با انتصاب کودکان کار به جریان‌های مافیایی و فساد سعی در سرپوش گذاشتن بر کم کاری‌ها و سومدیریت‌های خود دارند. 

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: لازم است بررسی و اعلام شود که در روند ساخت این سریال میزان و نحوه همکاری و مشارکت شهرداری تهران چگونه بوده و اساساً چه افرادی در آن به بهای مخدوش کردن چهره مدیریت شهری در مقابله با کار کودک منتفع شده‌اند.

نظر شما