شناسهٔ خبر: 45177123 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی

برنده تعاملات و اقدامات سازنده بین ایران و روسیه مردم هستند

رشت- ایرنا- مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی با تقدیر از شرکت مدیریت صادراتی که موجبات همکاری نزدیک و استراتژیک ایران با کشور فدراتیو روسیه را فراهم ساخته گفت: برنده این تعاملات و اقدامات سازنده، مردم خوب و شریف ایران و روسیه خواهند بود .

صاحب‌خبر -

محمد ولی روزبهان روز دوشنبه در آیین افتتاح شرکت مدیریت صادرات در منطقه آزاد انزلی با حضور سفیر روسیه در ایران اظهار داشت : کسانی که چنین شرکتی را تاسیس کردند بر اهمیت صادرات به خوبی واقفند و ضرورت آنرا دریافته اند .
وی تصریح کرد : اعتقاد دارم برای موفقیت در هر کار همه ما باید به چند نکته توجه کنیم اینکه کجا هستیم و به کجا می خواهیم برسیم و در این راه چه ماموریتی بر عهده هریک از ماست. در صورت توجه به این امر قطعا موفقیت دور از دسترس نخواهد بود .
وی افزود : منطقه آزاد انزلی در سالهای نه چندان دور یکی از نقاط حساس در بین کشور های منطقه و کشور های اوراسیا خواهد بود .
روزبهان تصریح کرد: منطقه آزاد انزلی به دلیل برخورداری از امکانات مناسب ، زیرساختهای موجود ، این منطقه را در مسیر رشد و توسعه بین کشورهای شرق ،غرب ، شمال و جنوب قرار داده است.
وی خاطر نشان کرد: با ایجاد و فعالسازی کریدور شمال جنوب و کریدور شرق غرب می توان اقدامات لازم را در ایجاد توسعه هر چه بیشتر فراهم کرد و در سالهای آتی با ایجاد ریل سراسری و بهره برداری از اسکله های متصل به راه آهن این ظرفیت را بیش از پیش در استان گیلان ایجاد کرد.
وی افزود: قرار گرفتن در کریدوری که از فنلاند شروع و به هندوستان و شرق و جنوب متصل می شودظرفیت ها و تعامل و شرایط بسیار خوبی برای ما ایجاد می شود و طی دو سال آینده به طور کامل ظرفیت و بنادر و زیر ساختهای تولیدی و صادراتی در قالب شرکتهای ایرانی و بین المللی به انجام می رسد .
روزبهان،  اقلیم مناسب ، قرار گرفتن در ساحل دریای خزر  محل اتصال بین کشورهای حاشیه خزر با آبهای گرم خلیج فارس، نزدیکی به پایتخت ، وجود شهرهای با جمعیت مناسب در نزدیکی منطقه و برخورداری از نیروی انسانی  توانمند و تحصیلکرده و بافرهنگ را بخشی از مزایای منطقه آزاد انزلی عنوان و تصریح کرد: این عوامل منطقه آزاد انزلی را در موقعیت بسیار مناسب و استراتژیکی قرار داده که در کشور کم نظیر است.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در این مراسم با بیان اینکه ما پشتیبان شرکت های فعال در زمینه توسعه صادرات  هستیم ، گفت :هرگاه مشکلی برای این شرکتها ایجاد شد آمادگی داریم با تعامل و همکاری مشکلات آنان را رفع کنیم .
هادی تیزهوش تابان یکی از مشکلات فعالان حوزه اقتصادی را تنوع قوانین اعلام و  خاطرنشان کرد: متاسفانه هر بار قوانینی اعلام و سپس باطل می شوند که این امر مشکلات عدیده ای را برای فعالان این عرصه ایجاد می کند . به همین منظور از مسئولان مربوطه می خواهیم در بحث قوانین تجدید نظر کنند.
وی سپس خواستار ایجاد یک شعبه بانک روسی در منطقه آزاد انزلی برای توسعه مراودات و تبادلات تجاری بین ایران و روسیه شد و این اقدام را یکی از بهترین راههای توسعه تجاری این دو کشور دانست .
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی استان گیلان و مدیر عامل شرکت مدیریت صادراتی نیز افتتاح این شرکت را در توسعه مبادلات تجاری دو کشور بسیار راه گشا عنوان و تصریح کرد: امروز شاهدیم که کشور روسیه و ایران در بسیاری از صحنه ها همکاری های بین الملل دارند.
سعید جلالی فر تاکید کرد: ما باید از این فرصت های خوب سیاسی استفاده کنیم و در این راستا با همت بالای اتاق بازرگانی سرای تجاری ایرانیان ساخته شده است.
وی گفت :ما به دنبال پیوند صنعتی بین ایران و روسیه می باشیم و اگر روزی راه آهن رشت به آستارا تحقق از توان و ظرفیت کشور روسیه در این زمینه بهره بگیریم .  

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است . کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان صد در صد در منطقه، امکان فعالیت بانکها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی،از مزایایی منطقه آزاد انزلی است.

نظر شما