شناسهٔ خبر: 45148273 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاهی بر اخبار مناطق؛ برگزاری آیین عزاداری «جان نبی» در تهران

تهران - ایرنا- مناطق مختلف شهر تهران همزمان با سالروز شهادت دختر پیامبر اکرم (ص) میزبان آیین عزاداری «جان نبی» هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا «محمد خادمی» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۴ تهران با اشاره به برگزاری مراسم کوچه های فاطمی گفت : این مراسم با  مرثیه خوانی در برخی کوچه های منطقه ۴ با عنوان «جان نبی» همراه خواهد بود و با توجه به شرایط کرونایی حال حاضر در  ایستگاه های صلواتی اقلام بهداشتی از قبیل ماسک و مواد ضد عفونی کننده و بسته های پذیرایی به صورت رایگان توزیع خواهد شد.  

وی با اشاره به برگزاری مراسم شمیم یاس و فرزندان گمنام مادر، گفت : مراسم شمیم یاس در قالب فضاسازی منازل شهدا، قرائت فرازهایی از زیارت فاطمه زهرا (س) و برگزاری مراسم چارپایه خوانی و همچنین مراسم «فرزندان گمنام مادر» و تکریم از مادران و همسران شهدا، ایثارگران و مفقودین از دیگر برنامه های این ایام است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۴ با اشاره به برپایی سوگواره عزاداری حضرت فاطمه زهرا(س) در فضای مجازی افزود: سخنرانی، مداحی، روضه آنلاین، شعر خوانی آیینی، مرثیه خوانی، منقبت خوانی از جمله برنامه های مجازی منطقه ۴ است.

وی افزود: همچنین در این ایام، ۶۱۰ سبد کالای حمایتی به بانوان سرپرست خانوار و خانوارهای کم برخوردار سطح منطقه، شامل مواد پروتئینی، برنج، حبوبات و سایر کالاهای اساسی مورد نیاز، توزیع می شود.
 
خادمی عنوان کرد: اجرای سخنرانی توسط امام جمعه موقت تهران در میدان شاهد، میدان شهید بهشتی و ۳۰ متری اول، مقابل مسجد الزهرا (س) از دیگر برنامه های پیش بینی شده در سالروز شهادت بانوی دو عالم خواهد بود.

برگزاری آیین عزاداری در شرق تهران 
«مجتبی شکری» شهرداری منطقه ۱۳ با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت :دسته های عزاداری و هیئت های محلات با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در قالب مراسم سخنرانی و مدیحه سرایی، ساعت ١٣:٣٠ لغایت ١۵ در فلکه اطلاعات گرد هم می آیند.

وی تکریم مادران و همسران شهدا در نواحی چهارگانه منطقه از دیگر برنامه‌های منطقه به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) برشمرد و افزود : خانواده های شهدا به ویژه مادران گرانقدر شهیدان چشم و چراغ هدایت ملت هستند و دلجویی و توجه به آنان باید مورد توجه مردم و مسئولان باشد تا فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه گسترش یابد.

شهردار منطقه ۱۳ اظهار داشت : مراسم چارپایه خوانی و قرائت زیارت حضرت فاطمه (س) مقابل منازل خانواده شهدا برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه حرکت خودرو های عزاداری فاطمی در شهادت بانوی دو عالم  جلوه‌ای فاطمی به منطقه ۱۳ می بخشد اظهار داشت: خودروهای مزین به پرچم‌های فاطمی در محلات منطقه حرکت کرده و در معابر نوای مرثیه خوانی روحانی  حاضر در خودرو ها طنین انداز می شود.

وی خاطرنشان کرد : با هدف هویت بخشی سیمای بصری، پرچم مشکی، پوستر و بنر های تبلیغاتی با موضوع ایام فاطمیه تهیه و در معابر و ساختمان های منطقه نصب شده است.


منطقه ۳ در عزای مادر سادات، سیاهپوش شد
«مهدی هوشیار» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۳ عنوان کرد: معابر و بزرگراه های منطقه ۳ در عزای شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، سیاهپوش شد.  

وی گفت: نصب ۲۸۰ تخته پرچم مشکی در پل های سواره رو بزرگراه شهید همت، شهید مدرس، شهید حقانی، نیایش، کردستان و میرداماد بخشی از فعالیت های این منطقه برای ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) است.  

وی عنوان کرد: ۱۱ هزار  متر طول ریسه مشکی در ساختما نهای اصلی منطقه و نواحی ششگانه، میادین ونک، مادر، قبا، احمدی روشن، کاظمی، اختیاریه، شریعتی تقاطع میرداماد، مساجد الزهرا(س)، الغدیر قبا، امام علی(ع)، امام حسن(ع)، محمدیه، صاحب زمان(عج) اعظم قلهک، حضرت ابوالفضل(ع)، امام جعفر صادق(ع)، مهدیه، حجت، شاه آبادی، هدایت، متقین، بلال، امام محد تقی(ع)، حسینیه یزدی ها، جامع را می توان جزو فعالیت های این روز دانست.  

هوشیار اظهار داشت: دو هزار و ۶۸ تخته بنر و پلاکارد، یکهزار و ۱۰۰ کتیبه  و ساتن مشکی، ۱۵ هزار متر طول خاموشی نورپردارزی های سطح منطقه ۱۴ سازه پرتابلی، ۴ تجمع فاطمیه، دو هزار ستاد فاطمیه، ۵۰ مشارکت مردمی نیز در معابر و بزرگراه های منطقه ۳ اجرا شد.

 اجرای فاز جدید مقابله محله محور با کرونا در منطقه ۶ 

«تورج فرهادی» شهردار منطقه۶  تهران گفت: فاز جدید طرح شهید سلیمانی ویژه بیماریابی و مقابله محله محور با شیوع ویروس کرونا با همکاری اصناف در سطح منطقه ۶ تهران اجرا می شود.

وی با اشاره به سالگرد شهادت شهید سلیمانی گفت: اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی در کشور برای مدیریت بحران کرونا یک تلاش کم نظیر بود و  اجرای آن به کاهش زمینه های انتقال ویروس کرونا در کشور منجر شد.

وی با تقدیر از رعایت قوانین ستاد ملی مقابله با کرونا از سوی شهروندان گفت : احساس مسئولیت و تعهد مردم نشان داد با مشارکت مردم می توان با هر بحرانی در کشور مقابله کرد.

فرهادی با اشاره به مصوبات ستاد عالی کرونا  گفت: همه دستگاه های اجرایی موظف خواهند بود تا تمامی توان خود را برای حفظ سلامت شهروندان  به کار ببندند و ما در شهرداری تهران تا رفع کامل این خطر دست از تلاش بر نخواهیم داشت.

شهردار منطقه۶ با اشاره به تولید واکسن ایرانی کرونا و اجرای فازهای تزریقات عمومی در ماه های آتی افزود: با همکاری نهادهای خدمات رسان منطقه از قبیل مساجد، بسیج، بهداشت، آموزش و پرورش؛ منطقه۶ تهران مهیای اجرای این فاز خواهد بود.  


 کاشت بیش از ۳۰۰ درخت چنار در مرکز شهر تهران آغاز شد

«نصراله آبادیان» شهردار منطقه ۱۱ تهران، از کاشت بیش از ۳۰۰ درخت چنار با بن ۴۰-۳۵ سانت در راستای اجرای طرح «زیبا سازی با درخت» خبر داد که در طرح نهضت درختکاری در خیابان های معیری و امام خمینی (ره) آغاز شده است.


وی در توضیح اجرای طرح خیابان کامل که در خیابان معیری در دست انجام است؛ گفت: با توجه به انتخاب خیابان معیری به عنوان پایلوت برای اجرای طرح خیابان کامل و در راستای اجرای پروژه های کوچک مقیاس محرک توسعه محله ای که از سوی معاونت های این منطقه در حال انجام است؛ جداره سازی، کف سازی، اصلاح نهر، احداث مسیر دوچرخه و کاشت درخت در این مسیر آغاز شده است.

شهردار منطقه ۱۱ افزود: کاشت درختان چنار با عمر بیش از ۶ سال و بن  ۴۰-۳۵ از جمله اقدامات انجام شده در این مسیر است که تاکنون ۱۷۰ چنار با هماهنگی کمیسیون باغات شورای اسلامی شهر تهران در مکان های جانمایی شده کاشته شد.

آبادیان همچنین از  کاشت ۱۵۰ درخت چنار در خیابان امام خمینی (ره) حد فاصل میدان حسن آباد تا خیابان ولی عصر (عج) خبر داد که تا پایان این هفته عملیات اجرایی آن آغاز و تا نیمه اول بهمن ماه به پایان می رسد.

به گفته آبادیان ۱۴ هزار پیاز گل لاله نیز به منظور ارتقای منظر شهر در میدان های پاستور و حر در حال کاشت است که تا دهه فجر تکمیل خواهد شد.

نظر شما