شناسهٔ خبر: 45147851 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

استيضاح دونالد ترامپ چه پيامدي دارد؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-در هفته‌ای که گذشت، مجلس نمایندگان کنگره آمریکا با استناد به اینکه آقای ترامپ هفته پیش شورش علیه کنگره را ترغیب کرده بود، رای به استیضاح رئیس جمهور داد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از ایندیپندنت،این رای نه تنها فراحزبی و از حمایت ده نماینده جمهوری‌خواه برخوردار بود، بلکه او را در مقام نخستین رئیس جمهور آمریکا قرار داد که برای دومین‌بار استیضاح می‌شود.
اکنون پرونده استیضاح او برای محاکمه به سنای آمریکا ارجاع داده می‌شود که گفته می‌شود رهبر اکثریت جمهوریخواه آن، میچ مک کانل، به‌طور خصوصی اذعان داشته است از اینکه آقای ترامپ بار دیگر مورد استیضاح قرار می‌گیرد، خوشنود است.
روند محاکمه آقای ترامپ و کار سنا برای تایید حکم یا تبرئه او هفته‌ها طول خواهد کشید. این اقدام هنگامی آغاز خواهد شد که دوره ریاست جمهوری یک دوره‌ای او به‌پایان رسیده و واشنگتن را ترک کرده است.

مفهوم استیضاح چیست؟
این روند گاه با اخراج رئیس جمهور اشتباه گرفته می‌شود در حالی که این تنها یکی از نتایج احتمالی استیضاح است. به دنبال رای مجلس نمایندگان برای استیضاح، در یک روند دو بخشی، این سئوال مطرح می‌شود که آیا رئیس جمهور باید از سمتش خلع شود یا نه.
آقای ترامپ تااکنون دو بار از طرف مجلس نمایندگان استیضاح شده است؛ یکبار در فوریه 2020 و یکبار در چهارشنبه هفته گذشته.
به دنبال این اتفاق، مجلس نمایندگان روی یک بند از لایحه استیضاح رای‌گیری کرد و آن مربوط به «ترغیب قیام» در تظاهرات هفته گذشته علیه نتایج انتخابات بود که به شورش در داخل ساختمان کنگره انجامید.
هرچند در مورد نخست، هفته‌ها طول کشید تا مجلس نمایندگان لوایح استیضاح را مطرح کند، اما اینبار نمایندگان گفتند که اظهارات آقای ترامپ خطاب به هوادارانش مبنی بر راهپیمایی «قدرتمندانه» به‌سوی کنگره، مستقیم و روشن بوده است.
گام بعدی محاکمه آقای ترامپ در سنا خواهد بود که در جریان آن نمایندگان مجلس سفلی، در جایگاه دادستان قرار خواهند گرفت. شاهدان برای شهادت احضار خواهند شد و سناتورها در صورت لزوم، رای به مجازات آقای ترامپ خواهند داد که در آن میان، حکم برکناری رئیس جمهور یک گزینه است. 

پس از آن چه خواهد شد؟
به گفته آقای مک کانل، رهبر اکثریت سنا، دومین روند استیضاح کمی پس از آغاز اجلاس سنا (شور مجلس اعلا) در روز نوزدهم ژانویه آغاز خواهد شد.
برای آغاز سریعتر آن، تمامی 100 سناتور مجلس سنا باید به آن رای دهند که انتظار آن نمی‌رود.
بر مبنای قانون اساسی ایالات متحده، اخراج رئیس جمهور از کاخ سفید مستلزم دو سوم کل آرای سنا است که شامل رای مثبت 17 سناتور جمهوری‌خواه نیز می‌شود.
نخستین دادرسی استیضاح آقای ترامپ، سه هفته به‌طول انجامید. در پایان آن، سنا علیه اخراج رئیس جمهور رای داد. موضوع آن استیضاح، تحت فشار قرار دادن اوکراین برای تحقیق در مورد جو بایدن بود که سرانجام در انتخابات ریاست جمهوری 2020 بر دونالد ترامپ پیروز شد.
قرار است یک روز پس از آغاز مجدد کار مجلس سنا، آقای بایدن به عنوان جانشین آقای ترامپ سوگند یاد کند و بدین ترتیب هرگونه احتمال اینکه آقای ترامپ پیش از موعد از کاخ سفید اخراج شود، از میان خواهد رفت.
از سوی دیگر، سنا باید کار خود را در ارتباط با تایید کابینه آقای بایدن آغاز کند. این موضوع روند دادگاه استیضاح ترامپ را کُند می کند.

آیا ممکن است آقای ترامپ از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده محروم شود؟
این نکته‌ای مهم است که سناتورها همچنان می‌توانند به عنوان بخشی از روند استیضاح و در تصمیمی جداگانه، آقای ترامپ را از احراز مقام ریاست جمهوری در آینده منع کنند. شایعه‌های حاکی از آن است که آقای ترامپ قصد دارد بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری سال2024 شرکت کند. اما به منظور منع آقای ترامپ از شرکت در انتخابات آتی، رای مثبت تمامی 100 سناتور مجلس اعلا، الزامی است. 
دموکرات‌ها فرصت خوبی برای مجازات دونالد ترامپ دارند زیرا با انتخاب دو سناتور دموکرات از ایالت جورجیا، تعداد سناتورهای مجلس اعلا به تساوی میان 50 سناتور از هر حزب تقسیم شده است. در نتیجه، کامالا هریس، معاون جو بایدن رای نهایی را در سنای آمریکا خواهد داشت.
با وجود این، در پایان روند محاکمه، همچنان در مورد اینکه آیا سنا بدون رای دو سوم سناتورها در محکومیت او، قادر به ممانعت از شرکت ترامپ در انتخابات آینده خواهد بود یا نه تردیدهایی وجود دارد. 
در عین حال این احتمال وجود دارد که آقای ترامپ، رای به جلوگیری از حضور خود در انتخابات آینده را از نظر حقوقی به چالش بکشد.

آیا پیامد بالقوه دیگری نیز وجود دارد؟
بر اساس لایحه سال 1957 «روسای جمهور پیشین» مستحق دریافت مزایایی هستند که گفته می‌شود شامل سالیانه 1 میلیون دلار هزینه سفر و 200 هزار دلار در سال، حقوق بازنشستگی است.
اگر سنا آقای ترامپ را محکوم کند، او از دریافت این وجوه محروم خواهد شد. این محرومیت، از نظر مالی به او لطمه خواهد زد زیرا گفته می‌شود آقای ترامپ مبلغ 400 میلیون دلار بدهی دارد و فعالیت‌های تجارتی او در دو مورد، در مرحله بررسی در دادستانی نیویورک است.

طرح استیضاح ترامپ تصویب شد
اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با 232 رای موافق در مقابل 197 رای مخالف، به دومین طرح استیضاح دونالد ترامپ رییس جمهور کنونی این کشور رای مثبت دادند.
 اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به طرح استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی این کشور رأی مثبت دادند.
مجلس نمایندگان آمریکا در حال بحث و بررسی پیرامون قطعنامه‌ای بود که در صورت تصویب، ترامپ به اتهام تشویق به شورش در حوادث 6 ژانویه سال جاری میلادی (17 دی ماه) استیضاح می‌شود.
بر اساس قوانین آمریکا، ابتدا موضوع محکومیت ترامپ به دلیل سخنرانیِ روز 6 ژانویه و تشویق طرفداران افراطی خود به یورش به ساختمان کنگره آمریکا به بحث گذاشته شد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، قطعنامه محکومیت ترامپ به اتهام تشویق به شورش در مجلس نمایندگان آمریکا با 221 رأی موافق در برابر 203 مخالف تصویب شد.
هر یک از نمایندگان مدت زمانی از 45 ثانیه تا 2 دقیقه در اختیار داشتند تا دیدگاه خود درباره استیضاح ترامپ در خصوص محکومیت وی به اتهام تشویق به شورش را مطرح کنند.
این در حالی است که استیضاح دونالد ترامپ علاوه بر مجلس نمایندگان آمریکا؛ باید در مجلس سنای این کشور نیز مورد تصویب قرار گیرد.
با توجه به اقلیت کنونیِ جمهوری‌خواهان در مجلس سنای آمریکا، آنها از هم اکنون در حال کارشکنی در روند تصویب استیضاح ترامپ هستندتا به اتکا به وقت‌کُشی، چند روزِ باقیمانده از دوران وی به اتمام برسد؛ چرا که در غیر اینصورت، ترامپ رئیس جمهورِ جمهوری‌خواهی خواهد شد که 2 بار تنها در یک دوره 4 ساله مورد استیضاح قرار گرفته است.
خبرگزاری رویترز پیشتر اعلام کرد که مقامات حزب جمهوری‌خواه آمریکا هم اکنون در سنای این کشور در حال بررسی امکان آغاز استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در روز جمعه هستند. «میچ مک کانل» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در سنا در این باره ادعا کرده است که چون نشست عادی این نهاد برای روز سه شنبه مقرر شده است، نمی‌توان اعضا را برای یک جلسه کاری باز گرداند؛ مگر اینکه 100 نفر از نمایندگان سنا موافقت کنند.
از سوی دیگر، «چاک شومر» رئیس اکثریت دموکرات در سنای آمریکا در این باره گفت: قوانینی هست که «میچ مک کانل» می‌تواند با توجه به آن نمایندگان سنا را زودتر باز گرداند

نخستین واکنش ترامپ پس از تصویب طرح استیضاح
رئیس جمهور فعلی آمریکا در پیامی ویدئویی گفت که مهاجمان حمله چهارشنبه گذشته به ساختمان کنگره این کشور محاکمه خواهند شد.
 دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا گفت که مهاجمان به ساختمان کنگره محاکمه خواهند شد.
وی بامداد پنج شنبه و پس از تصویب طرح استیضاح خود در مجلس نمایندگان، در پیامی ویدئویی گفت که به صراحت خشونت رخ داده در حمله چهارشنبه گذشته به ساختمان کنگره را محکوم می کند.
ترامپ افزود: خشونت اوباش مخالف هر چیزی است که من به آن باور دارم و مخالف هر چیزی است که جنبش ما داعیه دار آن است. هیچ حامی واقعی من هرگز نمی‌تواند خشونت سیاسی را تایید کند.
وی بدون هرگونه اشاره به طرح استیضاح خود در کنگره، به کسانی که قصد شرکت در تظاهرات برنامه‌ریزی شده در واشنگتن پیش از مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا دارند هم توصیه کرد که از خشونت و قانون‌شکنی اجتناب کنند.
ترامپ که در پی شورش و حمله چهارشنبه گذشته طرفدارانش به ساختمان کنگره از انتقال پیام در شبکه های اجتماعی از جمله توئیتر محروم شده است، گفت: همه باید قوانین را محترم شمرده و به آن عمل کنند. من به سازمان های فدرال دستور دادم تا از تمام منابع موجود برای حفظ نظم استفاده نمایند.

نظر شما