شناسهٔ خبر: 45138394 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل:

اتان با خلوص ۹۸ درصد در پالایشگاه گاز ایلام تولید می‌شود

ایلام - ایرنا - مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از تولید گاز اتان با خلوص ۹۸ درصد در این مجموعه صنعتی خبر داد و گفت: اتان یکی از محصولات باارزش پالایشگاه است که در طراحی اولیه بعنوان خوراک پتروشیمی ایلام در نظر گرفته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی شرکت پالایش گاز ایلام، روح‌اله نوریان روز شنبه اظهار داشت: گاز اتان با خلوص ۹۸ درصد در این واحد صنعتی تولید و در حال حاضر تحویل واحد الفین پتروشیمی ایلام می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام تاکید کرد: قبل از راه‌اندازی واحد الفین پتروشیمی ایلام، این محصول به عنوان گاز سوخت پالایشگاه مصرف و مابقی آن به همراه گاز طبیعی به خط سراسری تزریق می‌شد.

نوریان یادآور شد: اتان یکی از پنج محصول پالایشگاه گاز ایلام است که بر اساس طراحی به همراه ۲ محصول میعانات گاز و گاز مایع خام برای ایجاد ارزش افزوده به عنوان خوراک در اختیار پتروشیمی ایلام قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه این محصول توسط خط لوله ۱۲ کیلومتری به پتروشیمی ارسال می‌شود، اضافه کرد: ظرفیت طراحی پالایشگاه گاز ایلام در فاز اول به میزان ۳۳۰ هزار مترمکعب در روز و در فاز دوم ۵۵۰ هزار مترمکعب در روز است.

وی ادامه داد: این ماده در پتروشیمی ایلام به محصول با ارزش اتیلن تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایرنا، پالایشگاه گاز ایلام یکی از اصلی‌ترین منابع تامین کننده گاز در منطقه غرب کشور است.

منطقه غرب کشور از نقاط حساس شرکت ملی گاز ایران است و استمرار تولید پالایشگاه گاز ایلام به عنوان تنها پالایشگاه تولید کننده گاز در غرب کشور دارای اهمیت زیادی است.

شرکت پالایش گاز ایلام به منظور تامین گاز مصرفی استان ایلام و استان‌های غربی کشور و همچنین تامین خوراک پتروشیمی ایلام و تقویت فشار گاز غرب کشور در ۲۵ کیلومتری شمال غرب شهرستان ایلام و ۱۲ کیلومتری غرب بخش چوار به دست متخصصان جوان ایرانی راه‌اندازی شده است.

ظرفیت اسمی پالایشگاه گاز ایلام ۶.۸ میلیون مترمکعب در روز است که خوراک آن از مخزن گازی تنگ بیجار واقع در استان ایلام به فاصله ۴۰ کیلومتری پالایشگاه تامین می‌شود.

طی ۱۲ سال گذشته از زمان راه‌اندازی پالایشگاه ایلام تاکنون بطور کلی فروش  ال‌پی‌جی خام نزدیک به ۸۵ هزار تن بوده که ۷۵ هزار تن آن در سه سال اخیر تولید شده است.

نظر شما