شناسهٔ خبر: 45132550 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

تبلیغات/

خانه هوشمند چیست و در ارتقاء امنیت مان چه نقشی دارد؟

بدون شک همه ما تا به حال عبارت خانه هوشمند را شنیده ایم و شاید کم و بیش نیز با مفهوم کلی آن آشنا باشیم. هوشمند سازی مجموعه از اقدامات بوده که با پیاده کردن آن ها بر روی ساختمان های مسکونی، تجاری یا حتی اماکنی چون هتل ها و رستوران ها، می توان تا حد زیادی کارها را ساده کرد و حتی امنیت ساختمان را تا نیز حد قابل توجهی ارتقاء داد.

صاحب‌خبر -

هوشمند سازی خانه مدت هاست که در کشور های بزرگ جهان در حال اجرا بوده و تقریباً کمتر خانه ای از تجهیزات هوشمند ساز بی بهره است. خوشبختانه این گونه تجهیزات در کشور ما نیز موجود بوده و حتی برخی از معتبر ترین برند های داخلی مان مشغول به تولید چنین ابزارآلاتی اند.

از آن جایی که بسیاری از ما در خصوص هوشمند سازی خانه و نقش بزرگ آن در تأمین امنیت ساختمان اطلاعات کافی نداریم؛ بنابراین بد نیست تا در این مطلب به بررسی مفهوم خانه هوشمند و مزایای هوشمندسازی در برقراری امنیت بپردازیم.

 

منظور از خانه هوشمند چیست؟

 

خانه هوشمند به خانه ای گفته می شود که در آن وسایل و تجهیزات برقی چون لوازم روشنایی، گرمایشی و سرمایشی، کنترلر ها، سنسور ها، ابزارآلات امنیتی چون دوربین مدار بسته و... همگی تحت یک شبکه واحد قابل کنترل باشند. گاهی می توان از سنسور های هوشمند مختلف به جهت تعیین زمان و چگونگی عملکرد سایر لوازم برقی خانه نیز استفاده نمود.

برای مثال برخی از سنسور های هوشمند تشخیص حرکت را می توان از طریق یک شبکه اینترنتی به لوازم روشنایی مرتبط نمود تا با تشخیص حضور شما چراغ های اتاق به خودی خود روشن گردند! به طور کلی می توان گفت با هوشمند سازی خانه تمام کار ها ساده تر شده و امنیت آن نیز تا حد زیادی افزایش می یابد.

علت بهره مندی ما از چنین مزایایی، رابطه تنگاتنگی است که اینترنت اشیاء یا همان IoT بین تجهیزات برقی برقرار می می کند. به لطف وجود چنین سیستم یکپارچه و هماهنگی، می توانیم در هر لحظه و هر کجا لوازم خانه خود را تحت کنترل داشته و از در امان بودن آن از خطر های گوناگون اطمینان حاصل کنیم.

 

 

آشنایی با اهمیت و مزایای هوشمند سازی ساختمان

تا به این جا با مفهوم خانه هوشمند آشنا شدید؛ اما در این قسمت قصد داریم تا شما را با مزایای چنین خانه ای آشنا نماییم. به طور کلی مزایا و اهمیت هوشمند سازی ساختمان عبارت اند از:

صرفه اقتصادی

یکی از دلایلی که هوشمند سازی ساختمان در تمام جهان در حال گسترش است، آن است که اهالی چنین خانه هایی با کاهش یکباره هزینه های خود مواجه خواهند شد. تصور کنید با تنظیم تایمر و اعمال تنظیمات دلخواه خود می توانید محدوده زمانی فعالیت وسایل برقی خانه را تعیین کنید. قطعاً در چنین خانه ای چراغ ها، لوازم برقی آشپزخانه و... بیهوده فعال نمانده و به این ترتیب عدد های کوچک تری را بر روی قبض هایتان مشاهده خواهید کرد.

ساده شدن امور روزانه

خانه ای هوشمند در وهله اول انجام فعالیت های روزانه و تکراری ما را برایمان ساده تر می کند. شاید عده ای این مورد را بی اهمیت بدانند؛ اما در دنیای پرمشغله این روزهای ما، هر ابزاری که بتواند به نحوی اتلاف وقت مان را کاهش دهد، ابزاری ارزشمند است! به غیر از این مورد امکان کنترل از راه دور لوازم خانه برای افرادی که با محدودیت های فیزیکی رو به رو هستند، قابلیتی مهم و قابل تقدیر به حساب می آید.

برقراری امنیت در ساختمان

شاید بتوان تأمین امنیت را مهم ترین مزیت یک ساختمان هوشمند دانست. بدون شک در خانه ای که دوربین های مدار بسته از طریق کنترلر مرکزی قابل کنترل و سنسور های هوشمند تشخیص حضور نیز هر لحظه آماده فعال کردن دزدگیر ها باشند، خیال اهالی خانه از هر جهت آسوده تر خواهد بود.

آرامش خیال

در خانه ای که تمام لوازم برقی آن هوشمند سازی شده اند، اهالی خانه دیگر به هنگام فراموش کردن خاموش کردن تلویزیون، چای ساز، لوازم گرمایشی و سرمایشی و چراغ های خانه نگران نخواهند بود. چرا که تمام لوازم نام برده به راحتی و حتی از دور ترین مسافت ها هم قابل کنترل اند و کاربر می تواند آن ها از هر فاصله ای روشن یا خاموش نماید.

 

آیا هوشمند سازی خانه فرآیندی پر هزینه است؟

گرچه بسیاری از افراد بر این باور اند که هوشمند سازی خانه و محل کارشان اقدامی بیهوده بوده و تنها هزینه های هنگفتی را بر آن تحمیل می سازد؛ اما حقیقت دقیقاً نقطه مقابل چنین ماجرایی است. در حال حاضر خرید خانه هایی که از ابتدا و از پایه بر اساس پروتکل های ارتباطی ویژه بنا شده اند قابل مقایسه با خانه های عادی نمی باشد.

اما به غیر از خرید یک خانه هوشمند راه های دیگری نیز برای بهره مندی از مزایای بررسی شده وجود دارد. شما می توانید با تهیه برخی از ابزار های ساده و هوشمند ساز امنیت ساختمان خود را بالا برده و کارهای روزمره خود را ساده تر کنید.

بگذارید صادقانه به این نکته اشاره کنیم که با تجهیز خانه خود به لوازم هوشمند ساز، تنها یک بار مبلغی را پرداخت می کنید اما در عوض هزینه های سال های پیش روی خود را تا حد چشمگیری کاهش خواهید داد!

البته این نکته نیز شایان توجه است که در حال حاضر کمپانی های معتبر و شناخته شده ای چون برند  ITR و ویزیترون در کشورمان در حال فعالیت بوده و تجهیزات هوشمند ساز خود را با قیمت منصفانه و مقرون به صرفه ای به بازار عرضه می کنند. بنابراین باید گفت اگر با تحقیقات کافی پیش بروید، هوشمند سازی خانه اقدامی پر هزینه نخواهد بود.

 

با به کارگیری چه تجهیزاتی می توانیم خانه مان را هوشمند سازیم؟

گرچه دنیای ابزارآلاتی که می توانند ما را در داشتن خانه ای هوشمند یاری کنند، بی انتها است؛ اما در ادامه قصد داریم برخی از رایج ترین و کاربردی ترین این تجهیزات را مورد بررسی قرار دهیم.

دوربین مدار بسته

بدون شک یکی از اساسی ترین اقدامات در جهت ارتقاء امنیت هر ساختمانی نصب دوربین مدار بسته می باشد. دوربین های نظارتی که تمام مدت همه چیز را تحت کنترل دارند و به عبارتی چشم دیگر ما محسوب می شوند، نقش بسیار مهمی در دور نگه داشتن افراد شرور و سارق دارند.

خرید دوربین مدار بسته کارآمد و مناسب با ساختمان شما نیازمند در نظر گرفتن فاکتور های مختلفی است. دوربین های مدار بسته انواع مختلفی دارند و به جهت تفاوت های موجود در تکنولوژی شان نوع کاربری متفاوتی نیز با یکدیگر دارند.

کنترلر مرکزی

یک کنترلر مرکزی یا تاچ پنل هوشمند ابزاری است که حکم مرکز فرماندهی برای تمام لوازم برقی خانه را دارد. با استفاده از یک کنترلر مرکزی کاربر می تواند بر تصاویر تمام دوربین های مدار بسته اشراف کامل داشته و وسایلی چون کنترلر پرده، لوازم روشنایی و... را در تمام مدت تحت کنترل داشته باشد.

 

پریز های هوشمند

به جرئت می توان گفت پریزهای هوشمند عضوی مهم و در عین حال جذاب در هوشمند سازی یک ساختمان به حساب می آیند. می پرسید چرا؟ پریز های هوشمند قادرند لوازم برقی متصل به خود را هوشمند سازند حتی در صورتی که این لوازم از تکنولوژی IoT بی بهره باشند. بنابراین با تهیه تعدادی از این پریز ها از خرید لوازم خانگی هوشمند و گران قیمت بی نیاز خواهید بود!

آباژور، کتری برقی، دستگاه های صوتی، بخاری های برقی و... همگی با اتصال به چنین پریزی، هوشمند شده و از طریق گوشی موبایل تان قابل کنترل خواهند بود.

 

کلید های هوشمند

کلید های برق هوشمند قابلیت کنترل لوازم روشنایی را از راه دور در اختیار کاربر می گذارند. برای مثال تصور کنید در یک شب زمستانی که زیر پتوی خود هستید، بعد از اتمام مطالعه می توانید بدون نیاز به خروج از تخت خود چراغ ها را خاموش کنید! کلید های هوشمند به غیر از این مورد امکانات دیگری نیز دارند و به طور کلی مصرف برق را کاهش داده و کارهایمان را ساده تر می کنند.  

 

برای هوشمند سازی خانه مان از کجا شروع کنیم؟

قبل از هر چیز ابتدا از اصالت تجهیزاتی که قصد خرید آن ها را دارید اطمینان حاصل کنید. چرا که لوازم برقی از حساسیت بالایی برخوردارند و به همین دلیل نیز حتماً باید گارانتی معتبری برای آن ها در نظر گرفته شده باشد.

اولین قدم برای شناسایی مناسب ترین و با کیفیت ترین کالا، انتخاب برندی مطمئن و فروشگاهی تخصصی است که خدمات پس از فروش ویژه ای را برای محصولاتش تعیین کرده باشد. الرت ایران یکی از مراکز تخصصی تجهیزات امنیتی و هوشمند سازی است که وجودشان در هر خانه ای لازم است.

این فروشگاه اینترنتی گستره وسیعی از انواع دوربین های مدار بسته و سایر تجهیزات امنیتی را عرضه کرده و به این ترتیب دست شما را برای انتخاب کاملاً باز گذاشته است. تمامی تجهیزات مجموعه الرت ایران از گارانتی ویژه 6 پلاس بهره می برند و همین موضوع نیز نشان دهنده اطمینان الرت ایران از کیفیت کالایی است که عرضه می دارد.

اگر هنوز برای تجهیز خانه خود به ابزارآلات امنیتی و هوشمند ساز اقدام نکرده اید بد نیست تا سری به الرت ایران زده و از مشاوره رایگان تیم تخصصی این مجموعه نیز استفاده نمایید.

 

 

نظر شما