شناسهٔ خبر: 45068882 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

جاهای دیدنی استانبول در اطراف تنگه بسفر

صاحب‌خبر -

جاهای دیدنی استانبول در اطراف تنگه بسفر

شهر استانبول ترکیه آنقدر شهر بزرگی است و آنقدر جاهای دیدنی و جاذبه گردشگری دارد که نمی توان به سادگی در یکجا به همه آنها پرداخت. از همین رو گاهی بهتر است استانبول را به چند بخش تقسیم کنیم و با دقت بیشتری به دیدنی های هر منطقه از استانبول بپردازیم. به این ترتیب کسانی با خرید بلیط استانبول به این شهر سفر می‌کنند راحت تر می‌توانند تصمیم بگیرند که هتل خود را نزدیک به کدام منطقه انتخاب کنند و چه طور برنامه سفر خود را آماده کنند. در این نوشته، می‌خواهیم به دیدنی های پیرامون تنگه و رود بسفر بپردازیم و درباره آنها برای شما صحبت کنیم. به این دلیل تنگه بسفر را انتخاب کردیم چون برخی از مهمترین دیدنی های استانبول و بافت سنتی و تاریخی شهر، پیرامون این تنگه شکل گرفته است.

 

تنگه بسفر کجاست؟

حتما شنیده‌اید که استانبول به دو نیمه اروپایی و آسیایی تقسیم می‌شود. تنگه بسفر دقیقا همان جایی است که استانبول را به دو نیمه تقسیم کرده است. تنگه بسفر، در اصل یک باریکه آبی است که دریای سیاه در شمال ترکیه را به دریای مرمره در جنوب به هم متصل می‌کند. درباره پیشینه زمین شناختی پیدایش تنگه بسفر دیدگاه های مختلفی وجود دارد. تنگه بسفر از دیرباز اهمیت راهبردی داشته و به عنوان یکی از نقاط کلیدی در حرکت نظامی و یا بازرگانی میان آسیا و اروپا شناخته می‌شده است. شاید یکی از دلایلی که امپراتوری روم شرقی یا بیزانس، استانبول (قسطنطنیه) را به عنوان پایتخت خود برگزید، همین موقعیت جغرافیایی باشد. اکنون علاوه بر این موقعیت خاص، نقش گردشگری نیز به جایگاه تنگه بسفر افزوده شده است. هیچ چیز مانند یک آبراهه نمی تواند به گردشگری در یک شهر رونق ببخشد و استانبول این ویژگی را داراست.

 

حمل و نقل در تنگه بسفر و پیرامون آن

همانگونه که در ادامه خواهیم گفت، سواری با قایق و کشتی در امتداد تنگه بسفر یکی از متداول ترین روش های سفر و جا به جایی در طول و عرض این تنگه است. این روش تنها به گردشهای کوتاه محدود نمی شود و کشتی هایی با گذشتن از تنگه بسفر از دریای سیاه گذشته و به کشورهای دیگر همسایه ترکیه سفر می‌کنند. بنا به اینکه می خواهید چه قدر در دریا به پیش بروید یا چه مسافتی را طی کنید می‌توانید از قایق های کوچک یا کشتی های بزرگ استفاده کنید. برخی از این کروزها، دارای خدمات تفریحی متنوعی همچون اجرای موسیقی، پذیرایی وعده های غذایی و غیره هستند. بخشی از تنگه بسفر که به شاخ طلایی مشهور است در سمت اروپایی در درون شهر به پیش رفته است. بر روی این بخش از تنگه بسفر، پل هایی از جمله پل گالاتا ساخته شده است که در ادامه بیشتر درباره آن گفتگو خواهیم کرد. در پیرامون بندرهایی که در کنار تنگه بسفر جای گرفته اند، خطوط اتوبوسرانی، قطارهای شهری و ایستگاه های تاکسی متعددی وجود دارد. این ابزارهای حمل و نقل عمومی نسبتا پرتعداد، مسافران را از نقاط مختلف شهر به این بندرها می‌رسانند.

جاهای دیدنی استانبول در اطراف تنگه بسفر

کروزسواری در تنگه بسفر

نخستین جاذبه تنگه بسفر خود این گذرگاه آبی است. شما می‌توانید به کمک کشتی های کروزی که در امتداد آن و از بندرگاه های مختلف در حرکت هستند به گشت و گذار بر روی آن بپردازید و از دیدنی های پیرامون آن در دو سوی استانبول لذت ببرید. در تنگه بسفر در هر دو سوی آسیایی و اروپایی، بندرهای مختلفی وجود دارد که کشتی های تفریحی کروز از آنها به سمت جزایر پرینس و یا در امتداد تنگه حرکت می‌کنند. ساعت های حرکت این کشتی ها به گونه ایست که گاهی برای بازدید روزانه می توانید از آنها استفاده کنید و گاهی برای بازدید شبانه از نورپردازی‌های مکان های تاریخی استانبول در پیرامون تنگه و صرف همزمان شام. اسکله حیدرپاشا در سمت آسیایی و اسکله ینیکاپی و اسکله امین‌اونو در سمت اروپایی، مهمترین و پر رفت و آمدترین اسکله های حاضر در تنگه بسفر هستند.

 

پل گالاتا

بر روی تنگه بسفر و شاخ طلایی (که انشعاب اصلی آن است) در نقاط مختلف، گذرگاه ها و پل هایی پدید آمده است. اما یک پل از اهمیت بیشتری برخوردار است. آن هم پل گالاتا است. پل گالاتا از جنبه های مختلفی یک پل دیدنی و جذاب برای گردشگران است. شما از فراز پل گالاتا چشم‌انداز شگفت انگیزی از دریای مرمره، شاخ طلایی و تنگه بسفر را در پیرامون خود خواهید داشت. همچنین افراد زیادی را می‌بینید که با قلاب در حال ماهیگیری هستند. پل گالاتا یکی از نقاط معروف استانبول برای قدم زدن چه در روز و چه اوقات استراحت شبانه هستند. شما در نزدیکی این پل می‌توانید رستوران های ارزان با خوراک های خیابانی پیدا کنید. البته به یاد داشته باشید که وقتی روی پل گالاتا قدم می‌زنید، بوی دریا و ماهی را تجربه خواهید کرد و باید با آن کنار بیایید! شما پس از بازدید از پل گالاتا می توانید برای تجربه چشم اندازی دیگری از شهر به سراغ برج گالاتا یا نقاط مرتفع دیگر شهر در این منطقه بروید.

 

برج دختر

برج دختر یا مایدن تاور، از دوران بیزانس به جای مانده و یک برج یا ناقوس دریایی بر روی یک خشکی کوچک در دهانه جنوبی تنگه بسفر است. جایی که برج دختر در آن قرار گرفته آنقدر کوچک است که وقتی بر روی نقشه به آن نگاه می‌کنید فکر می‌کنید که درون دریا قرار گرفته است. برج دختر زمانی یک فانوس دریایی پرکاربرد از دید ایمنی دریایی و گمرک بود. اما امروزه، کسانی که با خرید پروازخارجی به این شهر سفر می‌کنند با خرید بلیت ورودیه به این برج می‌روند تا در رستوران کوچک آن، غذایی بخورند.

 

دیوارهای بیزانسی

در بین فاصله تنگه بسفر و کاخ توپکاپی، یعنی جایی که ورودی تنگه بسفر به شمار می‌رود، دیوارها و آثاری به جا مانده از دوران بیزانس و امپراتوری روم شرقی دیده می شود. این دیوارها مربوط به دیوارهای دفاعی و استحکامات رومیان در کنار این منطقه راهبردی است که در دفاع در مقابل حملات دریایی و دزدان دریایی کاربرد داشته است. به نظر می رسد کاخ توپکاپی بر روی بازمانده های قلعه ها و کاخ های رومی که روزگاری در میان همین دیوارها محافظت می شده است بنا شده است. اگر از تنگه بسفر به غرب بنگرید، نقاط مرتفع کاخ توپکاپی را خواهید دید.

 

کاخ دلمه باغچه

کاخ دلمه باغچه که محل زندگی امپراتوران عثمانی در نیمه دوم عمر این فرمانروایی بود، فاصله خیلی کمتری با تنگه بسفر دارد. به گونه‌ای که یکی از درهای آن رو به این آبراهه باز می‌شود. زمانی که شما با کشتی های تفریحی خود در حال گذشتن از تنگه بسفر در یک گشت آبی هستید، می توانید به موازات این کاخ عظیم و باشکوه حرکت کنید و از معماری آن لذت ببرید.

 

مسجد اورتاکوی

اگر در امتداد تنگه بسفر همچنان به جلو بروید، به مسجد اورتاکوی می‌رسید که به نام مسجد مدیسیه بیوک هم شناخته می‌شود. مهمترین ویژگی این مسجد، قرارگیری آن در نزدیکی تنگه بسفر است که جلوه ویژه‌ای از روی رود به آن می‌بخشد. این مسجد با دو مناره و سبک ویژه مساجد ترکیه، در منطقه مشهور بشیکتاش و محله اورتاکوی جای گرفته است. مسجد اورتاکوی، زمانی مسجد کوچکی بوده است. اما چند سده قبل مورد نوسازی قرار گرفت و مسجد باشکوه کنونی به جای آن ساخته شد.

پس اگر با خرید بلیط هواپیما لحظه آخری استانبولاز https://safarmarket.com/flights/istanbul-charter-and-last-minute-ticketبه این شهر زیبا سفر کردید، دست کم یکی از روزهای سفرتان را به دیدن تنگه بسفر و دیدنی های پیرامونش اختصاص بدهید. زیرا این بخشی تکرارنشدنی از سفرتان خواهد شد که در کمترجای دیگری از دنیا تجربه اش خواهید کرد.

 

 

نظر شما