شناسهٔ خبر: 45005313 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

افزايش فشارها براي برکناري ترامپ در کنگره آمريکا

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- جمعی از اعضای کنگره آمریکا، برکناری «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری کنونی این کشور را خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاری آریا، «برنی سندرز» سناتور ایالت ورمانت آمریکا در پیام توئیتری خود در واکنش به حوادث روز چهارشنبه در کنگره آمریکا و اقدام برخی مقامات دولتی آمریکا برای استعفا و درخواست برای برکناری و اسیضاح ترامپ نوشت: تعدادی از مقامات دولت (ترامپ) در اعتراض به اقدامات وحشتناک و فتنه انگیز دیروز ترامپ در حال استعفا هستند. این کافی نیست.
سندرز افزود: (مایک پنس) معاون رئیس جمهوری و اعضای کابینه باید همین حالا متمم 25 قانون اساسی را فعال و ترامپ را پیش از آنکه به خشونت و هرج و مرج بیشتر دامن بزند، برکنار کنند.
درخواست اعضای کنگره برای برکناری ترامپ
در همین حال، شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر گزارش داد، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: من نیز همصدا با «چاک شومر» رئیس نمایندگان حزب دموکرات در سنا، معاون رئیس جمهور (مایک پنس) را به برکناری ترامپ از طریق اجرای متمم 25 قانون اساسی ترغیب می‌کنم. اگر مایک پنس و دولت برای عزل ترامپ اقدامی نکنند، کنگره برای استیضاح ترامپ و برکناری او آمادگی دارد.
«چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات در سنای آمریکا هم در حساب توئیتری خود نوشت: آنچه دیروز در پایتخت آمریکا اتفاق افتاد شورشی علیه آمریکا بود که تحریک کننده آن رئیس جمهور ترامپ بود. این رئیس جمهور نباید حتی یک روز بیشتر بر سر کار باشد. سریعترین و موثرترین روش که امروزه می‌توان برای برکناری این رئیس جمهور از سمت خود انجام داد این است که معاون رئیس جمهور بلافاصله به متمم بیست و پنجم قانون اساسی عمل کند. اگر معاون رئیس جمهور و هیئت وزیران از این کار سر باز بزنند، کنگره باید برای استیضاح ترامپ بار دیگر تشکیل جلسه دهد.
درخواست اعضای کنگره برای برکناری ترامپ
«ایلهان عمر» نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز در واکنش به حمله اخیر طرفدران ترامپ به کنگره آمریکا در پیام توئیتری خود نوشت: در حال آماده کردن بند‌های طرح استیضاح هستم. دونالد ترامپ باید توسط مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح و توسط سنای ایالات متحده از اداره اخراج شود. نمی‌توانیم اجازه دهیم او در دفتر کارش باقی بماند. مسئله دفاع از جمهوری است و باید به سوگندمان متعهد باشیم.
درخواست اعضای کنگره برای برکناری ترامپ
سناتور «دیان فاینشتاین» سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیا هم در حساب توئیتری خود نوشت: در پی خشونت دیروز در ساختمان کنگره و هرج و مرجی که مستقیماً از سوی ترامپ رئیس جمهور تحریک شده است، ما شاهد درخواست‌های زیادی برای برکناری وی از طریق استیضاح یا استناد به متمم 25 قانون اساسی هستیم. من کاملا موافقم که رئیس جمهور باید هرچه زودتر از سمت خود برکنار شود.
درخواست اعضای کنگره برای برکناری ترامپ
«جرولد نادلر» رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا هم ضمن حمایت از استیضاح ترامپ و برکناری وی از ریاست جمهوری اعلام کرد: اتهامات استیضاح علیه ترامپ باید مستقیما برای رای گیری در صحن مجلس نمایندگان مطرح شود.
همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داد، نمایندگان حزب دموکرات آمریکا در مجلس نمایندگان این کشور روز پنج شنبه لایحه‌ای را برای برکناری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بعد از حمله حامیان وی به ساختمان کنگره توزیع کردند.
«دیوید سیسیلین» نماینده حزب دموکرات در پیامی در توئیتر نوشت: «در حال توزیع مواد استیضاح هستم که توسط تد لیو، راسکین و من آماده شده است تا رئیس جمهور را در پی حمله دیروز حامیانش به ساختمان کنگره برکنار کنیم.»
از سوی دیگر، «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا با استفاده از متمم 25 قانون اساسی این کشور برای برکناری ترامپ از قدرت مخالفت کرد. بر اساس این متمم، معاون رئیس جمهوری و اکثریت کابینه دولت قادر خواهند بود رئیس جمهوری را فاقد صلاحیت تصدی قدرت اعلام کنند.

نظر شما