شناسهٔ خبر: 44901077 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌های مشرق

زیباکلام: در آمریکا امید مردم روزافزون است/ مرعشی: مردم نباید انتظار داشته باشند با یکی دو انتخابات همه‌چیز درست شود

قرار بود که در سالهای گذشته،سیب و گلابی های برجام، آنچنان رونقی در کشور ایجاد کند که قیمت هر دلار، یکهزارتومان شود؛ علاوه بر این لیست امید در مجلس دهم و شورای شهر پنج نیز در پی فتح الفتوحی بزرگ بودند.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** زیباکلام:در آمریکا امید مردم روزافزون است

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «در 42 سال گذشته این باور برای مردم به وجود آمده که رای دادن آنها در انتخابات، چه در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری و چه در مورد انتخابات مجلس صد درصد خواسته‌های آنها را تغییر نمی‌دهد و اصلاح در حد انتظار و مطلوب ‌ایجاد نمی‌شود. در آمریکا مشاهده می‌کنیم که میزان مشارکت مردمی در پای صندوق‌های رای، منظم رو به افزایش است».

زیباکلام در ادامه گفت: «در انتخابات اخیر آمریکا شاهد هستیم که رای از طریق پست به صندوق‌ها ریخته شد. در این انتخابات شاهد هستیم که میزان مشارکت به نحو شگفت‌انگیزی بالا رفته است. این مشارکت نشان می‌دهد در آمریکا میانگین امید ثابت و گاه رو به افزایش بوده است. ای کاش مسئولان، این پرسش را از خود بکنند که در مقایسه با مشارکت انتخابات آمریکا، چرا در ایران انتخابات به انتخابات، امید مردم به اینکه صندوق رای بتواند همه خواسته‌های آنها را تامین کند، ‌ روبه پیشرفت نیست و در نتیجه، مشارکت مردمی در انتخابات، رو به نزول بوده است؟».

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: «همه ما می‌دانیم که اگر نیمی از مشکلات در نتیجه عملکرد روحانی باشد، نیمه بیشتر آن تقصیر سیاست‌های کلان نظام، سیاست خارجی و هزینه‌های هنگفتی که کشور را به این سو کشیده استما محبوبیت خود را حتی در عراق و افغانستان مثل قبل نداریم».

در انتخابات ریاست جمهوری اخیر در آمریکا، حدود 67 درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند. در انتخابات ریاست جمهوری 2016 نیز مشارکت مردم 56 درصد بوده است. کارشناسان میزان مشارکت مردم در انتخابات 2020 را طی 120 سال گذشته در آمریکا بی سابقه نامیدند.

در این سو، زیباکلام و همفکران وی نیز با شگفت زدگی و البته با حسرت به این میزان مشارکت اشاره کرده اند. این در حالی است که مشارکت ۸۵ درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال 88، بالاترین رکورد مشارکت سیاسی مردم طی سال های پس از انقلاب اسلامی است.

رکورد مشارکت مردم آمریکا در 120 سال اخیر، 67 درصد بوده ولی ما همین 11 سال پیش 85 درصد مشارکت انتخاباتی داشتیم.

در هفته های گذشته ترامپ ادعای تقلب را مطرح کرد، در مقابل دموکرات ها و البته جمهوری خواهان- که هم حزبی ترامپ بودند- همگی یکصدا به این ادعا واکنش نشان داده و آن را مصداق حمله به دموکراسی و نشانه دیکتاتوری و استبداد و لی عقلی نامیدند.

اما در سال 88، وقتی میرحسین موسوی در شرایطی که مردم هنوز در صف های انتخابات حضور داشتند و ساعت رای گیری پایان نیافته بود، با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی، مدعی شد که با اختلاف زیاد، رئیس جمهور ایران است؛ در ادامه کروبی و هم حزبی های موسوی بدون توجه به قانون و با لگدمال کردن رای مردم و بدون هیچ مستندی، مدعی شدند که تقلب صورت گرفته است.

در آن سال، اصلاح طلبان رکوردزنی افتخارآمیز مردم در مشارکت انتخاباتی را به آشوب و اغتشاش بدل کرده و مردم را متحمل خسارت های فراوانی کردند.

حالا زیباکلام با نمایش «خودتحقیری حاد» ، مدعی شده است که امید مردم در آمریکا روز افزون است. این در حالی است که تنها در یک قلم، آسوشیتدپرس در گزارشی تاکید کرده است که میلیون ها آمریکایی گرسنه برای نخستین بار در صف های کیلومتری بانک های غذا در آمریکا حاضر شده اند که این مسئله از زمان وقوع رکود بزرگ در دهه 1930 تاکنون بی سابقه بوده است.

لازم به ذکر است که میزان مشارکت مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری 96 نیز 73 درصد بوده است؛ اما اصلاح طلبان این بار هم علیرغم اینکه اکثریت مطلق کابینه را در اختیار گرفتند، با دروغ «اختیارات محدود» از رسیدگی به مطالبات مردم شانه خالی کردند.

**مرعشی:مردم نباید انتظار داشته باشند با یکی دو انتخابات همه‌چیز درست شود

«حسین مرعشی» فعال سیاسی اصلاح طلب و سخنگوی حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «مردم ولی‌نعمت مسئولان هستند و صاحبان اصلی این مملکت‌اند اما انتقادی به مردم هم وارد است؛ اینکه مردم اکنون باید درس بزرگی از انتخابات اسفند 98 بگیرند که وقتی از انتخابات ناامید شوند، تندروی و یک‌سویه‌گرایی حاکم می‌شود. مردم وقتی در یک، دو یا حتی سه‌ انتخابات حاضر می‌شوند نباید انتظار داشته باشند همه ‌چیز درست شود و دیگر هیچ مشکلی در کشور وجود نداشته باشد».

مرعشی در ادامه گفت: «باید همچنان به اصلاحات امیدوار بود. اصلاحات امری بسیار زمان‌بر و تدریجی است و خستگی در عرصه سیاسی جای ندارد و کناره‌گیری از سیاست هیچ مشکلی را حل نمی‌کند...مسیر اصلاحات سخت است و مردم نباید انتظار داشته باشند با یکی، ‌دو انتخابات همه‌چیز درست شود. برای اصلاح کشور باید صبر داشت و با تکیه بر صبر به خردورزی پرداخت».

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: «باید بپذیریم که دولت در شرایط سختی قرار داشت و اگر به حافظه تاریخی خود مراجعه کنیم، هیچ دولتی با این میزان تحریم‌ها روبه‌رو نشده بود...منتقدان دولت هم با هر ابزاری که می‌توانستند، سعی کردند دولت را در نگاه مردم تخریب کنند...ما هم (به دولت) انتقادهایی داریم اما در مجموع عملکرد بدی نداشت. آنچه من ضعف دولت می‌دانم، روابط عمومی‌اش است. دولت نتوانست با اقشار مختلف جامعه ارتباط عمیقی برقرار کند و با چنین ارتباطی عملکردش را به مردم توضیح دهد، از موانع و محدودیت‌ها سخن بگوید و در نهایت در برابر اتهامات از خود دفاع کند...دولت می‌توانست روشن کند که بخش عمده‌ای از مشکلات ریشه در خارج از کشور داشت».

حسین مرعشی در این مصاحبه از یکسو مردم را ولی نعمت مسئولان نامیده و از سوی دیگر برای آن شرط و شروط گذاشته است. اما بیان این اظهارنظر از وی اصلا عجیب نیست. در اسفند 94 وقتی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس در تهران پیروز شدند و در برخی شهرستان ها شکست خورند، مرعشی با بی ادبی و توهین به هموطنانمان، مردم شهرستان ها را «عقب مانده سیاسی»! نامید.

در ماههای اخیر مجلس در اقدامی مهم، طرح دو فوریتی اصلاح قانون مالیات بر خانه‌های خالی را تصویب کرد. پیش از آن نیز نمانیدگان مجلس یازدهم طرح بسیار مهم «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» را تصویب کردند که این طرح عصبانیت و خشم پمپئو و سران تروئیکای اروپایی(بدهکارهای برجام) را در پی داشت.

مجلس همچنین درباره طرح تأمین کالاهای اساسی، طرح ساماندهی بازار خودرو، ساماندهی سهام عدالت، رتبه بندی فرهنگیان، طرح ساماندهی بورس و طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اقدامات موثری انجام داده است. با این وجود، مرعشی به مردم بابت روی کاربودن چنینی مجلسی کنایه زده است. گو از نگاه آقای مرعشی، مجلس خوب، مجلسی است که نمایندگان آن مشغول «سلفی حقارت»، «برگزاری کمیته رفع حصر»، «اروپاگردی» و «برگزاری جشن تولد صفحه اینستاگرامی» خود هستند.

مرعشی در این مصاحبه با توهین به فهم و شعور مردم، مدعی شده است که «مردم نباید انتظار داشته باشند با یکی دو انتخابات همه‌چیز درست شود». این در حالی است که تنها در یک قلم، روحانی در سال 92 وعده گشایش اقتصادی 100 روزه را مطرح و این وعده را در سال 96 نیز تکرار کرد.

محمد خاتمی- لیدر منزوی فعالین فتنه- در سالهای 92، 94 و 96 در انتخابات های دولت اول روحانی، مجلس دهم، شورای شهر پنجم و دولت دوم روحانی، با «تَکرار می کنم» های خود تاکید کرد که دیگر به عقب برنمی گردیم.

قرار بود که در سالهای گذشته، سیب و گلابی های برجام، آنچنان رونقی در کشور ایجاد کند که قیمت هر دلار، یکهزارتومان شود؛ علاوه بر این لیست امید در مجلس دهم و شورای شهر پنج نیز در پی فتح الفتوحی بزرگ بودند.

اما در نهایت اصلاح طلبان، «دلار 32 هزارتومانی» و «قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس» و «تحریم آیسا» و «تحریم کاتسا 2017» و «قانون وضعیت اضطراری علیه مردم ایران» و «قانون محدودیت ویزا» و «سلفی حقارت» و «جنایت نجفی در قتل همسر دوم خود» و... را در کارنامه خود ثبت کردند.

** اگر اشتباهی از ما سر بزند، ترامپ به ایران حمله می کند

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «امید ترامپ به درگیری» به قلم «جعفر گلابی» نوشت: «تمهیدات نظامی اخیر امریکا در خلیج‌فارس که رنگ غلیظ تحریک‌کنندگی دارند، نشان می‌دهد تیم جنگ‌طلب کاخ سفید نهایت تلاش خود را برای وارد کردن ایران به یک درگیری به ‌کار بسته‌اند و امیدوارند که با مجموعه فعالیت‌های خود و در صورت بروز اشتباهی از سوی ایران مناقشه‌ای دامنه‌دار را فراهم سازند. مناقشه‌ای با حداکثر تشنج که امکان بازگشت دولت بعدی امریکا به برجام و فروکش کردن التهاب‌ها در منطقه را به حداقل برساند و اسراییل و عربستان را از اهداف خود دور نسازد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «چیزی که ممکن است مانع ماجراجویی دیوانه‌وار او شود احتمالا سیستم امریکا و افکار عمومی آن کشور است؛ موانعی که با یک اشتباه از طرف ما ممکن است از جلو یک رییس‌جمهور غیرمتعارف برداشته شوند. فراموش نکنیم که قدرت پاسخگویی ایران برای امریکا بازدارنده است و نه برای مستبد ناامیدی که چیزی برای از دست دادن ندارد و باید به زودی برود».

روزنامه ایران هم در یادداشتی با عنوان «مقابله با واپسین تقلای جنگ افرزان» به قلم «دیاکو حسینی» از کارشناسان مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری- به ریاست حسام الدین آشنا» نوشت: «از دیدگاه ایالات متحده، ایران همچنان در پی انتقام ترور قهرمان ملی خود بوده و ممکن است با استفاده از پایان گرفتن دولت دونالد ترامپ در هفته های آینده و تمرکز واشنگتن به مسائل و اختلافات داخلی از این فرصت برای ضربه زدن به امریکا و چه بسا به منظور نمایش قدرت در بی اثر نشان دادن سیاست فشارحداکثری که پیام روشنی هم به دولت بعدی امریکا ارسال می کند، بهره بگیرد».

ارگان رسانه ای دولت در ادامه نوشت: «دولت امریکا تاکنون پیام های غیرقابل تفسیری از اراده ایران برای اجتناب از جنگ دریافت کرده و با خروج ناو «نیمیتز» از خلیج فارس با هدف کاهش تنش، به نظر می رسد حداقل عناصر کلیدی در دولت امریکا نیز از جنگ پرهیز دارند اما تا زمان انتقال کامل قدرت در کاخ سفید هیچکدام از این اراده ها نمی تواند طرف های سوم را که از آینده می هراسند، به دست برداشتن از ساخت بحران های جعلی تشویق کند. تا فرارسیدن آن روز و تا خاتمه این دوران گذار، ترکیبی از خویشتنداری و هوشیاری بیش از هر زمانی در سال های اخیر ضروری است».

وقتی دولت تروریست آمریکا در سال گذشته، سردار سلیمانی را به شهادت رساند، اصلاح طلبان بلافاصله تاکید کردند که ایران نباید دست به هیچکونه انتقامی بزند چون پاسخ طرف مقابل قابل پیش بینی نیست.

در ادامه وقتی غیورمردان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، پایگاه آمریکا در عین الاسد را موشک باران کردند، طیف اصلاح طلب، سراسیمه و وحشت زده اعلام کرد که ناقوس جنگ به صدا درآمده و آمریکا پاسخ سختی به ایران خواهد داد.

اما در سوی مقابل، علیرغم لاف زنی ترامپ و پمپئو و دیگر مقامات- دموکرات و جمهوری خواه-، در نهایت آمریکا هیچ غلطی نکرد و تقلا کرد تا سیلی سخت عین الاسد را تقلیل دهد.

در ماههای بعد وقتی نفتکش های حامل بنزین ایران عازم ونزوئلا شدند، طیف اصلاح طلب اعلام کرد که آمریکا اجازه نمی دهد که این نفتکش ها به مقصد برسد؛ اما علیرغم حضور شناورهای آمریکایی در آب های بین المللی، نفتکش های ایرانی، یکی پس از دیگری بدون هیچ مزاحمتی، در ونزوئلا لنگر انداخت و محموله خود را تخلیه کرد و سپس به ایران بازگشت.

طیف اصلاح طلب نه تنها شناخت درستی از قدرت ایران ندارد، بلکه حتی کوچکترین شناختی نیز از زبان دیپلماسی نداشته و متاسفانه از شناخت میزان قدرت واقعی آمریکا نیز ناتوان است.

تجربه های متعدد در ایران و سایر نقاط جهان ثابت کرده که آمریکا فقط زبان زور را می فهمد، دولت تروریست، زورگو و مداخله گر آمریکا در صورت دریافت پیام ضعف، پیشروی کرده و در مقابل در صورت دریافت پیام اقتدار، عقب نشینی می کند.

همانطور که مقامات ارشد کشورمان تاکید کرده اند، انتقام سخت ایران بابت خون حاج قاسم، قطعی و حتمی است ولیکن زمان و مکان آن را خودمان تعیین می کنیم و آمریکایی ها حتی در خانه خود نیز موقعیت امن نخواهند داشت.

نظر شما