شناسهٔ خبر: 44805310 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

کشف جسد خدمه شناور خوارزم

صاحب‌خبر -
گروه حوادث/ پیکر بی‌جان یکی از 7 خدمه شناور خوارزم که از روز جمعه در آب‌های هرمزگان ناپدید شده بود صبح دیروز در نزدیکی قشم از آب گرفته شد.
اسماعیل مکی‌زاده، معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اعلام این خبر گفت: از همان لحظات نخست پیدا شدن شناور واژگون شده خوارزم تلاش برای یافتن ۷ سرنشین ناپدید شده این شناور آغاز و عملیات جست‌و‌جو و نجات دریایی توسط تیم‌های اعزامی به منطقه ادامه یافت تا اینکه صبح دوشنبه 8 دی پیکر بی‌جان یک نفر از خدمه شناور خوارزم پیدا شد و تلاش برای یافتن دیگر مفقودین همچنان ادامه دارد.
وی افزود: چندین گروه جست‌و‌جو و نجات دریایی متشکل از نیروهای دریایی و هوایی ندسا، نداجا، دریابانی، همیاران ناجی و اداره کل بنادر و دریانوردی در شرایط نامساعد جوی برای یافتن اثری از خدمه شناور در منطقه حضور دارند و پس از تلاش ۷۲‌ساعته جسد یکی از خدمه شناور خوارزم پیدا و برای شناسایی تحویل دستگاه‌های ذیربط شد.  شناور خوارزم حامل ۱۵ عدد بیل مکانیکی بود که روز جمعه ۵ دی ساعت ۱۹ بندر شناص عمان را به مقصد بندرعباس ترک کرد اما در بین راه و در موقعیت ۱۵ مایلی جنوب شرق جزیره لارک به دلایلی از جمله شرایط نامساعد جوی واژگون شد. ۷ نفر از خدمه این شناور با ملیت‌های ایرانی و یک نفر نیز تبعه کشور هندوستان با نام‌های محمد عسکری‌زاده، فرزاد غلام رضایی، ستار صفری سکل، مصطفی بهادری، یاسر مانع بو حمیدی، مؤید عبدلیان‌پور و اجین جانسون بودند.
طبق اطلاعات ارائه شده از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان هنوز احتمال زنده بودن 6 خدمه لندینگ کرافت خوارزم وجود دارد و عملیات جست‌و‌جو همچنان ادامه پیدا می‌کند.  نامساعد بودن شرایط جوی، وزن غیر مجاز بار این شناور که حاوی 15 دستگاه بیل مکانیکی بوده و مهارنشدن درست بار در شناور و همچنین آبگرفتگی از جمله دلایل احتمالی بروز این سانحه به شمار می‌روند که هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت که سانحه به‌دلیل کدام یک از این موارد رخ داده است.
از آنجایی که شرایط جوی در منطقه واژگونی لندینگ کرافت خوارزم پایدار نیست و این شناور به‌دلیل وجود شدت امواج در حال حرکت است؛ فعلاً امکان نزدیک شدن شناور دیگر به این شناور واژگون شده نیست. احتمال اینکه افرادی از خدمه در شناور محبوس شده باشند وجود دارد که با پایدار شدن شرایط جوی، غواص‌های حرفه‌ای برای جست‌و‌جوی اجساد وارد شناور خواهند شد.

نظر شما