شناسهٔ خبر: 44599396 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شب یلدای مجازی ، آجیل مجازی

رشت - ایرنا- شب چله و دورهمی های این شب از دیرباز با تنقلاتی همراه بود که آجیل بعنوان خوراکی مقوی و سرگرم کننده پای ثابت این ضیافت ها به شمار می رفت .

صاحب‌خبر -

در گذشته کدبانوهای خانواده بذر خربزه و هندوانه و کدو را در تابستان خشک کرده برای این شب همراه با سویا ، برنج ، عدس ، گندم و  نخود برشته کرده ، گردو ، انجیر،  کشمش که در برخی نقاط آن هم از تولیدات خودشان بود را با آن آمیخته و بر سر سفره شب چله می نهادند.

اما کم کم این عادت از سر کدبانوها  نیز افتاد و جایش را خرید آجیل از بازار گرفت . تخمه ژاپنی جای تخمه هندوانه و خربزه و کدوی  خانگی را گرفت و بادام و پفک هندی جایگزین نخود و کشمش و گردو و انجیر شد.

اما بنظر می رسد نه تنها کرونا امسال یلدا را مجازی کرده که قیمتهای بالای این خوراکی آن را هم مجازی نموده است . 

قیمت هر کیلوگرم آجیل حداقل ۱۰۰ هزار تومان است که با شرایط اقتصادی این روزها ناشی از تحریم و کرونا تهیه آن برای اغلب خانواده ها مشکل و غیرضروری شده است .

بانویی که خارج از مغازه آجیل فروشی در شهر رشت مشغول نظاره قیمتها بود به خبرنگار ایرنا  گفت:  از زمان افزایش قیمت آجیل به ویژه پسته  هر سال یک قلم از محصولات آجیل را حذف  و به چند قلم ارزان بسنده کردم  اما امسال دیگر خرید همان ها نیز مشکل است .

 سمانه سالاری افزود: آنقدر هزینه های اساسی  دیگر علاوه بر کرایه خانه داریم که آجیل دیگر لاکچری و غیر ضروری است  .

یک واحد صنفی که فقط یکی دو قلم تخمه به صورت محدود در کنار دیگر اقلام مغازه اش عرضه می کرد، گفت:  اکنون خرید آجیل  همچون زمان گذشته که یکی از اقلام اصلی در شب یلدا و عید نوروز بود ، به شدت کاهش یافته است.

 آقا ابراهیم افزود: بسیاری از مشتری ها اکنون آجیل خود را به تخمه آفتابگردان و نخود و بادام زمینی آن هم به مقدار اندک منحصر کرده اند و پسته و بادام و فندق را حذف نموده اند.

آجیل در حال حذف شدن از سبد خانوار

در همین ارتباط نائب اول رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان گفت: با توجه به معضلاتی  که از لحاظ قیمت و کرونا  بر بازار ایجاد شده آجیل در حال خارج شدن از سبد خانوار است .

حمید انزانی اظهار داشت:  با توجه به درآمدها  بسیاری از خانوارها توان خرید آجیل را ندارند و بیشتر خرید خانوارها ملزومات اساسی است که آجیل جزو آنها نیست و اگرچه به لحاظ قیمت تغییرات اساسی نکرده است اما بازهم  خرید چندانی نداریم .

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار اتاق اصناف مرکز گیلان  به قیمت های عمده فروشی محصولات مختلف  آجیل اشاره و بیان کرد:  قیمت مصوبی برای آجیل وجود ندارد اما دامنه ای یعنی حداکثر و حداقلی برای آجیل  با توجه به کیفیت آن تعیین شده است .

 وی اضافه کرد: بر همین اساس؛ برای پسته پایین ترین قیمت مربوط به پسته آب خندان با کیلویی ۱۱۰  تا ۱۲۰ هزار تومان  به صورت عمده فروشیست  که در خرده فروشی بین ۱۰ تا ۱۲ درصد به آن افزوده می شود.

وی با یادآوری اینکه کیفیت بهتر محصولات در قیمت آنها تاثیر گذار است، ادامه داد: بالاترین قیمت هم مربوط به پسته  اکبری با اونس ۲۰ و احمدی با اونس ۲۰ تا ۲۲  ، ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار است.

انزانی ادامه داد: همچنین قیمت ها به صورت عمده  برای  فندق اشکورات کیلویی ۱۴۰ تا ۱۴۵ هزار تومان ، آجیل  مخلوط با نخود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان و هر چه  نخود آن کمتر باشد تا ۱۲۰ هزار تومان عرضه  می شود که در خرده فروشی قیمت آن ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش می یابد.

وی اظهار داشت: آجیل چهار مغز که متشکل از پسته، بادام هندی، فندق و کمش سبز اعلاء می باشد بین ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تومان به صورت عمده فروشی عرضه می شود.

 وی گفت: تخمه ژاپنی بین ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان و کدو بین ۶۰ تا ۷۸ هزار تومان و بادام درختی با اونس بین ۲۰ تا ۲۲ را نیز بین ۲۱۵ تا ۲۲۰ هزار تومان در عرضه عمده فروشی عنوان کرد.

اگرچه  شب یلدا قرار است مجازی برگزار شود اما امروز دیگر  خوراکی های آن بر سر سفره یک خانواده مجازی نیست و امید است که  دوباره سفره های جشن های ایرانی مملو از این تنقلات مفید شود.

علاوه بر  امید برای رفع تحریم ها و بهبود اقتصاد کشور و معیشت خانواده ها به نظر می رسد که کدبانوهای ایرانی باید بار دیگر به سنت حسنه تهیه آجیل خانگی روی آورند تا با آن سفره های خود را بیارایند و  شب بلند یلدا را با شادی به روز برسانند .

پرهیز از دورهمی های بزرگ و ماندن در خانه در کنار اعضای همیشگی خانواده به منظور پیشگیری از شیوع کرونا فرصتی است که در مورد صرفه جویی و کاهش هزینه ها از طریق روی آوردن به شیوه های ارزان تر و به دور از اسراف برگزاری شب چله بیاندیشیم و به آن عمل کنیم . 

برچسب‌ها:

نظر شما