شناسهٔ خبر: 44419553 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس کل دادگستری کرمانشاه:

با عوامل اصلی هنجارشکنی‌های اخیر برخورد قاطع می‌کنیم

فاطمه احمدیان

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه ضمن تاکید بر برخورد قاطع با عوامل اصلی هنجارشکنی‌های اخیر در کرمانشاه، از مردم خواست به تجمعات اعتراضی در این رابطه پایان دهند.

صاحب‌خبر -

پرویز توسلی زاده در نشستی خبری که امروز(19 آذر) در سالن جلسات دادگستری کل استان برگزار شد، بااشاره به پخش کلیپی هنجارشکنانه در فضای مجازی و بازتاب آن، اظهار کرد: این مسئله نارحتی مردم و روحانیون استان را بدنبال داشت و دستگاه قضایی هم سریع آن را پیگیری و پرونده ای در این رابطه تشکیل داد.

اخیرا کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که در آن زنی با وضعیت پوشش نامناسب در تکیه معاون الملک کرمانشاه- از بناهای تاریخی مذهبی-  اقدام به تبلیغ و مدلینگ می‌کند. همچنین چندی پیش تصاویری از استفاده یک واحد صنفی پوشاک در کرمانشاه از مانکن های زنده خانم منتشر شد.

وی تصریح کرد: تحقیقات درخصوص این پرونده هنوز ادامه دارد و تاکنون تعدادی از عوامل تهیه و توزیع این کلیپ های ناپسند، هنجارشکنانه و خلاف شرع دستگیر شده اند.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه تاکید کرد: در تحقیقاتی که از برخی بانوانی که در این کلیپ ها بوده اند داشته ایم، برخی از آنها نسبت به غیرقانونی بودن اقدامشان آگاهی نداشته اند، لذا با در نظر گرفتن این مسئله به خانواده های آنها این آرامش خاطر را می دهیم که به دنبال عوامل اصلی که با این اقدام سوء نیت‌هایی داشته اند، هستیم. ضمن اینکه خانواده ها هم باید نظارت بیشتری بر فرزندان خود داشته باشند.

وی به برگزاری تجمعاتی در اعتراض به این ماجرا در تکیه معاون الملک هم اشاره کرد و گفت: دستگاه قضایی خود را موظف به پیگیری جدی این موضوع می داند، لذا انتظار داریم این تجمعات بیش از این ادامه پیدا نکند.

توسلی زاده همچنین به استفاده یک واحد صنفی در کرمانشاه از مانکن های زنده خانم هم اشاره ای داشت و اضافه کرد: این اتفاق کاری خلاف شرع و ناپسند بود که برای آن پرونده ای تشکیل داده ایم و منتهی به پلمب این واحد صنفی شد. هرچند می دانیم صنوف متدینی در کرمانشاه داریم که در صحنه های مختلف انقلاب همواره پای کار بوده اند، اما با این موضوع هم بصورت جدی برخورد خواهیم کرد.

کرمانشاه را ناامن نشان ندهید

وی در ادامه به انتشار ویدئو زورگیری از یک بانوی کرمانشاهی در فضای مجازی هم پرداخت و اعلام کرد: به مردم اطمینان خاطر می دهیم که این موضوع را با حساسیت پیگیری می کنیم و بزودی هم نتیجه این پیگیری ها را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

این مسئول دستگاه قضایی با اعلام اینکه آمار جرائم خرد در کرمانشاه پس از شیوع کرونا افزایش پیدا کرده، اضافه کرد: تاکنون ستاد کنترل مجرمین حرفه ای و اخیرا هم ستاد جرائم خاص را در استان راه اندازی کرده ایم و باتوجه به اتفاق اخیر رخ داده هم در تلاشیم تا در رابطه با جرائم خرد هم ستادی تشکیل دهیم.

رئیس کل دادگستری استان یادآورشد: البته پس از انتشار این ویدئو، فیلم مشابه دیگری هم در فضای مجازی پخش شد که آن را مربوط به کرمانشاه می دانستند که اینگونه نبود، لذا تاکید می کنیم که نباید چنین التهاباتی در استان ایجاد شود و بگونه ای نشان دهیم که در کرمانشاه امنیت وجود ندارد.

مختومه شدن 30 هزار پرونده در استان با سازش

به گزارش ایسنا، توسلی زاده در بخش دیگری از سخنانش در این نشست گزارشی از عملکرد یکسال اخیر دستگاه قضایی استان ارائه کرد و با تاکید بر لزوم گسترش فرهنگ صلح و سازش و مصالحه، گفت: توجه به مقوله صلح و سازش که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضائیه است را در استان در اولویت قرار داده ایم و علاوه بر استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف، ستاد مصلحین را نیز در سطح استان راه اندازی کرده ایم و اعلام می کنیم که از همه ظرفیت دو میلیون نفر جمعیت استان برای توسعه فرهنگ صلح  و سازش کمک می خواهیم.

به گفته توسلی زاده سالانه 30 هزار پرونده در دادگستری استان کرمانشاه با کمک ستاد مصلحین منجربه سازش می شود که این مسئله کاهش 300 هزار نفری مراجعین به دادگستری ها را به دنبال داشته اشت.

روی 10 درصد پرونده های قضایی تمرکز داریم

وی در ادامه  به تلاش برای مدیریت پرونده های مهم قضایی در استان اشاره کرد و افزود: تنها 10 درصد از پرونده های قضایی استان پرونده های مهمه شامل سرقت های خشن، قتل عمد، آدم ربایی، منازعات، قدرت نمایی با سلاح، قاچاق سلاح و کالا و مواد مخدر کلان و ... هستند که تمرکز دستگاه قضایی روی این پرونده ها است و سعی کرده ایم توان کیفری و امنیتی استان را روی این نوع از پرونده ها متمرکز کنیم.

رئیس کل دادگستری کرمانشاه اضافه کرد: همچنین از سال گذشته کاهش تعدادپرونده های قضایی را به جد در دستور کار قرار داده ایم تا کیفیت رسیدگی به پرونده ها هم افزایش پیداکند که در این راستا بین 18 تا 20 درصد تعداد پرونده های موجود را کاهش داده ایم.

وی از تلاش برای کاهش جمعیت کیفری زندان های استان هم خبرداد و افزود: در تلاشیم تاجایی که ممکن است پای مردم به دادگستری و پلیس و زندان باز نشود، چراکه علاوه بر هزینه بردار بودن آن، مشکلات زیادی را برای خانواده ها به بار می آورد، بنابراین تاکید داریم که زندانی کردن افراد نباید به راحتی صورت گیرد، اما بصورت قاطع، صریح و بازدارنده هم با جرائمه مهمه برخورد می کنیم.

5000 مشاور املاک را ساماندهی کردیم

توسلی زاده به برنامه های دستگاه قضایی استان در حوزه پیشگیری از وقوع جرم هم اشاره ای کرد و افزود: از آنجایی که بخش عمده ای از پرونده های دستگاه قضایی مربوط به قراردادهای املاک و مستغلات است، طی یکسال گذشته پنج هزار مشاور املاک را در استان ساماندهی و آنها را مکلف کردیم تا قرادادهایشان را حقوقی تنظیم کنند. از سوی دیگر باتوجه به اینکه بخش زیادی از اختلافات مردم ناشی از دانش و آگاهی کم آنها از موضوعات حقوقی است، به همه توصیه می کنیم زمانی که قصد بستن قراردادی را دارند با آگاهی و استفاده از راهنمایی  یک مشاور حقوقی اقدام کرده و به راحتی اعتماد نکنند.

وی با بیان اینکه مسئولین دستگاه قضایی ارتباط بسیار خوب و نزدیکی با مردم دارند، عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم از مشکلات مردم در حوزه دادگستری آگاه شویم سامانه 4141 را در استان راه اندازی کرده ایم تا شهروندان مشکلات این حوزه را با پیامک برای ما ارسال کنند که طی مدت چندماه گذشته بیش از 420 پیامک داشته ایم.

با کوتاهی مدیران در انجام وظایفشان برخورد می‌‎کنیم

رئیس کل دادگستری استان در ادامه به ابلاغ دستورالعمل "ترک فعل مدیران" از سوی رئیس قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: طبق این دستورالعمل اگر مدیری در انجام وظایف قانونی خود کوتاهی کند و با این اقدام باعث خسارت به افرادی شود، برای آن مدیر مسئولیت کیفری و مدنی به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تاکنون برای چند مدیر در این رابطه پرونده قضایی تشکیل شده، عنوان کرد: هرچند تا پیش از این هم سازوکارهایی برای برخورد با مدیرانی که کوتاهی در انجام وظایفشان دارند، وجود داشت، اما از این پس این موضوع با دقت و جدیت بیشتری مورد رصد و اجرا قرار خواهد گرفت.

رئیس کل دادگستری استان پرونده بیمارستان تخریب شده امام خمینی(ره) اسلام آبادغرب را نمونه ای از چنین کوتاهی هایی خواند و گفت: در این ماجرا پرونده برخی کارکنان و هیات مدیره یک شرکت منتهی به حبس برای آنها شد.

71 درصد پرونده های معوق را تعیین تکلیف کرده ایم

توسلی زاده همچنین به توفیقات دستگاه قضایی استان در مدیریت و رسیدگی به پرونده های معوق یا مسن اشاره کرد و گفت: تعداد شعبانی که در استان بیش از 200 پرونده مسن دارند به تعداد 50 شعبه هم نمی رسد که از این نظر جایگاه بسیار خوبی در کشور داریم.

وی یادآورشد: دی ماه سال گذشته بیش از 58 هزار و 120 پرونده معوق  در استان داشتیم که این آمار به 16 هزار و 930 پرونده رسیده که حاکی از آن است که بیش از 41 هزار پرونده یعنی 71 درصد پرونده های معوق را تعیین تکیف کرده ایم.

رئیس کل دادگستری استان در ادامه گفت: سال گذشته در استان کرمانشاه  75 درصد از ابلاغ ها به صورت الکترونیک بود که امسال این آمار را به 95 درصد رسانده ایم و در رتبه پنجم کشور قرار داریم.

کاهش 1000 نفری جمعیت زندان های کرمانشاه

وی به کاهش جمعیت کیفری زندان های استان هم اشاره کرد و افزود: از سال گذشته تاکنون هزار نفر از جمعیت کیفری استان را کاهش داده و از ظرفیت های قانونی و نهادهای ارفاقی همچون جایگزین حبس برای آنها استفاده کرده ایم.

توسلی زاده از اجرای طرح  غربالگری زندانیان در کرمانشاه هم خبرداد و گفت: معتقدیم کسی که خطرناک نیست نباید زندانی شود و دراین راه تلاش کردیم تا قضات را نیز با خود همراه کنیم.

وی در پایان با تاکید براینکه دستگاه قضایی حتی در تعطیلات کرونایی هم خدمات خود را به مردم ارائه خواهد داد، عنوان کرد: تاکنون حدود 300 نفر از همکاران ما کرونا گرفته اند و سه فوتی هم داشته ایم، اما به خدمات خود ادامه می دهیم تا کار مردم روی زمین نماند.

انتهای پیام

نظر شما