شناسهٔ خبر: 44373477 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آموزش‌های ویژه به مجرمان سابقه‌دار قزوینی در زندان ارائه می شود

گروه استان‌ها- رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: باید برای اشتغال زندانیان حرفه‌ای و سابقه‌دار برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد چرا که بسیاری از مجرمان به سبب وجود فقر اقدام به ارتکاب جرم می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، حجت‌الاسلام نورالله قدرتی در سومین نشست ستاد کنترل مجرمان حرفه‌ای‌ و محکومین سابقه‌دار استان قزوین که صبح امروز در سالن جلسات شهید قاسم سلیمانی برگزار شد، اظهار داشت: نباید مجرمین حرفه‌ای تنها رصد شوند بلکه باید آموزش‌های کامل، ویژه و فوق‌العاده به آنها ارائه شود تا از درون زندان بتوانند درآمدزایی کرده و پس از خروج از زندان به آغوش جامعه بازگشته و شاغل شوند.

وی افزود: باید در کمیته‌ای برای اشتغال بعد از آزادی زندانیان سابقه‌دار و حرفه‌ای استان برنامه ریزی شود تا این مجرمان به سبب کمبود منابع مالی و یا فقر به دنبال جرم و جنایت نروند.

قدرتی عنوان کرد: مجرمی که بیش از یک فقره سابقه محکومیت قطعی به علت جرائم مهم همچون قتل عمد، آدم ربایی، دایر کردن مرکز فحشا، کیف زنی، قاچاق مسلحانه، عمده مواد مخدر و قاچاق انسان داشته باشد مجرم سابقه دار خوانده می‌شود در حالی که فردی که سه فقره از جرم‌های مهم را در پرونده خود داشته باشد مجرم حرفه‌ای قلمداد می‌شود.

وی افزود: باید با هماهنگی و همکاری تمامی دستگاه‌های متولی، بانک اطلاعاتی از مجرمان سابقه‌دار، حرفه‌ای و خطرناک تشکیل شود زیرا در این صورت می‌توان میزان جرائم را کاهش داد.

قدرتی تصریح کرد: برخی از مجرمان از نظر انتظامی خطرناک نیستند اما ممکن است از سوی اطلاعات سپاه تحت تعقیب و پیگیری باشند به همین سبب تهیه این بانک اطلاعاتی می‌تواند موجب کاهش آمار جرم‌ها در استان شود.

رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: ممکن است فردی پس از خروج از زندان و گذراندن دوران محکومیت به شهر دیگری رفته و در مکانی دیگر اقدام به تخطی از قوانین کند این در حالی است که مجرمان حرفه‌ای و خطرناک باید تحت نظر قرار داشته باشند.

وی با بیان اینکه رنگ پوشه پرونده‌های مجرمان حرفه‌ای باید با دیگر پوشه‌ها متفاوت باشد تا قاضی سریعا موضوع را تشخیص داده و حتی‌المقدور دستور آزادی موقت مجرمان حرفه‌ای، خطرناک و سابقه‌دار را صادر نکند، گفت: اگر وثیقه سنگین مورد نظر که از سوی قاضی تعیین شده به دادگاه ارائه شد باید سریعا به سایر دستگاه‌های متولی امر امنیت اعلام شود که مجرمی خطرناک یا سابقه‌دار با قرار وثیقه موقتا آزاد شده است.

قدرتی تصریح کرد: اگر قاضی در نظر دارد تا دستوری برای مرخصی مجرمان سابقه‌دار و حرفه‌ای صادر کند باید حداقل 72 ساعت جلوتر به ضابطین اعلام نماید تا این مجرم پس از رفتن به مرخصی نیز تحت پیگرد قانونی قرار داشته باشد.

 رئیس کل دادگستری استان قزوین تصریح کرد: همچنین از ضابطین در برخورد قانونی با مجرمان حرفه‌ای و خطرناک حمایت می‌شود تا دغدغه‌ای در این خصوص وجود نداشته باشد.

محمد قاسمی نیز در این جلسه گفت: امنیت یکی از  اصلی‌ترین موضوعات در حقوق شهروندی خوانده می‌شود به همین سبب می‌توان از آن به عنوان خط قرمز حاکمیت یاد کرد.

دادستان قزوین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه تامین امنیت و جلوگیری از ظهور و بروز اخلال‌گران نظم و امنیت تلاش زیادی داشته و تا امروز شهدای زیادی در راه عزت و اقتدار ایران اسلامی از جان خود گذشتند تا امنیت در کشور باقی بماند به همین سبب نباید اجازه دهیم که مجرمان خطرناک یا سابقه‌دار به اعمال نادرست گذشته خود ادامه دهند.

قاسمی خاطرنشان کرد: مجرمان حرفه‌ای، سابقه دار و خطرناک به صورت بالقوه زمینه ارتکاب جرم را دارند و به دلیل داشتن سابقه کیفری نیز امکان گرایش به ارتکاب جرم در آن ها بیشتر از مجرمان عادی است بر همین اساس باید اقدامات کنترلی، نظارتی و پیشگیرانه در این خصوص صورت گیرد.

وی افزود: هر گونه ارفاق و تخفیف قانونی برای مجرمان حرفه‌ای، سابقه دار و خطرناک ممنوع بوده و باید به صورت ویژه به آنها رسیدگی شود و هیچ کس نباید در این زمینه کوتاهی کند.

دادستان قزوین گفت: مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار در فضای مجازی مبارز طلبی می‌کنند به همین سبب باید در جلسات بعدی حتما از رئیس پلیس فتای استان نیز دعوت شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: مجرمان حرفه‌ای به سبب سابقه خود جرم‌های خشن را مرتکب می‌شوند در حالی که تبعات منفی جرم‌های خشن در جامعه بیشتر است پس باید این مجرمان کنترل شوند.

انتهای پیام/ح

نظر شما