شناسهٔ خبر: 44364859 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

متن سخنرانی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز مقابل آیت‌‌الله دژکام

در این سخنرانی آمده است: به گمانمان می بایست نهضت سکوتی در برخی مسئولین شکل گیرد و بجای حرف، با عمل صادق وارد میدان شوند و مردم داری را در عرصه عمل به نمایش گذاشته و با وعدههای بیهوده، اعتماد عمومی را سلب نکنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علیرضا زارع، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز به مناسبت روز دانشجو مقابل آیت الله دژکام سخنرانی کرد.

متن سخنرانی به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سخن را با جمله­ای از شهید مطهری آغاز میکنم: « من تأکید میکنم اگر  انقلاب ما در مسیر برقراری عدالت اجتماعی پیش نرود، مطمنا به نتیجه نخواهید رسید و این خطر است که انقلاب دیگری با ماهیت دیگری جای آنرا بگیرد»

فرصتِ کوتاه، صریح و بی­پرده سخن گفتن را غنیمت شمرده و چندکلامی به نمایندگی از انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز عرض می­نمایم. اتحادیه انجمن­های اسلامی دانشجویان مستقل در طی دو دهه فعالیت خود، همواره به دور از احزاب و جناح­های سیاسی و در دست گرفتن علم مطالبات مردمی گام برداشته است.

در ابتدای کلام سخن از عدالت اجتماعی شد؛ درد دارد شاهد اینروزهای اختلاف طبقاتی در جامعه باشیم و ببینیم مرز بین رفاه و فقر،تنها یک کوچه و یک خیابان است. که البته به پاس بی­تدبیری این سال­های مسئولین کشوری و گاها استانی، لفظ شکاف طبقاتی بسیار زیبنده­تر است. از سوی دیگر نیز، عده­ای که روزگاری در جبهه این بی­تدبیران رگ غیرت باد کرده و با سربند بنفش، فریاد امید سرمیدادند، امروز علم بی عدالتی در دست گرفته و بجای پاسخگویی، خود شاکی قصه شده­اند.

قصه تلخ دیگر، مدیریت حرفی است، به گمانمان می بایست نهضت سکوتی در برخی مسئولین شکل گیرد و بجای حرف، با عمل صادق وارد میدان شوند و مردم داری را در عرصه عمل به نمایش گذاشته و با وعده­های بیهوده، اعتماد عمومی را سلب نکنند. اشرافیت برخی مسئولین، جدایی از بدنه مردمی، خویشاوندگرایی و قصور در عمل به وظایف جایگاه حقوقی، موجب کاهش اعتماد و ناامیدی عموم از مسئولین است. البته ناگفته نماند مدیران لایق و مسئولیت­پذیر نیز از چشم ما پنهان نیستند.

فی­الحال، در میان جولان کرونا در کشور که آسیب­های بسیاری را به دنبال داشته، کارگران روزمزد، بی­سرپناهان، شاغلین غیر دولتی و بویژه حاشیه نشین­های شهر را آنگونه که باید مورد توجه قرار داد. البته که بسته­های معیشتی گامی بزرگ و مهر تأییدی بر مهرورزی مردم است، اما مسئولین استانی کجای این قصه­اند؟

حضرت آیت الله دژکام

حرف­ها بسیار اما، تریبون­ها اندک و فرصت محدود. چندکلامی به شما عرض کنم.

در طی سال­های نخستِ انتصاب شما به کسوت نمایندگی ولی فقیه در استان، شاهد تغییرات مشهودی در این جایگاه و ارتباط با بدنه مردمی و جوانان بودیم، که باعث خشنودی ماست. در ایام نخست ورود شما مسائلی از طرف این تشکل مطرح شد که من باب تأکید و یادآوری مجدد، برخی را عرض خواهم نمود، و آنچه تقاضامندیم عنایت شما به عرایض این جوانان دغدغه­مند به جهت پیگیری  است. نه ما به صرف سخنرانی حضور یافتیم، چرا که رسالتمان مطالبه­گری است و نه شما به صرف شنیدن.

جلوگیری از انحرافات مسئولین، صدای مردم بودن و سوق دادن مسئولین به سمت حل مشکلات جامعه از رسالت­های شماست. جایگاه شما می­بایست پناهگاه درماندگان و مستضعفین باشد. ارتباط واقعی با بدنه مردمی نه تنها شما را با دردها و زخم­های جامعه آشنا می­سازد، کما اینکه موجب تسکین و افزایش امید و اعتماد نیز می­شود.

حضور میدانی شما در پروژه­ها، ارتباط با بدنه­های علمی، نخبگان و مردم بسیار ارزشمند است که می­بایست مستمر و تقویت­شده­تر باشد.

در ابتدای حضورتان، مساجد و نماز جمعه محل و فرصتی برای برقراری ارتباط بی­واسطه مردمی بود که حقیقتا آن را ارج می­نهیم. اگرچه نیاز به اصلاح داشت، اما چه شد که بطور کامل لغو گردید.

نماینده محترم ولی فقیه

متاسفانه گسترش خاندان سالاری ، قبیله گرایی، لیست گرایی و منسوبیت خویشاوندی موجب کمرنگی و گمنانی برخی استعدادهای جوان در پشت این دیوارها شده است. که نیاز به آن دارد تا با کنار زدن پرده­های حایل و فراخوان طرح­های علمی و فرهنگی در مسیر کشف استعداد­ها و جوانان انقلابی، متخصص و متعهد در عرصه­های مختلف، قدم بگذارید و علم شایسته سالاری را در دست بگیرید.

باعث خوشحالی ماست که شاهد ارتباط شما با جوانان و استفاده از ظرفیت­های آنان هستیم، اما لازم است تا استفاده و نظرخواهی از اقشار و صنوف مختلف جوانان صورت پذیرد. لازم است شبکه سازی و چرخش­های مدیریتی نیز بین آنان شکل گیرد.

برنامه­ریزی بلند مدت و ترسیم افق چندساله که برای تدوین نیازمند مشورت با نخبگان، اساتید و متخصصان به صورت مستمر و تخصصی است، می­تواند گامی مهم در جهت تقویت رویکرد و رفع موانع و مشکلات باشد.

حضرت آیت الله دژکام

به یاد دارید در آبانماه سال گذشته، براثر بی­تدبیری مدیران کشوری شاهد اعتراضات مردمی بودیم، اما سوداگران، اعتراضات به حق مردمی را به بستر اغتشاشات و سوء استفاده مغرضان کشاندند، و شاید این اتفاق، به دلیل نبود ساختار و بستر مناسب برای شکل­گیری تجمعات اعتراضی در بستر قانونی و بدور از حواشی  و همچنین عدم حضور مسئولین برای شنیدن بی­واسطه مطالبات مردمی بود. در این بین نیز عملکرد ضعیف رسانه ملی و رسانه­های استانی که باید مرجع اصلی بازگویی و پیشرو پیگیری مطالبات مردمی باشند نیز، به چشم میخورد.

 اما امیدواریم استان فارس همچون عرصه­های مختلف، باعنایت حضرتعالی و با تشکیل هسته­های فکری، نسبت به تبیین و تعیین بستر مناسب برای بیان اعتراضات مردمی پیشگام باشد.

در پایان نیز از اهتمام شما نسبت به شنیدن دغدغه­های دانشجویان صمیمانه سپاسگزاریم و امید آن داریم چنین جلساتی مستمر و ادامه­دار باشد.

والسلام علیکم و رحمه الله

نظر شما