شناسهٔ خبر: 44345865 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

چرا باید ورزش را در دوران در‌خانه‌ماندن جدی بگیریم؟

گروه استان‌ها - با آمدن ویروس کرونا و در خانه ماندن، تحرک انسان‌ها کمتر می‌شود که در طول درازمدت موجب بیماری‌های مختلف و ضعف سیستم بدنی می‌شود، برای همین کارشناسان این امر، ورزش در خانه را توصیه می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، با شیوع بیماری کرونا هر کدام سعی کردیم پروتکل‌ها را رعایت کنیم و مراقب سلامتی خود و خانواده باشیم، یکی از موارد مهم رعایت پروتکل‌ها، ماندن در خانه است، که البته از طرفی مزایای خود را دارد و از سوی دیگر می‌تواند موجب کم تحرکی شود که این موضوع منجر به ضعف عضلات، چاقی، دیابت و اضافه وزن می‌شود که شرایط زمینه‌ای را برای آسیب‌‍ پذیری بیشتر در مقابل این بیماری یا هر بیماری دیگر فراهم می‌کند.

راستی اوقاتی که در خانه هستید را چطور می‌گذارنید؟ پای تلویزیون می‌نشینید و ساعت‌ها به آن خیره می‌شوید؟ یا اینکه تمام طول روز روی مبل دراز می‌کشید و به استراحت می‌پردازید؟ در طول این مدت زمان آیا نمی‌توانید دقایقی را به ورزش اختصاص دهید؟ مطمئنا که می‌توانید.

اما چرا افراد با دانستن اینکه ورزش به سلامتی آنها کمک می‌کند باز هم تعلل می‌کنند، بهانه‌هایی مثل؛ من وقت ندارم، برای این کار پیر شده‌ام، بچه‌هایم نمی‌گذارند، شروع می‌کنم اما دیگر نمی‌توانم ادامه بدهم، پول باشگاه ندارم، من خیلی چاق هستم، با ورزش نتیجه خوبی برای رسیدن به تناسب اندام نمی‌گیرم و ... هزاران هزار بهانه‌ی دیگر که برای ورزش نکردن می‌آوریم.

این بهانه‌ها فقط برای ورزش نیست اصولا انسان عادت به بهانه تراشی دارد، از مبحث بهانه‌ها که بگذریم باید دانست اصلا چرا بر ورزش و تاثیر آن بر حفظ و تقویت سیستم ایمنی خصوصا در این دوران تاکید می‌شود.

شاید قبلا عادت‌ به ورزش کردن نداشتیم و یا اگر هم ورزشی صورت می‌گرفت به صورت جمعی در باشگاه‌های ورزشی بود اما حالا که باید در خانه بمانیم و باشگاه‌ها هم تعطیل هستند، چگونه مراقب سلامتی و تناسب اندام خود باشیم؟ اصلا آیا ورزش به تقویت سیستم ایمنی ما در مقابل کرونا و حتی بیماری‌های دیگر کمک می‌کند؟ آیا می‌توانیم بدون برنامه خاص ورزش کنیم؟ آداب ورزش درست چیست؟ پیاده روی هم یک نوع ورزش است؟ کنار گذاشتن ورزش چه عوارضی دارد؟ آیا می‌توانیم با ماسک ورزش کنیم؟ پاسخ این سوالات و دیگر سوالات مرتبط با ورزش را در این گزارش بخوانید.

وجیهه کرمی، استاد دانشگاه رشته  تربیت بدنی و مربی ورزش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، اظهار داشت: بی‌تحرکی موجب بیماری‌های فراوانی می‌شود، از بیماری‌های عفونی تا مشکلات قلب و عروقی از عوامل بی تحرکی است، با ورزش، اندورفین زیادی در خون ترشح می‌شود و از افسردگی جلوگیری می‌کند، با ورزش می‌توان عزت نفس را افزایش داد.

وی با اشاره به افزایش انرژی با مصرف مواد غذایی، گفت: مواد دریافتی از آن چیزی که فرد مصرف می‌کند در بدن بیشتر است و با بی‌تحرکی موجب چاقی می‌شود و زمینه دیابت، مشکلات قلبی عروقی و تنفسی، پوکی استخوان و ...پیدا می‌کند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: انسان معلول که از نظر جسمی سالم نیست، اگر یک حرکت سالم در طول روز داشته باشند نسبت به انسان سالم دارای مزایای بیشتری برای آن‌ها است چرا که بی تحرکی به فرد معلول بیشترین ضربه را می‌زند و موجب زخم بستر، خشکی مفاصل، کوتاهی عضلات، پوکی استخوان و ... می‌شود.

کرمی بیان کرد: نیاز به برنامه خاصی برای ورزش کردن نیست، اینکه فرد خود را ملزم کند به باشگاه برود یا برنامه ورزشی دریافت کند چندان درست نیست، افراد می‌توانند بدون برنامه خاص حرکت ورزشی انجام دهند.

این مربی ورزش و آسیب نخاعی افزود: با کمترین هزینه و فضای کم می‌توان ورزش‌های بسیار جالبی انجام داد و نیاز به دمبل و وسیله‌های باشگاهی نیست، تمرینات بسیاری هستند که موجب چربی سوزی می‌شوند و بسیار ساده هستند.

کرمی خاطرنشان کرد: بسته به سن و آناتومی بدن باید تمرین ورزشی انجام داد، نمی‌توان ساعت مشخصی برای ورزش تعیین کرد، هر کس به اندازه توان خود ورزش کند و کم کم به دقائق ورزش اضافه کند.

وی با اشاره آداب درست فعالیت ورزشی، عنوان داشت: وقتی تصمیم به انجام ورزش دارید باید بدن خود را با کشش‌های مناسب گرم کنید، گاها افراد بدون کشش‌های مناسب به پیاده روی می‌روند که این اشتباه است، اول کشش مناسب و گرم کردن بدن سپس ورزش مورد نظر و در آخر سرد کردن بدن با کشش مناسب، توصیه می‌شود.

کرمی گفت: ورزش اصول خاص دارد، بدون انجام این اصول و آداب موجب آسیب به بدن خود می‌شوید، حتی زمانی که می‌خواهیم از خواب رختخواب بیرون بیاییم باید بدن را کش بدهیم تا عضلات از خواب بیدار شوند.

وی با اشاره به سرد کردن بدن پس اتمام ورزش، تصریح کرد: با انجام این کار بدن از حالت پویای خود خارج می‌شود و 10 دقیقه برای این کار کافی است با گرم و سرد کردن بدن موجب جلوگیری از گرفتگی، کوفتگی عضلات و آسیب به آنها می‌شویم.

این استاد دانشگاه با اشاره به ماسک زدن هنگام ورزش، گفت: این ماسک حالت حائل دارد که موجب تنفس عمیق‌تر می‌شود و مغز هم کم کم به داشتن ماسک عادت می‌کند، ماسک مشکل خاصی در ورزش و پیاده‌روی ایجاد نمی‌کند.

وی بیان کرد: اگر در حرکت ورزشی که افراد انجام می‌دهند دچار تنگی نفس، درد در عضلات شدند، دیگر به آن حرکت ادامه ندهند چرا که موجب پارگی در تاندون‌ها می‌شود.

کرمی خاطرنشان کرد: با پیاده روی و دوچرخه‌سواری می‌توان به تناسب اندام رسید و موجب چربی سوزی شد، انسان‌ها به هر چیزی عادت می‌کنند و اگر یک فرد زیاد بخوابد بدن کم کم به این روال عادت می‌کند، سعی کنیم در برنامه زندگی خود، ورزش را جای دهیم.

انتهای پیام/7540/ش

نظر شما