شناسهٔ خبر: 44312449 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس بسکتبال: تیم ملی باید به بازیکنان جوان فرصت بازی دهد

تهران- ایرنا- کارشناس بسکتبال با بیان اینکه تیم ملی نیاز به نقد کارشناسی دارد، گفت: تیم ملی باید به بازیکنان جوان و با انگیزه فرصت بازی دهد.

صاحب‌خبر -

«محمدرضا اسلامی» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا در خصوص شکست تیم ملی بسکتبال ایران برابر سوریه، اظهار داشت: دلایل خیلی زیادی وجود دارد که می‌توان به آن اشاره کرد. تیم ملی سوریه بعد از باخت مقابل قطر و بازی ضعیف ما در برابر عربستان، مُصر بود که با انرژی و انگیزه مضاعف ما را شکست دهد. 

وی افزود: از لحاظ فنی که در جریان بازی اتفاق افتاد، ما در دفاع مَچ‌آپ که در دقایق متمادی بازی انجام می‌شود، متاسفانه نتوانستیم آن را بشکنیم و مانند شکست چند سال پیش در مقابل عراق، این دیدار را نیز واگذار کردیم. دلایل متعدد فنی برای این وجود دارد. ما در تِرن‌آوِر هر دو بازی و ریباند مخصوصا در مقابل تیمی که حالت دفاعیش زون است ضعیف عمل کردیم. بزرگترین ضعف دفاع زون در ریباند است و ما می‌توانستیم با چینش دفاع مناسب و نفرات بهتر، ریباند حمله را از آن خود کنیم که این اتفاق نیافتاد.

سرمربی تیم بسکتبال شورا و شهرداری قزوین ادامه داد: تلاش برای بازی دور از سبد تلاشی منطقی نبود و متاسفانه به سبد هم نمی‌نشست و این باعث شد که ما نتوانیم برتری خود را حفظ کنیم. علی‌رغم تمام نکات ضعفی که داشتیم، تا دقایق آخر این دیدار، بازی نزدیکی با سوریه داشتیم اما در آخر بازی عدم استفاده از پرتاب‌های پنالتی باعث شد بازی را واگذار کنیم. در چند ثانیه آخر بازی رو به دفاع ریسکی آوردیم و طبیعتا اگر در این دفاع نتیجه نگیرید، اختلاف امتیاز بیشتر هم می‌شود.

اسلامی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم بگوییم که باختیم و هیچ اتفاقی هم رخ نداده، اشتباه است. این اتفاق رخ داده و ما باید قبول کنیم که در دفاع، حمله و کار انفرادی ضعف داشتیم اما باید بدون حب و بغض و بسیار کارشناسی و در جهت کمک به تیم ملی مشاوره دهیم و حتی اگر قصد نقد را داشته باشیم باید نقد توام با مخالفت نباشد و نقدی سازنده باشد و در آن پپیشنهاد هم داشته باشیم که به طور حتم ترتیب اثر داده خواهد شد.

وی در خصوص نبود بازیکنانی همچون حدادی، صمد نیکخواه بهرامی و ارسلان کاظمی در این دیدار، گفت: نبود هر کدام از این بازیکن‌ها می تواند تاثیرات منفی در ارائه بازی داشته باشد اما من معتقدم حتی زمانی که حدادی حضور هم داشته باشد و با مصدومیت مواجه باشد ما باید شیوه‌هایی داشته باشیم که بدون او هم بازی کنیم و توانمندی‌هایمان را نشان دهیم اما متاسفانه ما در این دو بازی این موضوع را نشان ندادیم. عدم هماهنگی و نداشتن آمادگی روانی مناسب در این دو بازی به ما لطمه زد.

اسلامی خاطرنشان کرد: چیزی که من از این دو دیدار برداشت کردم این بود که واقعا پیش‌بینی ما باخت در یکی از این دو دیدار تورنمنت بوده است. من فکر می‌کنم که ذهنیت کادرفنی ما شکست در دیدار با سوریه بود و متاسفانه بازیکنان ما هم در دقایق حساس بازی با سوریه این موضوع را نشان دادند و هیچ تلاشی هم در خصوص خروج از مشکلات این دیدار انجام ندادند و یا تلاش آن‌ها به بار نمی‌نشست.

کارشناس بسکتبال، اظهار داشت: در هر صورت من فکر می‌کنم که سرمربی تیم ملی با اسم و اعتبار یک سری از بازیکنان در این تورنمنت شرکت کرد و قمار بزرگی هم انجام داد که متاسفانه به شکست تیم ملی منجر شد. به نظر من باید دست سرمربی تیم را باز بگذاریم و اجازه دهیم بازیکنانی که شایستگی حضور در این تیم را دارند و حتی شاید تجربه بالایی نداشته باشند را با جرات انتخاب کرده در مسابقات پیش‌رو از این بازیکنان استفاده کند و حتی اگر احساس کردیم که آن‌ها هم‌سطح با بازیکنان عقبه‌دار تیم ملی هستند هم از آن‌ها استفاده شود. ما در این دو سال متاسفانه هیچ پیشرفتی در این خصوص نداشتیم و برخی بازیکنان با تجربه تیم ملی نتوانستند هیچ کمکی در بازی‌های ملی به ما داشته باشند. باید آن‌ها را حذف کرده و فرصت را به بازیکنانی دهیم که جوان و با انگیزه هستند که بتوانند با کسب تجربه در آینده، جانشین بازیکنان بزرگ ما باشند. 

وی افزود: در نهایت فکر می‌کنم که ما باید این باخت غیرمنتظره و غیرقابل پیش‌بینی را فراموش کنیم. اما مطمئن باشید با درسی که ما از این باخت گرفتیم هم «مهران شاهین‌طبع» هم کادرفنی و هم فدراسیون خروجی و بازخورد مناسبی از این باخت خواهند گرفت و حتما برنامه آن‌ها در آینده تغییر خواهد کرد. به طور حتم برنامه‌ریزی اردوها، برگزاری دیدار تدارکاتی و حتی انتخاب بازیکنان تیم دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد.

اسلامی در پایان، اظهار داشت: من فکر می‌کنم که جامعه منتقدین، مطبوعات و خانواده بسکتبال باید پشت تیم ملی باشند و کادر فنی را حمایت کنند و بعد از خروج از شرایط کرونا باید به شرایط آرامش نسبی برسیم. این امکان وجود دارد که به شرایط مطلوب برگردیم چرا که بسکتبال ما به طور قطع یک سر و گردن بالاتر است و در سطح آسیا نیز در جایگاه خوبی قرار دارد. انشاالله با حمایت‌های همه‌جانبه و برنامه‌ریزی مناسب و تقویت کادرفنی مطمئن باشید در بازی‌های پیش رو شرایط بهتری خواهیم داشت.  

نظر شما