شناسهٔ خبر: 44311875 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

روایت تستیم از قهرمانی که بی‌عدالتی‌ها دلسردش نمی‌کند

گروه استان‌ها _ تسنیم از قهرمان ورزش باستانی کشورمان روایت می‌کند که بارها در مسابقات کشوری و جهانی قهرمان شده است و بی‌عدالتی‌ها دلسردش نمی‌کند، وی می‌گوید: ورزش باستانی ناشناخته است و امکانات کافی نداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد ،در ایران قدیم تحرک و پویایی جایگاه خاصی داشته و علاوه‌بر آن بینش و شیوه رفتار پهلوانی بود که ارج و قرب خاصی نزد مردم داشت و خلق‌وخوی خداپسندانه‌‌ محسوب می‌شد، در گذشته مقصود اصلی از ورزش رسیدن به همین مرام پهلوانی بود و آن‌ها که بهتر این مرام و بینش را درک می‌کردند و طبق آن رفتار می‌کردند وجهه و محبوبیت بیشتری در چشم و دل خلق خدا داشتند.

بیت مشهور فردوسی پاکزاد "ز نیرو بود مرد را راستی  زسستی کژی آید و کاستی" در وصف تحرک و اثرات آن در قوت جسمانی و منش پهلوانی، مصداق خوبی است از پهلوانانی که سستی و ناراستی را به راستی و درستی ترجیح داده و با نفس خود به‌مبارزه برخاستند تا مردانگی و امید را در شریان‌های فرهنگی و اجتماعی زندگی خود و دیگران جاری کنند.

در مورد روزگار کنونی آنچه که شاید در نگاه اول به‌نظر آید این است که جوانان با وجود این همه رنگ و لعاب و وسایل رفاه و آسایش، دیگر رغبتی به جست‌وخیز و کنش و واکنش‌های سازنده ندارند.

کنکاش‌ها اما نوید از بودن می‌دهد و امیدوارمان می‌کند، هنوز هم در زمانی که فرهنگ جوامع و جامعه ما دستخوش تغییر و تحول‌های زیاد و عجیب و غریبی شده می‌توان رگه‌هایی از مرام و مسلک‌های قدیم پیدا کرد و بارقه‌های نشاط و عزت‌مندی را در کارزار سرعت و تحول پرشتاب امروزی مشاهده کرد.

هنوز هم جوانانی پیدا می‌شوند که پا به عرصه‌های توانمندی و درست‌اندیشی گذاشته‌ و افتخارآفرینی می‌کنند، قهرمانان و پهلوانانی که غنچه‌هایی از راستی و تندرستی را در هیاهوی زمانه شکفته و هرچند جایی، نامی از آن‌ها برده نمی‌شود اما باز در گمنامی خود فخرآفرینی می‌کنند.

از قدیم یکی از جایگاه‌های پرورش قهرمانانِ پهلوان‌مسلک زورخانه‌ها بودند که طرفداران زیادی داشتند و باستانی‌کاران نیز از شأن و مقام خاصی برخوردار بودند اما این ورزش انسان‌ساز الان با تمام معناها و جذابیت‌هایش عزلت‌نشین شده و کمتر کسی سری به آن می‌زند.

 اما امروز به‌رسم انجام رسالت‌ و به‌منظور آشنایی بیشتر با افتخارات میهن‌اسلامی‌مان، در حوزه گفت‌وگوهای تسنیم با مشاهیر چهارمحال و بختیاری، به‌سراغ یکی دیگر از قهرمانان ورزشی استان رفتیم و ایرادات خواندنی وی را به نوشتار درآوردیم.

در این گفت‌وگو سیدجلال صالحی‌قهفرخی فرزند سیدصالح متولد سال  1368، کارشناس‌ارشد رشته تربیت‌بدنی و قهرمان باستانی کشور از پستی و بلندی‌های مسیر موفقیت‌هایش می‌گوید.

قهرمان مدال‌آور باستانی کشورمان، اظهار داشت: از 11 سالگی ورزش فوتبال را در مدرسه فوتبال بنیاد به مربی‌گری آقای رسول صابری آغاز کردم و در همین زمان والیبال را نیز شروع کردم، در حدود 1٤ سالگی به واسطه داماد خانواده‌مان سیدحسین موسوی که مربی ورزش زورخانه‌ای بود، وارد این ورزش شدم و رشته چرخ‌چمنی را ادامه دادم.

وی افزود: از سال 82 تا 87 در کنار ورزش زورخانه‌ای به رشته‌های دیگر از جمله والیبال نیمه‌حرفه‌ای و فوتبال می‌پرداختم و چندین بار در والیبال، تا مرحله استانی پیش رفتم. در سال 88 در رده جوانان ورزش زورخانه‌ای در المپیاد کشوری مقام دوم را کسب کردم و از سال 89 وارد رده بزرگسالان شدم و تا الان قهرمان کشوری هستم.

قهرمان جهانی ورزش باستانی عنوان داشت: هر ساله برای مسابقات برون‌مرزی انتخاب می‌شدم و در مسابقات جام‌جهانی بلاروس 2011 مقام دوم تیمی را کسب کردم. در مسابقات آسیایی نپال سال 1392 در هر کدام از بخش‌های تیمی و چرخ‌چمنی نیز مدال طلا را به‌دست آوردم.

صالحی خاطرنشان کرد: در سال 94 در رقابت‌های تبریز دو مدال طلای آسیایی تیمی و چرخ‌چمنی و در سال 96 نیز طلای آسیایی در بخش تیمی و بخش چرخ‌چمنی را در کشور فیلیپین از آن خود کردم.

وی با اشاره به حکم مربی‌گری و مدرسی بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای‌ خود بیان داشت: در سال 98 که به‌خاطر خدمت سربازی  اجازه حضور در مسابقات ورزشی را نداشتم اما مربی‌گری تیم‌های هند و بنگلادش در مسابقات جهانی بجنورد را به‌عهده داشتم.

این مدال‌آور جهانی ورزش باستانی با اشاره به رکوردزنی‌ها، یادآور شد: در سال 91 زمان چهار دقیقه را در چرخ‌چمنی کشور ثبت کردم و سال گذشته نیز رکورد پنج‌ونیم دقیقه را در این رشته به‌ثبت رساندم.

وی با اشاره به موانع و مشکلات پیش‌روی باستانی‌کاران تصریح کرد: امکانات ورزشی برای تمرین بسیار اندک بود و از لحاظ آموزش هم استان در قهرمانی از سایر استان‌ها عقب بود و مجبور بودیم به استان‌های دیگر روی بیاوریم.

صالحی ادامه داد: از لحاظ حمایت و پشتوانه در ورزش و انتخاب‌ها بی‌عدالتی‌هایی که یک قهرمان را به‌راحتی دلسرد می‌کرد و بسیاری از قهرمانان به دلیل همین بی‌عدالتی‌ها خداحافظی می‌کردند.

قهرمان ورزش باستانی کشورمان در پایان با ابراز تاسف از ناشناخته ماندن ورزش باستانی گفت: ناشناخته بودن سبب عدم‌گرایش نوجوانان و جوانان به این رشته شده است و کمبود ادوات و ابزارهای موردنیاز آن از دیگر موانع مهم این رشته ورزشی است که می‌طلبد مسولان به این مقوله توجه کنند.

انتهای پیام/7540/ ت

نظر شما