شناسهٔ خبر: 44300434 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

با خادمان قرآن/ 36

قرآن‌نگاری؛ مهم‌ترین اثر مرحوم «غلامرضا صفامهدوی»

عشق و علاقه شدید مرحوم غلامرضا صفامهدوی به خوشنویسی و تقلید از روی خط مرحوم «طاهر خوشنويس» موجب شد تا سرانجام خط وی در حد خوش قرار گرفت و با تلمذ نزد اساتید، موفق به دریافت گواهینامه خوشنویسی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، تجلیل از مقام شامخ معلمان، اساتید و افرادی که برای ترویج قرآن و عترت، زحماتی را متقبل شده‌اند، وظیفه‌ای است که نمی‌توان از آن شانه خالی کرد. بزرگداشت و بیان آثار و رفتار این افراد نه‌ تنها قدردانی کوچکی از زحمات بی‌شائبه آنان است، بلکه برای نسل فعلی و جوانان این مرزوبوم آموزنده و راهگشاست؛ کسانی که عمری را بدون چشم‌داشت به آموزش و ترویج کلام وحی گذرانده‌اند و به حق نام خادم‌القرآن بر آنان نهاده‌اند. برخی از این بزرگان چهره در خاک کشیده‌اند که نگاه کوتاهی به زندگی آن‌ها خواهیم داشت. مرحوم غلامرضا صفامهدوی از این افراد است.

غلامرضا صفا مهدوی در سال 1316 در شهر مشهد دیده به جهان گشود. دوران تحصيل ابتدايی را در مشهد گذراند. سپس مدتی در كار كشاورزی ياور پدر خود بود و چند سال نيز در امور حسابداری بعضی از تجارت‌خانه‌های قالی و قماش مشغول به كار شد.

بیشتر بخوانید:

حدود سال 1342 به خطاطی رو آورد و در وجود خود عشق و علاقه شديدی نسبت به هنر خطاطی به ويژه خط نسخ احساس كرد. در اوقات فراغت از روی خط مرحوم طاهر خوشنويس تمرين می‌كرد تا اينكه پس از دو سال تمرين، خط وی در حد خوش قرار گرفت. در سال 1344 سفری به تبريز كرد و محضر استاد را درك كرد و از تعاليم و راهنمايی‌های ايشان بهره فراوانی گرفت و تقريباً دو سال ديگر نيز به مشق نظری و تحريری پرداخت و پس از آن به نوشتن چند كتاب كوچك از قبيل «عم جزء» و «مناقب ائمه(ع)» و كتابی در ادعيه به نام «وسيلة النجاة» پرداخت.

در سال 1346 در مشهد به سفارش سركارخانم رنجبر، معلم قرآن و شرعيات در آموزش و پرورش، موفق به نوشتن يك جلد كلام الله مجيد با ترجمه فارسی به رسم‌الخط پاكستان شد.

در سال 1351 نيز در تهران به خدمت استاد بزرگوار مرحوم طاهر خوشنويس رسيد و از ايشان گواهينامه خوشنويسی دريافت كرد.

غلامرضا صفا مهدوی عمر خويش را وقف هنر كرده است، هنری كه سرچشمه آن عشق به حقيقت است. مهم‌ترين كار استاد قرآن‌نگاری است. آثاری كه از استاد غلامرضا صفا مهدوی  منتشر شده، بدين شرح است:

  1. كتابت قرآن مجيد، با ترجمه فارسی، مشهد، 1346
  2. كتابت قرآن مجيد، تهران، 1356
  3. كتابت قرآن مجيد، تهران، 1372
  4. كتابت مفاتيح الجنان، با ترجمه فارسی، مشهد، 1354
  5. كتابت مفاتيح الجنان، با ترجمه فارسی و  خط نسخ و نستعليق، تهران، 1369
  6. كتابت مفاتيح الجنان، با ترجمه فارسی (به صورت جزوه‌های مختلف به نام نيايش شهيد شريعت، از شماره 1 تا 7)، تهران، از سال 1369 به بعد.
  7. كتابت مفاتيح الجنان (با نام ادعيه ماثوره و مجمع الزيارات رضويه و سوره‌ مباركه انعام)، مشهد، 1369

ایشان در سال 1373 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان يكی از خادمان قرآن كريم در عرصه امور هنری معرفی و در نمايشگاه بین‌المللی قرآن تجليل شد.

متأسفانه ایشان از جمله خوشنویسان ایرانی هستند که با وجود عصر اینترنت و سرعت، با گشت در موتورهای جستجو اطلاع دقیقی از زمان درگذشت و مکان دفن ایشان و همچنین عکس مناسب نیست.

انتهای پیام

نظر شما