شناسهٔ خبر: 44271529 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار خواستار مشارکت جوامع محلی‌ در حفاظت از تالاب‌های مازندران شد

ساری- ایرنا - استاندار مازندران گفت: استفاده از ظرفیت های شهرستانی و منطقه‌ای ، بویژه جوامع محلی می‌تواند به ساماندهی و توسعه پایدار تالاب‌ها در حوزه زبست‌محیطی استان کمک قابل توجه ای کند .

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، احمد حسین زادگان در جلسه تشکیل کمیته استانی مدیریت حفاظت و احیای تالاب های استان که با محوریت بررسی مشکلات تالاب میانکاله برگزار شد افزود : میانکاله در زمره آثار منحصر به فرد زیست محیطی اهمیت جهانی دارد و یک زیستگاه شناسایی شده است.

وی ادامه داد : باید از فراموش شدن این زیستگاه مهم با ارائه اقدامات و برنامه ریزی مناسب جلوگیری کنیم که در این راستا کمیته ای تحت عنوان کمیته حفاظت از تالاب ها تشکیل شده است و در سطح ملی هم ستاد تالاب ها به ریاست معاون اول رییس جمهور فعالیت دارد.

نماینده عالی دولت در مازندران  با اشاره به این که خلاء  پایش مستمر تالاب ها باید از بین برود ، اظهار داشت: این بدان معنا نیست که اقدامی در این سال ها صورت نمی گرفت بلکه برای تشدید همکاری ها در جهت احیاء و صیانت از این تالاب و زیستگاه مهم نیاز به برنامه دائمی است.

حسین زادگان گفت : لازمه  این اتفاقات هم افزایی و اقدامات هماهنگ فرابخشی و بسیج تمامی امکانات و تجهیزات بخش خصوصی و محلی و منطقه ای است تا شاهد خروجی مناسب و ارائه راهکارهای لازم در این بخش باشیم.

استاندار مازندران  با بیان این که مشکلات تالاب های استان شناسایی و راهکارها نیز احصاء شده است و کمیته حفاظت از تالاب های استان در ذیل شورای برنامه ریزی مازندران نیز تشکیل می شود ، اظهار داشت: باید اقدامات کوتاه مدت سریع عملیاتی شود و اقدامات میان مدت و بلند مدت هم باید برنامه ریزی شوند.

وی با تاکید بر این که تالاب میانکاله نیازمند توجه بیشتر از گذشته است، تصریح کرد : در کنار تجهیز امکانات باید اعتبارات استانی و ملی را هم اختصاص بدهیم و دنبال کنیم.

حسین زادگان گفت : با استفاده از مشارکت مردم و ورود سمن ها و دستگاه های همکار ان انشاء الله مشکلات میانکاله حل می شود.

آتش سوزی های مکرر ، کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان ، شکار های بی رویه ، لایروبی کانال های آبرسان ، حذف آببندان و پرورش ماهی در بالا دست از عمده مشکلات این تالاب بین المللی است.

تالاب بین المللی میانکاله با ۶۸ هزار هکتار مساحت در شرق مازندران و درحوزه استحفاظی شهرستان بهشهر و در حاشیه دریای خزر واقع است.
این تالاب که در دل شبه جزیره ای میانکاله واقع است ، به دلیل برخورداری از تنوع زیستی به خصوص مواد غذایی مهم ترین زیستگاه بیش از ۳۲۰ گونه پرنده مهاجر و بومی و ۱۸۰ گونه گیاه به شمار می رود .

نظر شما