شناسهٔ خبر: 44262602 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هیولایی که از بیمارستان در شرایط کرونایی برای خود ساخته ایم

اعظم قهرمانی

چند وقتی است که تمامی خبرها و زندگی روزمره مردم تحت‌الشعاع بیماری کرونا قرار گرفته و در میان انبوه مطالب، روایت بهبودیافتن مبتلایان و تجربه آنها برای عبور از این گذرگاه سخت شنیدنی است.

صاحب‌خبر -

بسیاری از افرادی که ناخواسته به دام بیماری کرونا افتادند روزها و دقایق طاقت فرسایی را پشت سر گذاشتند، لحظاتی که بنا به اظهارات آنها فکر نمی کردند گریبانشان را بگیرد و به این اندازه هم سخت باشد که صد البته از خانه ماندن و سپری کردن اوقات در منزل که برای برخی صرفا گله و شکایت به همراه دارد، بسیار سخت تر بوده است.

اکنون تعدادی از این بهبودیافتگان که از نزدیک ویروس کرونا را لمس کرده و چند روزی میزبان ناخواسته آن بوده اند تجربیات و حال و احوال خود را برای همگان به اشتراک گذاشته اند تا آنان که هنوز بی خیال آسیب های این ویروس هستند به خود آیند و بیشتر دقت کنند و کسانی که در آغاز راه مبارزه هستند نیز بتوانند با بهره گیری از این مطالب، سکان مبارزه با کرونا را در دست گرفته و این بیماری را بهتر کنترل کنند و نکته مهم تر از همه اینکه از بیمارستان نترسند و برای رفتن به آنجا هیچ مقاومتی از خود نشان ندهند.

ترس رفتن به بیمارستان مثل خوره به جانم افتاده بود

یکی از بهبودیافتگان بجنوردی در گفت و گو با ایسنا گفت: با شروع فصل پاییز و گرم و سرد شدن هوا، احساس کردم که سرما خورده شده ام اما بعد از گذشت یکی دو روز علائم سرماخوردگی شدیدتر شد در حالیکه ترس از ابتلا به ویروس کرونا و بستری شدن در بیمارستان مثل خوره به جانم افتاده بود به مطب پزشک رفتم

اصلا تصور نمی کردم که کرونا گرفته ام اما به آزمایشگاه رفتم و تست کرونا را دادم و جواب آن بعد از دو روز آمد که در کمال ناباوری جواب آن مثبت بود.

همیشه دستورالعمل های بهداشتی را به خوبی رعایت می کردم و نمی دانم که چگونه مبتلا شدم اما روز به روز حالم بد می شد و ترس بستری شدن در بیمارستان حال من را بدتر می کرد، در واقع می ترسیدم که اگر در بیمارستان بستری شوم حالم بدتر شود چون شنیده بودم بیماران خیلی بدحال در آنجا بستری می شوند.

بالاخره در بیمارستان بستری شدم اما کادر درمان به ویژه متخصص بیماری‌های عفونی به قدری به ما رسیدگی می کردند و روحیه می‌دادند که احساس نمی‌کردیم مریض هستیم.

روحیه و انگیزه کادر درمان بیمارستان به قدری خوب بود که استرس و ترس شدید ما از این بیماری منحوس از بین رفته و خیالمان آسوده بود.

رسیدگی در بیمارستان در مقایسه با منزل زمین تا آسمان فرق دارد

بتول یکی دیگر از بهبودیافتگان کرونا در ادامه می گوید، من و همسرم در مراسم عقد دخترمان به کرونا مبتلا شدیم، در ابتدا برای رفتن به بیمارستان به شدت مقاومت می کردیم و حتی در ابتدا نیز صبحت های پزشک توجه نکردیم و به بیمارستان نرفتیم.

وضعیت حال من بدتر از شوهرم بود البته ناگفته نماند که شوهرم در یکی دو سال گذشته عمل قلب باز را هم داشت؛ بالاخره حالم آنقدر بد شد که از هوش رفتم و ما را به بیمارستان بردند و هردوی ما را در بخش مراقبت های ویژه بستری کردند.

رسیدگی پزشکان و پرستارها در بیمارستان خیلی خوب بود و ما سعی کردیم که این دوره را در منزل بگذرانیم اما مراقبت هایی که آن ها در بیمارستان داشتند با چیزی که در منزل انجام می شد خیلی متفاوت بود؛ مایع درمانی، سرم و آمپول ها به موقع بود و هیچ مشکلی وجود نداشت.

بعد از گذشت یکی دو روز به بخش منتقل شدیم و حالمان هم خیلی خوب بود، دکتر اجازه ترخیص هر دو نفرمان را داده بود اما شوهرم در حالیکه حالش خیلی خوب بود و باید یکی دو ساعت دیگر به منزل می رفتیم فوت شد.

اما اگر من هم به بیمارستان نمی رفتم و مراقبت های پزشک و پرستارها نبود من هم فوت شده بودم و فرزندانم الان نه پدر داشتند و نه مادر.

اگر به بیمارستان نمی رفتم شاید الان زنده نبودم

مهناز یکی دیگر از بهبودیافتگان کرونایی نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: زمانیکه نام بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد آورده می شد ترس به جانم می افتاد و می ترسیدم که به آنجا بروم و حالم بدتر از این چیزی که هست بشود اما همه تصوراتم اشتباه بود چراکه اگر نمی رفتم شاید الان زنده نبودم

نفس کشیدن برایم خیلی سخت بود و سطح اکسیژن خون خیلی پایین و تب و لرز امان را بریده بود؛ با اینکه جوان هستم و فکر می کردم می توانم در منزل دوره بیماری را بگذرانم اما نتوانستم.

مراقبت و رسیدگی هایی که در بیمارستان انجام می شد با مراقبت های منزل زمین تا آسمان فرق داشت، حضور و رسیدگی پزشکان و پرستاران به موقع بود و واقعیت را بگویم فکر می کنم اگر به بیمارستان نمی رفتم، زنده نمی ماندم.

۲۴ درصد از فوتی های ناشی از کرونا در استان کمتر از ۲۴ ساعت پس از مراجعه به مرکز درمانی

دکتر سید احمد هاشمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: ۲۴ درصد مرگ و میرهای ناشی از کووید ۱۹ در این استان، کمتر از ۲۴ ساعت پس از مراجعه بیماران به مراکز درمانی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: گاهی اوقات تعدادی از بیماران به مطب مراجعه می کنند و به آن ها می گوییم که باید در بیمارستان مراجعه کنید و متاسفانه نسبت به بستری شدن در بیمارستان ها مقاومت می کنند.

هاشمی ادامه داد: گاهی اوقات نیز برخی از بیماران خیلی دیر به مراکز درمانی و بیمارستان ها مراجعه می کنند که دگر نمی توان اقدام موثر خیلی زیادی برای آن ها انجام داد.

وی تاکیدکرد: افرادی که علائم گوارشی، تنفسی و یا سرماخوردگی را در خود مشاهده کردند خیلی سریع به مراکز درمانی مراجعه کنند تا خیلی سریع اگر به ویروس کرونا هستند اقدامات درمانی برای آن ها انجام دهند و نسبت به بستری شدن در بیمارستان ها مقاومت نکنند چراکه گاهی اوقات به اقدامات درمانی نیاز پیدا می کنند که فقط در بیمارستان ها انجام می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه موارد بستری، افرادی هستند که با حال وخیم تری به بیمارستان ها مراجعه می کنند، خاطرشان کرد: مشاهده شده که برخی از این بیماران در همان ابتدای ورود به بیمارستان نیاز به اقدامات پیشرفته احیا پیدا می کنند و متاسفانه به درمان هم جواب نمی دهند و فوت می کنند.

وی با تاکید بر اینکه کنترل این بیماری نیازمند همت همه اقشار مردم است تاکید کرد: رعایت مسایل و پروتکل های بهداشتی، زدن ماسک، دوری از تجمعات و رفت و آمدهای خانوادگی که متاسفانه عادی شده است باید مورد توجه جدی همه افراد جامعه قرار گیرد.

وی با انتقاد از حضور برخی از افراد در تجمعات، مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی یادآور شد: متاسفانه کماکان این موضوع موجب شده که همواره دغدغه تعداد بیماران بستری را داشته باشیم.

از بیمارستان یک هیولا درست کرده ایم

دکتر محمد حسین انصاری مود در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت نسبت به ۹ ماه گذشته تغییر کرده است، گفت: در ابتدا این ویروس خود را با علائم پیچیده تر نشان می داد و در آن زمان امکان تشخیصی خیلی زیادی وجود نداشت اما هم اکنون علائم بروز این ویروس برای پزشکان مشخص شده و امکانات تشخیصی کافی نیز وجود دارد.

وی افزود: اما در حال حاضر تعدادی از افراد از رفتن به بیمارستان هراس دارند و آن هم به علت آن است که فقط خبرهای ناخوش و خبرهای مرگ و میر از بیمارستان خارج شده و افراد فکر می کنند که اگر پای آن ها به بخش کرونایی برسد دیگر آخر خط است.

انصاری مود تاکید کرد: بیماران از رفتن به بیمارستان به هیچ وجه نترسند چراکه بیمارستان دارای امکانات و تجهیزاتی است که سطح رسیدگی و مراقبت از بیماران بدحال را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: بیمارستان دارای امکاناتی است که در منزل و مطب ها وجود ندارد و در واقع با مراقبت های انجام شده در آنجا، جلوی مرگ و میرها را می گیرد و ضریب بهبودی را افزایش می دهد.

انتهای پیام                                             

نظر شما