شناسهٔ خبر: 44252919 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

کاهش دوباره در آمار فوتی‌های روزانه کرونا

۳۷۱ فوتی و 13321 بیمار جدید کرونا در کشور

صاحب‌خبر -

سخنگوی وزارت بهداشت آخرین موارد شناسایی و فوتی ناشی از کووید-19 در کشور طی 24 ساعت را اعلام کرد.به گزارش ایسنا، دکتر سیماسادات لاری گفت: از روز 9 آذر تا روز ۱۰ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۳۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۷۷ نفر از آنها بستری شدند.وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۶۲ هزار و ۷۰ نفر رسید.لاری گفت: متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۳۷۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۸ هزار و ۲۴۶ نفر رسید.وی افزود: خوشبختانه تا روز ۱۰ آذر، ۶۶۸ هزار و ۱۵۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.به گفته وی، ۵۸۵۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.لاری افزود: تا روز ۱۰ آذر، ۶ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۳۴۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.سخنگوی وزارت بهداشت گفت: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.وی ادامه داد: استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.
عدم تهویه مناسب و باز نبودن پنجره‌ها ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد 
معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به برنامه‌ریزی برای جذب ۲۰ هزار پرستار گفت: موثرترین اقدام درمانی برای بیماران کرونایی رساندن اکسیژن به آنهاست.قاسم جان‌بابایی در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت پرستاران و مشکلات آنها گفت: ما تمام تلاش‌مان را برای رفع مشکلات پرستاران انجام  می‌دهیم.همچنین جذب ۲۰ هزار پرستار در برنامه‌های ما قرار دارد و معوقات یک ساله آنها نیز پرداخت شده است.معاون درمان وزارت بهداشت درباره مشکلات مرخصی پرستاران تصریح کرد: مشکلی با تامین اجتماعی در این خصوص داشتیم که برطرف شده است و زمان مرخصی این پرستاران لحاظ نمی‌شد که اکنون این مسئله برطرف شده است.جان‌بابایی همچنین درباره همکاری خیرین با نظام سلامت گفت: از روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور انجمن خیرین نظام سلامت همکاری خوبی با بخش بهداشت و درمان داشتند و به اشکال مختلف کمک‌هایی را در این مدت داشته‌اند. مجمع خیرین سلامت به همراه هلال‌احمر اقدامات مناسبی را در این مدت انجام داده‌اند.وی با اشاره به تامین کپسول‌های اکسیژن برای بیماران بستری در منزل تصریح کرد: با توجه به اینکه زمستان را در پیش‌رو داریم، شیوع بیماری در این فصل نگران‌کننده است، چرا که به دلیل عدم تهویه مناسب و باز نبودن پنجره‌ها ممکن است احتمال آلودگی و بیماری بالا باشد، بنابراین باید آمادگی لازم را داشته باشیم. یکی از اقدامات ما در کنار توصیه‌های بهداشتی و آمادگی بیمارستان‌ها تهیه کپسول اکسیژن و در اختیار قراردادن آن به بیمارانی است که نیاز به بستری در بیمارستان‌ ندارند.معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: موثرترین اقدام درمانی رساندن اکسیژن به بیمارانی است که در حالت بیماری خفیف و متوسط هستند. اگر بیماران هم داروی مناسب را دریافت و هم از میزان اکسیژن کافی برخوردار باشند، نیاز به بستری ندارند و بهتر است که در منزل در شرایط ایزوله نگهداری شوند.جان‌بابایی ادامه داد: سیلندرهای اکسیژن توسط خیرین تهیه شده است و در اختیار بیماران کرونایی که در منزل نگهداری می‌شوند، قرار داده می‌شود. ما بعد از اینکه این بیماری نیز ریشه‌کن شود، می‌توانیم از این سیلندرها استفاده کنیم، چراکه سالانه با اپیدمی‌آنفلوآنزا روبرو هستیم. همچنین تعداد زیادی از بیماران مبتلا به آسم و مشکلات مزمن ریوی فقط به دلیل دریافت اکسیژن به بیمارستان مراجعه می‌کنند، اگر این تسهیلات در اختیار هلال‌احمر یا خیرین باشد، بیمار دیگر به بیمارستان برای دریافت اکسیژن مراجعه نمی‌کند و می‌تواند در منزل از این خدمات 
بهره‌مند شود.
پیک زمستانه کرونا پیش رو است
وزیر بهداشت با اشاره به پیک اخیر بیماری کرونا در کشور و با بیان اینکه طوفان سهمگینی بود و خوشبختانه در اکثر استان‌ها داریم به تعادل جدید بازمی‌گردیم، گفت: مردم به تله قدیمی‌عادی انگاری شرایط نروند و با تصور اینکه شرایط بهتر شده، ما را از اجرای دقیق پروتکلها دور نکنند.به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، گفت: اگر توانستیم تعداد مرگ و میر و موارد بستری را کاهش دهیم فقط در سایه رعایت دقیق پروتکل‌ها و زحمات کادر بهداشت و درمان کشور است. نمکی ادامه داد: ما اثرات محدودیت‌ها و طرح جدید که مزین به نام شهید حاج قاسم سلیمانی است را در هفته‌های آتی خواهیم دید. این کاهش‌ها اثراتی است که از قبل همکاران ما در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها اجرا کردند نیز و سایر محدودیت‌هایی است که در کشور اعمال کردند.اوی با تاکید بر لزوم نظارت مستمر بر اجرای پروتکل‌های ضدکرونا، اظهار کرد: در این مرحله با هیچکس مماشات نکنید. ما پیک زمستانه‌ای را مانند تمام جهان پیش روی خود داریم. در استان‌های جنوبی الان هوا معتدل تر است ولی با پیش‌روی به سمت سرما مردم به داخل خانه‌ها رفته و درب‌ها و پنجره‌ها را می‌بندند و شیوع بیماری بالا می‌رود. بنابراین بر اساس اعلام رنگ هر منطقه شامل قرمز، زرد و نارنجی منطبق بر دستورالعمل‌ها، پروتکل‌ها را بیشتر رعایت کنند و نظارت را افزایش دهند.وزیر بهداشت ادامه داد: از سازمان هلال‌احمر خواستیم کنار دانشگاه‌های علوم پزشکی باشند تا به اتفاق بر اجرای پروتکل‌ها نظارت کنید و فیدبک آن را به استانداران و فرمانداران ارائه دهید.نمکی افزود: توسعه مراکز سرپایی از تقاضاهایی است که از شما عزیزان خواستم، باید به مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته پرداخته شود؛ به خصوص در حاشیه شهرها؛ این طرح باید در حاشیه شهرها که فضاهای کوچکی برای زندگی دارند و در این فضاهای کوچک افراد زیادی کنار هم هستند و این افراد در زیر پوست شهر در تردد هستند، بیشتر جدی گرفته شود. در این مناطق از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنید ولی از حاشیه شهرها برای ارائه خدمات سرپایی غافل نشوید. اگر توسعه خدمات سرپایی نداشته باشیم حتما بار آن با تاخیر و مشکلات بیشتر در بیمارستان دیده می‌شود. بنابراین بر اساس ظرفیت مناسب برای جمعیت بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر حتما باید به فکر مراکز سرپایی باشیم.

برچسب‌ها:

نظر شما