شناسهٔ خبر: 44248549 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۲ هزار هکتار منابع طبیعی کردستان زیرپوشش طرح‌های آبخیزداری قرار گرفت

سنندج - ایرنا - معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: امسال بیش از ۲۲ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی این استان زیرپوشش پروژه‌های آبخیزداری قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

سردار مهرجو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اعتباری که برای اجرای این پروژه‌ها در نظر گرفته شده بیش از ۱۴۰ میلیارد ریال و از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه‌ها ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: طرح‌های آبخیزداری با اولویت مناطق بحرانی و سیل‌خیز با هدف کاهش هدر رفت رواناب، مدیریت ریسک سیلاب، کاهش فرسایش و تقویت آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی اجرا می‌شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: این پروژه‌ها شامل بندهای کوتاه اصلاحی، بندهای کنترل و تعدیل سیلاب، بندهای خاکی و همچنین عملیات پخش سیلاب و آبخوان‌داری است.

 مهرجو اضافه کرد: تولید و استحصال آب تا ۵۰۰ مترمکعب در هر هکتار، کنترل فرسایش به میزان ۶ تا هفت تن در هکتار و افزایش ۱۵۰ کیلوگرمی تولید علوفه در هر هکتار از جمله اهداف اجرای این پروژه‌ها است.

وی با بیان اینکه از دیگر اهداف دنبال شده، مدیریت و کاهش ریسک سیلاب تا سقف ۷۵ درصد در هر هکتار است، افزود: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در سال جاری، برای ساکنان محلی نیز اشتغال موقت ایجاد خواهد شد.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

نظر شما