شناسهٔ خبر: 44246073 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

دکتر جهانگیری در نوزدهمین اجلاس شورای نخست وزیران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های:

ترور سردار سپهبد شهيد قاسم سليماني و شهید دکتر محسن فخري زاده نمونه هاي بارز تروريسم دولتي عليه ايران است

معاون اول رییس جمهور با اشاره به همكاري هاي موثر ايران با كشورهاي درگير با تروريسم داعش به ويژه دولت هاي عراق و سوريه كه به سركوبي يكي از خطرناك ترين تهديدات تروريستي در جهان منجر شد، گفت: متاسفانه امروز ايران خود در معرض تروريسم دولتي قرار گرفته است. ترور سال گذشته قهرمان ملي كشور ما در مبارزه با تروريسم، سردار سپهبد شهيد قاسم سليماني و ترور چند روز اخیر شهید دکتر محسن فخري زاده از دانشمندان و مدیران حوزه دفاعی کشورمان، نمونه هاي بارز بكارگيري ابزار تروريسم دولتي، عليه ايران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر اسحاق جهانگیری بعد از ظهر امروز(دوشنبه) در نوزدهمین اجلاس شورای نخست وزیران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های که به میزبانی کشور هند و از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، افزود: البته ایران در فرصت مناسب به این جنایت ضد انسانی پاسخ قاطع و حساب شده خواهد داد.
متن کامل سخنان معاون اول رییس جمهور در نوزدهمین اجلاس شورای نخست وزیران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاي رئيس،
نخست وزيران محترم،
خانم ها و آقايان،
در ابتدا مايلم قدرداني خود را از آقاي ونكايا نايدو، معاون محترم رئيس جمهور هند به خاطر ميزباني اين نشست اعلام كنم. خرسندم فرصتي فراهم شد تا در اجلاس نخست وزيران محترم سازمان همكاري شانگهاي حضور يابم.
عالي جنابان،
در دنياي پرمخاطره امروز، نهادهاي منطقه اي يكي از موثرترين سازوكارهاي مديريت و حل و فصل مسائل منطقه اي، جهاني و حتي ملي هستند. به اين اعتبار، اعضاي سازمان همكاري شانگهاي مي توانند با بهره¬گيري از ظرفيت ها و فرصت¬هاي وسيع همكاري¬هاي چندجانبه، نقش مهمي در توسعه و پيشرفت ايفا کنند.

همكاران گرامي،
با پايان جنگ سرد، چندجانبه گرايي از سوي برخي از كشورها به ويژه آمريكا با چالش جدي مواجه شده است. برجام که به عنوان يكي از دستاوردهاي مهم ديپلماسي بين المللي دهه اخير است، به رغم رويكرد برجام ستيزانه و خروج غيرقانوني دولت ترامپ و اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشور ما و بي عملي كشورهاي اروپايي عضو، به واسطه سياست صلح طلبانه و صبر راهبردي ايران و با حمايت اعضاي جامعه بين المللي، از جمله اعضاي سازمان همكاري شانگهاي و البته با مقاومت ملت بزرگ ایران تاکنون پایدار مانده است. هر چند ايران منفعت قابل توجهي از اجراي آن نبرده است اما همچنان براي تقويت رويكرد چند جانبه گرايي، درصدد بازگشت توازن و تعادل در انجام تعهدات طرفین به اين توافق بين المللي است.
همكاران گرامي،
با كمال تاسف يكي از ابزارهايي كه دولت آمريكا همواره از آن براي اعمال فشار بر كشورهاي مستقل بهره مي برد، تحريم هاي غيرقانوني و ظالمانه اي است كه در نهايت مردم كشورها را هدف قرار می دهد. ابزار مهم اين كشور در پيشبرد سياست تحريم، استفاده از سازوكارهاي بانكي و دلار است. از آنجايي كه اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا به عنوان اقدامی علیه تجارت آزاد جهانی محسوب می شود و مي تواند براي هر رقيب سياسي يا اقتصادي این کشور نیز تكرار شود، جاي آن دارد كه سازمان همكاري شانگهاي براي خنثي كردن این دست اقدامات غیرقانونی تدابيري متناسب اتخاذ كند.
بهترين راه مقابله در این خصوص، يافتن سازوكارهاي بانكي و پولي بين منطقه اي است كه بتواند كشورهاي مستقل منطقه را از چرخه تحريم هاي ظالمانه خارج نمايد و زمينه هاي لازم را براي تبادل تجاري و اقتصادي بين منطقه اي با استفاده از پول هاي ملي و يا تعريف ارز واحدي فراهم آورد كه بتواند جايگزين مناسبي براي ارز واسط دلار در روابط تجاري كشورهاي منطقه باشد. همچنین می توان با تاسیس مرکز ترانزيت و حمل و نقل منطقه اي در چارچوب سازمان همكاري شانگهاي، زمينه تسهيل و توسعه همكاري هاي اقتصادي را بيش از گذشته فراهم كنيم.

خانم ها و آقايان،
حدود يكسال است، جهان درگير بيماري عالم گير كرونا شده است. ايران از ابتداي مواجهه با اين همه گيري، اقدامات همه جانبه اي براي مقابله با اين بيماري انجام داد. اين اقدامات در حالي است كه ملت ايران علاوه بر رويارويي با اين ويروس مهلك با ويروس خطرناك تري به نام تحريم اقتصادي ظالمانه آمريكا نيز روبرو است. پديده اي كه در مواردي حتي دسترسي به دارو و تجهيزات پزشكي را براي بيماران خاص، كودكان، سالمندان و زنان با دشواري مواجه ساخته است. هرچند با تكيه بر دانش داخلي به سرعت بسياري از نيازمندي هاي درماني بيماران را برطرف ساختیم، اما ننگ اين ظلم آشكار و اقدام غيرانساني و ضد حقوق بشری تا ابد بر پيشاني بانيان آن باقي خواهد ماند.
اعضاي محترم،
متاسفانه به رغم همكاري هاي موثر ايران با كشورهاي درگير با تروريسم داعش به ويژه دولت هاي عراق و سوريه كه به سركوبي يكي از خطرناك ترين تهديدات تروريستي در جهان منجر شد، امروز ايران خود در معرض تروريسم دولتي قرار گرفته است. ترور سال گذشته قهرمان ملي كشور ما در مبارزه با تروريسم، سردار سپهبد شهيد قاسم سليماني و ترور چند روز اخیر شهید دکتر محسن فخري زاده از دانشمندان و مدیران حوزه دفاعی کشورمان، نمونه هاي بارز بكارگيري ابزار تروريسم دولتي، عليه ايران است. انتظار داريم نهادهاي بين المللي، منطقه¬اي و دولت¬ها در برابر تروريسم دولتي سکوت نكنند و با محكوم كردن آ‌ن، مانع از تكرار اين دست اقدامات ضد انساني شوند. البته ایران در فرصت مناسب به این جنایت ضد انسانی پاسخ قاطع و حساب شده خواهد داد.
همكاران گرامي،
جمهوري اسلامي ايران امنیت و ثبات كشورهاي منطقه و همسايگان را امنیت و ثبات خود مي داند و از برقراري صلح در منطقه قره باغ استقبال مي كند. ما با جمهوري آذربايجان و جمهوري ارمنستان مرز مشترك و اشتراكات فراوان تاريخي داريم، اميدواريم پايان درگيري نظامي در اين منطقه، آغازي براي شكوفايي اقتصادي آن باشد. ايران آمادگي دارد تا با استفاده از ظرفيت هاي اقتصادي خود به ويژه در حوزه ترانزيت و انرژي در بازسازي مناطق جنگ زده مشاركت كند.

آقاي رئيس، عالي جنابان،
جمهوري اسلامي ايران با عنايت به موقعيت جغرافيايي، تاريخي، فرهنگي و اقتصادي ويژه خود كه پيوند دهنده مناطق گوناگون از جمله آسياي مركزي و قفقاز، آسياي غربي و خاورميانه است و بين درياهاي مهم خزر در شمال و خليج فارس و درياي عمان در جنوب واقع شده، آمادگي دارد به عنوان یکی از کانون های غنی انرژی و شاهراه های مواصلاتی منطقه با كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي برای پيشبرد اهداف اقتصادي مشترک از جمله انتقال و صادرات انرژي و ترانزيت كالا همكاري كند.
به اين منظور، بهره برداري از ظرفيت بندر چابهار در جهت رونق كريدور شمال- جنوب، سي پَك و ابتكار "يك كمربند، يك راه" چين مي تواند مورد توجه قرار گيرد. اهميت بندر چابهار و اتصالات ريلي آن، در مسير افغانستان و آسياي مركزي، موجب شده است تا ايران به رغم تحريم هاي غيرقانوني آمريكا، احداث راه آهن چابهار به زاهدان را شروع نمايد. فرصت را مغتنم مي شمارم و از كشورهاي ديگر به ويژه اعضاي سازمان همكاري شانگهاي براي مشاركت در اين پروژه عظيم دعوت به عمل مي آورم.
در پايان يكبار ديگر از معاون محترم رئيس جمهور هند و همه دست اندركاران برگزاري اين اجلاس تشكر مي كنم و براي دولت و مردم هند و ساير ملت هاي كشورهاي عضو سازمان آرزوي سربلندي و كامروايي مي نمايم.
موفق و سربلند باشید.

نظر شما