شناسهٔ خبر: 44243195 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کرونا آموزش بی‌سوادان را در ۲ منطقه زنجان با مشکل مواجه کرده است

زنجان - ایرنا - معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: با توجه به عدم حضور فرهنگیان در مناطق محروم به دلیل شیوع کرونا و برگزاری کلاس‌های مدارس به شکل غیرحضوری، در حوزه جذب و آموزش بی‌سوادان و کم‌سوادان مناطق ماهنشان و انگوران با مشکل روبه رو هستیم.

صاحب‌خبر -

فرحنار فتحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به چالش‌های حوزه برون سپاری فعالیت‌های سوادآموزی و نبود موسسه فعال در مناطق ماهنشان و انگوران افزود: در این خصوص مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم برطرف شود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه تاکنون با همکاری و هم افزایی بخش های مختلف در زمینه واگذاری فعالیت ­های سواد آموزی در اغلب مناطق استان با مشکل خاصی مواجه نبوده ایم و این مهم با همکاری یکایک اعضای کارگروه واگذاری فعالیت­های سواد آموزی تحقق یافته است.

این مسؤول ادامه داد: به دلیل نبود آموزش دهنده فعال آزاد و حضور فرهنگیان در مناطق ماهنشان و انگوران به خاطر شیوع کرونا، حوزه سوادآموزی در این مناطق با چالش جذب  مواجه شده که امیدواریم با همکاری و همفکری تمام حوزه ها به منظور حل این مشکل گام های عملیاتی موثرتری برداشته شود.

وی، با تشریح عملکرد معاونت سواد آموزی استان و مناطق در زمینه اطلاع رسانی واگذاری فعالیت­ های سوادآموزی به موسسات غیردولتی گفت: مرتبط بودن موضوع فعالیت با اساسنامه، سابقه مفید آموزشی، داشتن امکانات و تجهیزات، توان مالی و بهره گیری از آموزش­ دهندگان مجرب تایید شده آموزش و پرورش از ملاک‌های انتخاب موسسات طرف قرارداد است.

فتحی افزود: با استناد به بند (و) ماده (۲۹) قانون برگزاری مناقصات، فعالیت­ های قابل واگذاری سوادآموزی بدون الزام به تشریفات برگزاری مناقصه و با دستور وزیر آموزش و پرورش است.

وی تلفیق آموزش سواد با مهارت به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار را از اولویت های کاری این معاونت عنوان کرد و اظهار داشت: با ایجاد بستر مناسب یادگیری به ویژه در روستاها می توان بهره وری را در حوزه های مختلف کشاورزی و زندگی روستاییان ارتقا داد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، ادامه داد:  سواد به عنوان یکی از مهمترین شاخصه های توسعه نقش مهمی در ارتقای جایگاه یک کشور و ملت در جهان دارد و بر اساس فرهنگ غنی اسلامی ایرانی، یادگیری و آموزش نه تنها یک تکلیف بلکه یک فریضه است.

وی یادآوری کرد: ریشه کنی بی‌سوادی از برنامه های مهم و راهبردی است که در این راستا شناسایی، جذب و باسواد کردن افراد ۱۰ تا ۴۹ سال در استان با تلاش و جدیت بیشتری دنبال می شود.

گفتنی است، بر اساس آخرین آمارها، پنج هزارو ۳۱۲ بی‌سواد و یا کم‌سواد طبق برنامه اعلام شده در زنجان تحت آموزش‌های سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان قرار گرفته اند.  

نظر شما